Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glutenfria kolakakor  (läst 3729 gånger)

PantaRei

  • Gäst
Glutenfria kolakakor
« skrivet: 14 dec-13 kl 17:41 »
Lyckades ovanligt bra med provbakandet idag så delar med mig av receptet medan jag minns vad jag gjorde.

125 gram smör
knappt 1 dl socker (gärna hälften muscovado)
2 msk sirap
1dl bovetemjöl
1dl majsmjöl
1dl mandelmjöl
1 tsk vaniljsocker

Rör smör och socker/sirap smidigt, blanda mjölen och rör ner i smörblandningen. Bred ut i två längder på bakplåtspappersklädd plåt, grädda i 175 grader tills kakorna får färg. Skär genast i bitar.


Lucie

  • Gäst
SV: Glutenfria kolakakor
« Svar #1 skrivet: 14 dec-13 kl 18:41 »
De ser jättegoda ut! Jag älskar kolakakor så de ska jag jag absolut prova och baka. Tror du man kan byta ut mandelmjölet mot nåt annat - tål inte mandel...

 

PantaRei

  • Gäst
SV: Glutenfria kolakakor
« Svar #2 skrivet: 14 dec-13 kl 18:53 »
Jag brukar använda glutenfri mix (sempers utan vetestärkelse) men det var tomt i skåpen så jag testade mandelmjöl och blev väldigt nöjd. Om man känner för så kan man blanda ner ett par rejäla skedar kakao också.

Lucie

  • Gäst
SV: Glutenfria kolakakor
« Svar #3 skrivet: 14 dec-13 kl 19:22 »
Ok, då ska jag testa det! Varianten med kakao lät ju också gott. Tack!  :D

AuroraFisherman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
    • Aurora Fisherman's Art
SV: Glutenfria kolakakor
« Svar #4 skrivet: 20 jan-14 kl 13:34 »
Men å så bra med ett recept! Avskyr alla färdiga mjölmixer!

Vad använde du för majsmjöl föresten? Menar du majsstärkelse eller majsmjöl?

PantaRei

  • Gäst
SV: Glutenfria kolakakor
« Svar #5 skrivet: 20 jan-14 kl 17:47 »
Med majsmjöl avser jag just majsmjöl, majsstärkelse är en helt annan produkt.

AuroraFisherman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
    • Aurora Fisherman's Art
SV: Glutenfria kolakakor
« Svar #6 skrivet: 30 jan-14 kl 12:57 »
Ha ha, vad bra!
Jag ville bara dubbelkolla- i många äldre recept (och bland många mindre insatta i olika allergier, intolleranser osv) så benämns majsstärkelse som "majsmjöl" ::)

Nu blir sonen och jag glada av hembakat att knapra på ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 5 användare (1 dolda)
Slowfox, Mathias., LimJans, djurfarmen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser