Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  pumpakärnor  (läst 15762 gånger)

spektakel

  • Inlägg: 14
pumpakärnor
« skrivet: 08 mar-10 kl 15:17 »
Hejsan. Tog ut en jädrans massa kärnor från en pumpa förra året som legat på torkning över vintern. Har hört att man ska driva upp dem inomhus och sedan plantera ut dem när frostrisken är över. Jag bor i Skåne, zon 1 , så när tror ni jag kan plantera ut dem? April, Maj kanske?

Hur ska jag göra när jag ska plantera, ska jag lägga dem i blöt innan eller?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: pumpakärnor
« Svar #1 skrivet: 08 mar-10 kl 15:29 »
Pumpa är väldigt frostkänslig, om man inte har växthus eller odlingstunnel så är det utplantering första veckan i juni, helst med skydd av fiberduk, som gäller. Om man är en gambler kan man plantera ut i slutet av maj, men det brukar inte bli bra. Förodla i lite större krukor, ca 1-3 l, sätt 2-3 frön per kruka och knipsa bort de svagare om flera tar sig. Förodla 4-5 veckor innan planerad utplantering, annars blir plantan förväxt och klarar omställningen dåligt.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: pumpakärnor
« Svar #2 skrivet: 09 mar-10 kl 01:08 »
Om det fanns andra blommande pumpor av samma art (troligen Cucurbita maxima, ev C.pepo) i närheten så kan fröet vara korsat. Det blir nog pumpor på dina plantor ändå, men de kan se lite lustiga ut.

Jag brukar sätta ut mina pumpaplantor efter tre veckor om jag hinner och de tar sig bra. Göttingers 13 cm krukr brukar bli bra. Ca 2 liter. (Tyvärr har Lindbloms slutat sälja dessa och nu vet jag inte var man får tag på dem.)

Jag har gamblat lite med mina: plantuppdragning på varm plats ute under fiberduk. Sådd första halvan av mal, utplant slutet av maj eller början av juni. Har gått OK vartannat år, vartannat har de haft det lite för kallt och kommit igång trögt och sen har det inte velat sig alls, utan fortsatt att växa trögt. (Kunde kanske fixats med en gödselvattning el dyl men fanns inte tid till det.)

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: pumpakärnor
« Svar #3 skrivet: 09 mar-10 kl 15:04 »
Hej!
Krukorna kan du köpa hos ÖSPAB. AB Östra Sönnarslövs Plantskola. Jag köper alla mina krukor där.
MVH
Jan

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: pumpakärnor
« Svar #4 skrivet: 09 mar-10 kl 16:33 »
Hej!
Krukorna kan du köpa hos ÖSPAB. AB Östra Sönnarslövs Plantskola. Jag köper alla mina krukor där.
MVH
Jan

Tack för tips. Verkar inte finnas internet- eller postorderförsäljning. Karlskrona kan vara inom räckhåll någon gång. Har de Göttingerkrukor till skapligt pris? Och andra krukor? Jag har även ett visst behov av 5-10 liters.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: pumpakärnor
« Svar #5 skrivet: 09 mar-10 kl 17:47 »
Hej!
Finns det något till skapligt pris? De har alla möjliga olika krukor. Jag köper 50 liters där. Jag gillar speciellt krukorna som är 18x18x 18 cm, 4,2 liter. De är generalagent för Meyer. www.meyer-shop.com  Öspab skickar grejor över hela Sverige. De är en ganska stor grossist.
MVH
Jan

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: pumpakärnor
« Svar #6 skrivet: 11 mar-10 kl 11:26 »
Jag handlar ett och annat på Öspab. De har följande adress:

http://www.ospab.com/index.php
snus? vad är priset på en pris?

Juno

  • Inlägg: 11
    • Södermanland
SV: pumpakärnor
« Svar #7 skrivet: 16 aug-10 kl 20:18 »
Apropå pumpa så undrar jag hur man torkar pumpakärnor för att äta. Jag är nybörjare på det här med självhushållning med ett helt nytt brinnande intresse att lära mig.

Nu har jag just insett att jag slänger innanmätet på pumpan när jag köper pumpa och lagar mat. Sen går jag till ICA och köper dyra torkade pumpakärnor för att ha i muslin som jag gillar att göra själv.  :o Ja, det verkar ju onödigt.  :-[

Hur gör jag istället? Är det bara att skölja kärnorna och lägga dem i ugnen för att torka dem?
Jag är en nyinflyttad småbarnsmamma med ett stort intresse för odling och återbruk. Söker likasinnade att bolla idéer och tankar med.

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: pumpakärnor
« Svar #8 skrivet: 16 aug-10 kl 21:08 »
Jag brukar bara tvätta fröerna väl och så lägger jag dem på en stor bricka för att torka i många veckor och bara rör runt bland dem ibland.

De där pumpafröerna som ligger i müslin är ofta nakenfröpumpa, de pumpafröerna har inget skal utan de ser ut så då de ligger i själva frukten.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: pumpakärnor
« Svar #9 skrivet: 19 aug-10 kl 22:01 »
Om innanmätet lagas till ihop med pumpan så kan det också ätas. Mogna frön tar jag till frö, men omogna (med skal) går i grytan eller ungnsformen. Ibland blir de goda, ibland för hårda. De blir bättre om man skär upp pumpan i bitar som läggs på en smord ugnsplåt, med insidan upp. Lagas till i ca 175 grader. I gryta är de svårare att få mjuka.

Torkade frön med skal låter lite hårdsmält?

opeko

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: pumpakärnor
« Svar #10 skrivet: 20 aug-10 kl 12:55 »
Även jag är tacksam för tipsen. Det är ju verkligen så att man köper dem fast man egentligen har dem hemma. Men det ska bli kul när man har sina egna kärnor för första gången.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: pumpakärnor
« Svar #11 skrivet: 20 aug-10 kl 15:06 »
Jag odlar nakenfröpumpa i år - för att få frön utan skal till muslin. Annars får man ju sådana där hårda som man kan salta och ha som snacks.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Aga Pe

  • Inlägg: 1
SV: pumpakärnor
« Svar #12 skrivet: 28 mar-19 kl 21:25 »
Hej!

Vet ni några företag/tillverkare/grossister eller liknande som kanske behöver köpa pumpakärnor utan skal? Jag vet en som säljer stora mängder jätte billigt och han letar efter köpare!

Vore jätte tacksam för svar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser