Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diesel-pusher  (läst 1141 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Diesel-pusher
« skrivet: 04 maj-12 kl 10:52 »
Vet att jag skrivit om detta tidigare men minns inte om ämnet fick en egen tråd.

Jag försöker på alla sätt hitta en metod att minska mina vardagliga bilkostnader med minsta möjliga investering. En idé jag haft i många år är att sätta en separat dieselmotor bakom bilen och låta den knuffa på via egna drivhjul. En gammal vackert bullig kompressorvagn vore inte bara snyggt utan också en lämplig förpackning för att minska risken att bli upptäckt av lagens väktare. Att bygga en påknuffare HELT lagligt tror jag nämligen är omöjligt.

Ett mer smidigt alternativ är att spänna fast en motorlåda i bilens bagageutrymme och sedan låta ett drivhjul sticka ut bakom eller under bilen. Dessvärre är den enda tillräckligt kraftiga motor jag har i största laget, -en MB190D. Jag vill ha acceptabla vägegenskaper och behöver mitt bagageutrymme till annat! När hela familjen är ute på färd är bilen full från nos till svans.

Det mest lockande alternativet är att bygga något som påminner om ett sandningsaggregat att sätta fast i de bakre stötfångarfästena. Bygget skulle alltså ha två mindre hjul med egen fjädring och vara vertikalt ledat mot bilen. Antingen driver endast det ena hjulet eller så blir det en stel difflös drivaxel mellan dem. Det riktigt kniviga är att minimera vikten och bygga kompakt.

Trevligast vore förstås att ha en växellåda som tillåter att bilen helt och hållet kan drivas i alla farter och trafiksituationer av dieselmotorn där bak. En växellåda för detta är tung och skrymmande. Att ha endast en landsvägsutväxling är kanske en vettig kompromiss och då kan enkel kedjetransmission användas. Dieselmotorns kopplingslamell borde fungera fint för i- och urkoppling och urtrampningslagret borde bli långlivat om jag stänger av dieseln så fort den inte används. Att sedan lamellen roterar mellan lös tryckplatta och svänghjul borde inte ge något större slitage. Ytterligare vikt kan jag spara på att inte behöva någon startmotor. Ett gasreglage med stoppläge, en servomotor för kopplingen och en eventuell knapp för glödstart är allt som behövs för att kunna manövrera påputtaren inifrån kupén.

Frågan är vad lagen egentligen säger? Eftersom bygget får egna hjul antar jag risken är stor att den klassas som släpvagn eller efterfordon. Den senare klassen är registreringsfri men får köras i max 30 km/h och måste vara ofjädrad. Infästningen är också helt annorlunda än för en vanlig släpvagn. Jag har försökt få besked om de enhjuliga "släpvagnarna" från 1930- och 40-talet men allt jag fått veta är att de inte finns i juridisk mening och att det sannolikt är upp till varje polisman att avgöra om förseelsen är grov nog att rapporteras, vilket de knappast gör när de ser ett fint veteranbilsekipage. Annat blir det nog med mitt bygge, så klokast är att maskera det till något som ser oskyldigt ut, vad det nu må vara... Bakom min militärgröna volvovalp är det nog lättare att dra en vals om att det är ett elverk, en startmotor för stridsvagnar eller en luftkompressor. Bakom familjesaaben är kanske mitt största problem det som brukar kallas "WAF"...  ;D

Kom igen nu och granska denna vilda idé kritiskt men realistiskt och konstruktivt!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Jonas L

  • Inlägg: 52
    • Blekinge
SV: Diesel-pusher
« Svar #1 skrivet: 05 maj-12 kl 22:29 »
Det kanske är jag som är trög, men vad skulle syftet vara? Ska du koppla den efter en elbil som annars inte skulle ha batteri till långfärder? Annars kan jag inte förstå att det skulle löna sig att släpa på en släpvagn även om man får ut lite bättre verkningsgrad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 3 användare (1 dolda)
Valpen001, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser