Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av jord?  (läst 2650 gånger)

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Byte av jord?
« skrivet: 18 mar-14 kl 08:29 »
Köpte mitt första växthus förra året och det var en fantastiskt bra start med
stora skördar av tomater och gurkor!!

Hur gör ni med jorden?
Byter ni ut den varje år, eller gödslar och använder samma?
Har hört lite olika och vill höra hur ni gör för att ha möjligheten till
ett bra skördeår iår med :)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Byte av jord?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-14 kl 11:37 »
Odlar ni i bäddar eller behållare?

I mina bäddar byts kanske 1/3 av jorden per säsong, brukar gräva ur en rejäl håla för varje tomatplanta och ersätter med ny jord och kompost.

Den gamla jorden åker ut i landen som jordförbättning så det är ju inget som går till spillo, bara lite att gräva.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Byte av jord?
« Svar #2 skrivet: 18 mar-14 kl 12:13 »
Jag odlar i bäddar.
Är det bäst att byta ut då kanske?
Det är väl tomaterna som är känsligast för sjukdom, eller?
Bor på min lilla gård med min stora familj!

honeyybees

  • Inlägg: 44
    • Östergötland
SV: Byte av jord?
« Svar #3 skrivet: 18 apr-14 kl 23:54 »
Jag brukar byta ut en del av jorden, ungefär 1/3, med stallgödsel och ev köpejord eller kompost. Den gamla jorden hamnar på frilandet som jordförbättring.

Jag tror inte du behöver byta ut all jord, men är den torr och utarmad måste du nog byta ut lite och ha kvar en del som "jordförbättring". Om du har haft stora problem med skadedjur kanske du måste byta all jord. Och tänk på att inte odla samma saker i samma jord hela tiden.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Byte av jord?
« Svar #4 skrivet: 22 apr-14 kl 07:04 »
Såhär här gjorde jag:

Bytte ut såpass mycket jord jag kunde gräva ur utan att förstöra markduken i botten.
Har fyllt på med ny jord och väl brunnen stallgödsel.

Jorden från växthuset fick tillsammans med ännu mer väl brunnen stallgödsel och sand
bli start på ett av mina nya kryddland.

Bor på min lilla gård med min stora familj!

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Byte av jord?
« Svar #5 skrivet: 22 apr-14 kl 07:25 »
Köpte mitt första växthus förra året och det var en fantastiskt bra start med
stora skördar av tomater och gurkor!!

Hur gör ni med jorden?
Byter ni ut den varje år, eller gödslar och använder samma?
Har hört lite olika och vill höra hur ni gör för att ha möjligheten till
ett bra skördeår iår med :)
Jag har inte bytt jord sedan jag byggde växthuset för 13 år sedan. Matjordslagret är ca 80cm (grävde ut och fyllde med matjord). Jag gödslar och använder tåliga sorter. Inga sjukdomar och bra skördar.

vaxthus

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Byte av jord?
« Svar #6 skrivet: 20 dec-14 kl 10:31 »
Hej!

Ny här på forumet.  :)

Jag har äntligen börjat odla i växthus och har funderat på hur jordförbättringen ska gå till. Till slut har jag hoppat över komposten och gräver ner grönsaksavfallet direkt i växthuset, sedan får masken göra sitt. Kompostmask finns ju i överflöd i behållaren, så det är bara att toppa avfallet med en liten ringlande armé och lägga på ett lock jord. ingen lukt, ingen mer grävning. Rötterna letar själva upp näringen. Under sommaren spadas ett hål mellan plantorna och fylls med veckans tillskott från mörkret under diskbänken.

Det ska ju fungera på samma sätt att gödsla runt träd som säkert behöver ett tillskott. Enklast med en trädplanteringsspade, en sådan som vrids runt och gör ett smalt hål.

Mvh / Sven


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser