Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Thuja?  (läst 5047 gånger)

Nying

  • Inlägg: 82
Thuja?
« skrivet: 07 sep-08 kl 13:04 »
Grannen har precis beskurit sin thujahäck och undrar om getterna vill ha. Hur är det med thuja, är det giftigt eller är det ok?
Tacksam för hjälp!

//M


Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Thuja?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-08 kl 13:16 »
Har letat på Den virtuella floran men inte sett att Tuja skulle vara giftig, mig veterligen är det främst Idegran som är giftig av gransorterna så du kan nog vara lugn.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Thuja?
« Svar #2 skrivet: 07 sep-08 kl 13:54 »
Ur Livsfarliga växter i hagen
Av vet Charlie Lindberg.
//Sommar betyder trädgårdsarbete för många!

Se till att hästarna inte kan komma åt kvistar från häckklippning och buskbeskärning. Många av våra vanliga buskar – som även används i hästmiljöer, runt ridbanor etc – är nämligen giftiga, särskilt när de torkat någon dag.
Till dessa hör liguster, rhododendron, gullregn, tuja, olika robiniaarter, buxbom och järnek.//

Men kanske Getter är tåligare än hästar  ???
(är inte så pro på getter)  :-[
« Senast ändrad: 08 sep-08 kl 18:02 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Thuja?
« Svar #3 skrivet: 08 sep-08 kl 15:54 »
Har haft thujaavfall i eldningshögen som getterna kom åt! Ingen dog! Men om jag hade varit du hade jag inte medvetet kastat in en massa thuja till mina getter. Stor mängd av något som de inte är vana vid kan aldrig vara bra!
 
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Nying

  • Inlägg: 82
SV: Thuja?
« Svar #4 skrivet: 09 sep-08 kl 11:04 »
Tack, tack! Thujan får sluta någon annanstans än i getmagarna!
Kram


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 3 användare (1 dolda)
isa, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser