Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fler lamm kvar?  (läst 4838 gånger)

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
Fler lamm kvar?
« skrivet: 01 mar-17 kl 10:36 »
Jag har försökt känna efter om mina tackor har fler lamm kvar men är mycket osäker.
Tre tackor har lammat hittills i år
Nr 1) Fick två friska fina lamm på kvällen. Dagen efter krystade hon igen och jag drog ut två döda lamm.
Nr 2 och 3 lammade i morse (> 2 timmar sen). Ett respektive två lamm fick de trots att det är finullstackor som brukar få trillingar. Ser inte ut att vara fler på gång och jag har gått in och känt efter utan att känna några mer lamm. Men, jag är osäker på om jag kan missa ett lamm. Förra året kände jag på en tack och konstaterade att det var tomt, men hon klämde ändå ut en till efter en halvtimme.
Jag får in armen till armbågen och känner att det finns något mjukt lite klumpigt så långt ner som jag når. Men inget som känns som ett lamm. Hur långt sak man gå in? Kan det vara så att det ligger fler lamm gömda som jag inte känner? Vore tacksam för lite kloka råd



javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fler lamm kvar?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-17 kl 11:20 »
Svårt att veta, har efterbörden kommit ut? Det brukar vara det säkraste tecknet på att alla lamm är ute. Om du har varit inne och känt noga och inte känner fler lamm kan man tycka att det inte borde finnas fler. Håll koll på tackorna och efterbörden.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
SV: Fler lamm kvar?
« Svar #2 skrivet: 01 mar-17 kl 12:03 »
Efterbörsen kom precis från tackan med 1 lamm, så det blir nog inte fler för hennes del. Den andra tackan hade redan lammat när jag kom ut på morgonen, så det är möjligt att hon hade ätit upp sin efterbörd. Vissa av våra tackor har gjort det tidigare år.

Borde kanske satsa på dräktighetsscanning nästa år för att slippa lite av osäkerheten kring lamningen

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fler lamm kvar?
« Svar #3 skrivet: 01 mar-17 kl 12:15 »
Dräktighetsscanning är bra för då vet man. Det kan dock bli kostsamt om man inte har så många får. Om någon i närheten scannar sina får kan man kanske samordna för ett lägre pris. Sen blir man bättre på att se om tackan är klar ju längre man haft får även om man aldrig blir fullärd.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Fler lamm kvar?
« Svar #4 skrivet: 07 mar-17 kl 09:57 »
Det är lite svårt att minnas eftersom alltid alla lamningar sker i "stridens hetta" men jag har relativt långa armar och kan komma in förbi armbågen en bit upp i biceps (vilket alltid är lika otäckt) :-/
Hoppas det ger dig lite vägledning. Vi har i och för sig ganska stora tackor och det spelar väl in kan jag tänka mig.

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
SV: Fler lamm kvar?
« Svar #5 skrivet: 10 mar-17 kl 20:19 »
Det är nog jag som är lite feg. Nu hände det nämligen precis samma sak igen. Jag hade kämpat med ett jättelamma som satt med huvudet utanför och benen bakåtböjda (jag startar en ny tråd om detta för det har varit ett återkommande problem i år). När han väl var ute så drog jag ute ett lamm till, men sen var jag helt säker på att det inte fanns fler lamm.  15 minuter senare la sig tackan ner och klämde ut en tredje...

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Fler lamm kvar?
« Svar #6 skrivet: 05 apr-17 kl 19:17 »
Någon som har några fakta/gissningar på hur lång tid det kan gå mellan lamm nr 1 och lamm nr 2 /alt efterbörden?

Har en tacka som nu har haft ett lamm i några timmar, båda är pigga och fina, så jag har ingen oro och tänker inte stoppa in armen bara för att det står 6 timmar i en bok..

Detta gäller Värmlandsfår.


EDIT: Ett dygn efter ingen större skillnad, tackan är kry, jag har provat att stoppa in handen/armen men hittade bara ett mycket trångt utrymme... Men efterbörden är borta och tackan är inte jättesmal men skulle kunna lura ett otränat öga...
« Senast ändrad: 06 apr-17 kl 18:30 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fler lamm kvar?
« Svar #7 skrivet: 08 apr-17 kl 00:18 »
Håll ett öga på tackan bara ifall hon inte har släppt efterbörden. Tänker ifall hon blir hängig. Hon kan i och för sig ätit upp den.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Fler lamm kvar?
« Svar #8 skrivet: 08 apr-17 kl 07:56 »
Jo ett öga har jag ju på henne då hon har ett lamm....men dom traskar runt i hagen nu så jag får väl se det som att tackan har bättre koll på läget än vad jag har...
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 5 användare (2 dolda)
ManPåGården, beekeepern, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser