Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Giftfri växthusplast - eller nära nog  (läst 2389 gånger)

ikiara

  • Inlägg: 0
    • Bohuslän
Giftfri växthusplast - eller nära nog
« skrivet: 04 jun-15 kl 22:11 »
Vi behöver växthusfolie eller liknande för ett litet växthus vi håller på att bygga. PVC-plasten som verkar vara vanligast vill vi av miljöskäl inte använda. Det finns också sådan av EVA men jag kan inte hitta information om giftighetsgrad etc. Finns det några "säkra" material som jag har missat? Eller någon som kan något om EVA? Några andra tips på vad vi kan använda istället? Bäst vore förstås glasskivor, men det kan vi tyvärr inte använda just där... Tacksam för alla idéer!

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Giftfri växthusplast - eller nära nog
« Svar #1 skrivet: 05 jun-15 kl 15:39 »
Polyetenfolie, PE? Eller är det svårt att hitta genomskinlig sådan som är tillräckligt UV-beständig för att tåla solljus i längden?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14486
    • Östergötland
SV: Giftfri växthusplast - eller nära nog
« Svar #2 skrivet: 05 jun-15 kl 16:43 »
UV-beständiga är de, och bra till växthus, och jag tycker de får räknas som "miljövänliga", men de innehåller förstås UV-stabilisering som består av [2, 2-thiobis(4-tert-octylphenolato)]-n-butylamine nickel(Ⅱ). Och polyeten tillverkas som de flesta plaster av olja, så det beror på hur miljövänlig man vill vara.

ikiara

  • Inlägg: 0
    • Bohuslän
SV: Giftfri växthusplast - eller nära nog
« Svar #3 skrivet: 05 jun-15 kl 22:25 »
Tack hörreni! Det låter som att polyeten får vara mitt nära nog... :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser