Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge - vilken ras?  (läst 1807 gånger)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
Bagge - vilken ras?
« skrivet: 13 aug-13 kl 11:45 »
Tackorna här är korsningar mellan Finull/Texel/Dorset.

Nu letar vi bagge åt dem, Vi har letat efter bagge som är antingen renrasig Texel eller av samma korsning som våra tackor, även korsning utan Dorset.

Av ren nyfikenhet, skulle det funka att skaffa till exempel Oxford Down bagge istället eller bör man satsa på att inte få lamm som är fyrvägskorsningar?

Hur skulle ni göra? Om ni skulle köpa en renrasig bagge - vilken ras skulle det vara då om det inte är Texel eller Dorset då.

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Bagge - vilken ras?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-13 kl 11:56 »
Hejsan!

Vi har bagglamm av korsningen Finull/Klövsjö som kanske kan passa i eran hage till era damer.

Kontakta oss för mer info via PM eller mejla info@jordbron.se

/B & J
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

1640

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Bagge - vilken ras?
« Svar #2 skrivet: 13 aug-13 kl 21:05 »
Som fadderras har du ju allt att vinna på attanvända en renrasig bagge som är ansluten till elitlamm och har bra avelsvärden. Väler du en fjärde ras får du ju full nytta av korsningseffekten,  Ska du behålla livdjur? isåfall kunde det kanske vara en god ide' att använda en renrasig finullsbagge. Ska alla lammen till slakt hade jag satsat på en renrasig texel eller suffolk på det tackmaterialet

Fundera på vad du behöver förbättra på dina lamm eller tackor om du ska spara livdjur, leta sedan efter en bagge som har dessa egenskaper.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Bagge - vilken ras?
« Svar #3 skrivet: 13 aug-13 kl 23:03 »
Texel för slaktlamm och finull för att plocka livdjur efter
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Bagge - vilken ras?
« Svar #4 skrivet: 14 aug-13 kl 18:05 »
Jordbron: Tack  :) Men det är tyvärr tre timmars enkel resa till er så det är lite för långt.  :)

1640: Hur menar du med full nytta av korsningseffekten? Dvs vad innebär det?
Tanken är så här att vi behåller de här sex tackorna, låter betäcka dem och sen går bagglammen till slakt/försäljning. Några tacklamm lär behållas och resten säljs eller slaktas. Vi har räknat på att betesmarkerna här håller för 20-25 får så tanken är att ha cirka 20 på sommaren som betar sen får de reduceras under hösten. Så det är ju både livdjur och slakt.

Tankegångarna vi haft har varit att försöka hitta en renrasig texel för köttets skull, men det kan ju lika gärna bli en korsningsbagge nu. Kryllar inte direkt av texel här i länet tycks det som - fast vi kanske letar på fel ställen också.  :)

1640

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Bagge - vilken ras?
« Svar #5 skrivet: 14 aug-13 kl 21:12 »
när man korsar två olika raser får man en viss positiv effekt av att generna "blandas ut" - man bryter all inavel på en generation. heteriosis som det kallas ska bland annat ge en viss ökad överlevnad på lammen ökad tillväxt och bättre hälsa

det vanligaste koesningsprogrammet är ju finull /dorset som betäcks med texel bagge . på så vis utnyttjar man den positiva effekten både på tackan och lammen .

avlar man vidare på korsningstackorna som i ditt fall så behöver man använda en ny fadderras för att få full heteriosis. det är nämligen så att den positiva effekten av att man blandar ut generna avtar närman korsar tillbaks på ursprungsraserna.

som du beskriver din besättning hade jag nog satsat på en bra finulls bagge iår och sparat så många tacklamm du behöver för att nästa år använda en texel bagge.

hoppas jag inte snurrade till det för mycket. inte så lätt att förklara men det är väldigt intressant med avel.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Bagge - vilken ras?
« Svar #6 skrivet: 28 aug-13 kl 22:03 »
1640: Håller med om att avel är intressant. Är mer insatt i hund och hästavel, men nu får man börja lära sig fåravel istället.

Vi hittade en finullsbagge som nu gått med tackorna i två veckor på söndag. Han får nog gå med samma tackor nästa år sen blir det förmodligen en bagge av köttras. :-)

Baggen har visat intresse för tackorna och får dem att kissa för att nosa på kisset men inga betäckningar än vad jag sett. Fast de kanske är lite blyga och gör det privat?
Hur ser man att tackor brunstar?

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Bagge - vilken ras?
« Svar #7 skrivet: 29 aug-13 kl 06:45 »
När tackande hellre står och kisar med baggen än springer iväg, då är hon brunstig. När baggen kommer och krafsar lite på henne med klöven och hon står kvar kan du skriva in det i kalendern som betäckningsdag.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare
von tratt, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser