Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minigrisar och kastrering  (läst 5976 gånger)

AnnaPanna

  • Gäst
Minigrisar och kastrering
« skrivet: 15 sep-05 kl 16:26 »
Hej på er!
Jag undrar lite över vad ni tycker om att man kastrerar minigrisar idag utan bedövning. Jag arbetar i SMiF, www.minigrisforeningen.com. En av våra hjärtefrågor är just att vi anser att kastrering av minigrisar ska ske med bedövning! Idag kastrerar flera uppfödare själva utan bedövning och narkos, de hänvisar till att det inte är förbjudet och att grisen inget känner av olika anledningar. Detta tycker vi är helt befängt! Tyvärr är min lilla älskling kastrerad utan bedövning och jag kan inte ändra på det, men jag kan försöka bidra till att fler ska slippa detta.
Vad tycker du?
Hälsningar
Anna

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Minigrisar och kastrering
« Svar #1 skrivet: 15 sep-05 kl 18:39 »
När vi hade minigrisar 4 galtkultingar valde vi att kastrera dem hos veterinär med bedövning.

Det var både smidigt och lätt. Inte så dyrt heller.

Men veterinären och djurvårdaren var lite ( läs mycket ) förvånade eftersom jag var den enda som valt att göra så med mina små nöffisar.  

Jag tycker gott man kan låta en vet. kastrera minigrisarna med bedövning.

Hälsningar Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Minigrisar och kastrering
« Svar #2 skrivet: 15 sep-05 kl 21:31 »
I djurskyddslagen står också att veterinär ska anlitas då djur ska opereras eller få sprutor. Också här finns det några undantag: handjur av ren och gris får kastreras utan att veterinär anlitas. Grisarna får dock inte vara äldre än sju dagar då ingreppet görs.http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/Jahia/pid/62

Vem som helst får kastrera en griskulting utan bedövning upp till sju dagars ålder. Det skulle väl vara otänkbart på en hundvalp, eller på ett människobarn. Trots att griskultingars smärtupplevelse knappast kan vara så olik vår!?

Vi har valt att inte kastrera våra Linderödsgrisar alls, och har hitills av ca 10 slaktade "galtar" haft galtsmak på 1. Har man minigrisar kan jag tänka mig att de behandlas som en hund snarare än ett lantbruksdjur (eller produktionsenhet som myndigheterna kallar dem), och då skulle jag också gå till veterinären och använda bedövning.

Det är ett intressant ämne, att det är självklart att ge bedövning och smärtlindring till en hund men inte till en gris...

Hälsningar/Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Minigrisar och kastrering
« Svar #3 skrivet: 15 sep-05 kl 23:48 »
Jag har inga minigrisar med linderödare...
Men jag brukar bedöva dem med en receptbelagd salva som man stryker på  ca 10- 15 minuter före ingreppet...
den kostade ca 150 kr och räckte till bra mång grisar tror det var ca 20 st....
det blir ju under 15 kr /gris....
Prata med veterinären...
Mvh
Lollo :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Soffan

  • Gäst
Re:Minigrisar och kastrering
« Svar #4 skrivet: 16 sep-05 kl 10:15 »
Hej Hopp!

Jag håller helt med Alba i det hon skriver. Det finns faktiskt undersökningar och experiment som visar att kultingarna upplever en fruktansvärd smärta under kastreringen. Inte så konstigt med tanke på att de också bl a består av blod, muskler och NERVER.
Min veterinär som har hållt på med slaktgrisar hela sin karriär både söver och ger lokalbedövning åt mina små gullegrisar (minigrisar). Man märker att han tycker det är skönt att få göra detta.
Måste säga att jag tycker det är roligt att läsa att Alba inte kastrerar sina Linderödsgrisar. Men förhoppningsvis kommer det ett foder med växten cikoria som ska ta bort galtsmaken. Det är i alla fall under diskussion. Underbart om man hittar ett alternativ till kastrering tycker jag!
Ha det bra
Sofie

Soffan

  • Gäst
Re:Minigrisar och kastrering
« Svar #5 skrivet: 29 sep-05 kl 14:35 »
Hej igen!

Om ni läst detta inlägget kan jag tipsa om rubriken grisar/cikorie, för där står intressanta erfarenheter och åsikter tycker jag.
Mvh Sofie

JG

  • Gäst
Re:Minigrisar och kastrering
« Svar #6 skrivet: 14 dec-05 kl 13:43 »
Jaha. Jag är tillbaka tillfälligt igen.
Vill bara berätta att jag i min okunskap köpt en okastrerad gris. Tog kontakt med veterinär och beställde kastrering. Situationen hemma började bli olidlig.

Veterinären varnade kraftigt för sövning av min gris, då han hävdade att alla inte klarar av att sövas. Jag stod på mig, hävdade att i diskussioner på internet framkomit att det ska vara ofarligt. Till slut gick han med på det, trots att han hävdade att lille Göran var får liten och klen för det.

Tyvärr klarade sig inte min lille Göran. Han avled vid fyra och en halv månaders ålder pga min envishet och okunskap.

Jag tycker att det som jag läst om angående kastrering, då framför allt på SMiF's hemsida INTE FRAMHÅLLER FARAN på ett tillräckligt kraftfullt sätt. Jag skulle också vilja be de förespråkare för denna typ av kastrering att kanske förtydliga sig mer och lägga fram mer fakta om risker och fördelar. Som okunnig grisägare vill man kanske ha fler alternativ att välja mellan. Kanske skulle det oxkså komma fram en lista på de veterinärer som kan garantera att kastrering med full narkos är ofarlig.

Vila i frid min älskade Göran.

Tjotten

  • Gäst
Re:Minigrisar och kastrering
« Svar #7 skrivet: 14 dec-05 kl 16:34 »
Jaha. Jag är tillbaka tillfälligt igen.
Vill bara berätta att jag i min okunskap köpt en okastrerad gris. Tog kontakt med veterinär och beställde kastrering. Situationen hemma började bli olidlig.

Veterinären varnade kraftigt för sövning av min gris, då han hävdade att alla inte klarar av att sövas. Jag stod på mig, hävdade att i diskussioner på internet framkomit att det ska vara ofarligt. Till slut gick han med på det, trots att han hävdade att lille Göran var får liten och klen för det.

Tyvärr klarade sig inte min lille Göran. Han avled vid fyra och en halv månaders ålder pga min envishet och okunskap.

Jag tycker att det som jag läst om angående kastrering, då framför allt på SMiF's hemsida INTE FRAMHÅLLER FARAN på ett tillräckligt kraftfullt sätt. Jag skulle också vilja be de förespråkare för denna typ av kastrering att kanske förtydliga sig mer och lägga fram mer fakta om risker och fördelar. Som okunnig grisägare vill man kanske ha fler alternativ att välja mellan. Kanske skulle det oxkså komma fram en lista på de veterinärer som kan garantera att kastrering med full narkos är ofarlig.

Vila i frid min älskade Göran.

Jag lider verkligen med er, så sorgligt!
Men jag håller fullt med dig om att det finns för dålig information om bra alternativ. Det är dessutom inte lätt att leta inf. för nyblivna minigrisägare när man måste sålla i all djungel här på nätet.
Jag vet att SMGS håller på att lägga upp ett register över vetrinärer i Sverige som kan minigrisar, endel av dem finns nog redan med på deras hemsida, men det är inget lätt jobb då det ska ringas runt till alla. Jag hoppas i alla fall att det ska göra det lite lättare, för det är inte alla som kan dessa djur.
Själv hade jag valt mellan ett smärtsamt ingrepp än att dö, men det är kanske annorlunda för grisarna .
« Senast ändrad: 14 dec-05 kl 16:38 av Tjotten »

JG

  • Gäst
Re:Minigrisar och kastrering
« Svar #8 skrivet: 15 dec-05 kl 17:21 »
Tack Tjotten!

Envishet straffar sig tydligen ibland. Jag är väl inte emot kastrering på detta vis egentligen, och så föll jag för den hemska propagandabilden jag såg. Nu i efterhand så kan jag minnas att i tv serien veterinärerna så varnades det ständigt om sövning av alla typer av djur.

Propagerar man för något kan man väl ialla fall skicka med "källan" eller tala om vem som kan utföra det man vill kräva.

Jag har pratat lite bland en del uppfödare, och de flesta varnar för detta med sövning av gris. Jag hoppas verkligen att informationen blir bättre och ärligare om detta svåra ämne.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 5 användare (2 dolda)
Själv är bäste dräng, Homestead_Hustler, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser