Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför koskit i väggen  (läst 1312 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
Varför koskit i väggen
« skrivet: 31 jul-20 kl 10:34 »
I ett TV program. Mandelmann byggdes en vägg med halm + lera + sand. Men även koskit ingick i blandningen. Varför ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varför koskit i väggen
« Svar #1 skrivet: 31 jul-20 kl 12:29 »
I ett TV program. Mandelmann byggdes en vägg med halm + lera + sand. Men även koskit ingick i blandningen. Varför ?

Det verkar som ett bindemedel som gör att konstruktionen tillåter att den rör sig mer utan att sprickbildning upppstår beroende på väder och luftfuktighet

https://www.na.se/artikel/thomas-bygger-nytt-hus-med-koskit-i-vaggarna
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Varför koskit i väggen
« Svar #2 skrivet: 31 jul-20 kl 17:29 »
Hästskit känns trevligare.

Vilken lovsångsartikel förresten. Jag bor i ett timmerhus med putsade innerväggar på bottenvåningen. Putsen är stenhård men det kan nog vara kalkbruk. Huset är i övrigt oisolerat och temperatur och fuktighet varierar över året, och timret har förstås sjunkit ihop. Men putsen sitter där den skall och fungerar rätt likt lerklining, fastän inte lika mjuk förstås. Just för mjukheten så kommer jag köra med lera om jag behöver göra om yttervägg.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varför koskit i väggen
« Svar #3 skrivet: 31 jul-20 kl 18:06 »
Hästskit känns trevligare.

Vilken lovsångsartikel förresten. Jag bor i ett timmerhus med putsade innerväggar på bottenvåningen. Putsen är stenhård men det kan nog vara kalkbruk. Huset är i övrigt oisolerat och temperatur och fuktighet varierar över året, och timret har förstås sjunkit ihop. Men putsen sitter där den skall och fungerar rätt likt lerklining, fastän inte lika mjuk förstås. Just för mjukheten så kommer jag köra med lera om jag behöver göra om yttervägg.

Man får nog läsa med en nypa salt.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Varför koskit i väggen
« Svar #4 skrivet: 31 jul-20 kl 18:33 »
I Afrikat har man i århundrade byggt sina runda hyddor med bambu eller vass och just koskit som murbruk. På landsbygden lär det fortfarande inte vara ovanligt där nere.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Varför koskit i väggen
« Svar #5 skrivet: 01 aug-20 kl 01:29 »
Man tar vad man har, och så får man bygga med vad som fungerar där man bor. Koskit och vass blir nog ingen hit i regnskogen, inte ens om Mandelman och Ernst bygger sig en koja där.


 

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Varför koskit i väggen
« Svar #6 skrivet: 03 aug-20 kl 11:45 »
Jag har klinat både med och utan koskit i blandningen men märker ingen direkt skillnad. Det sitter säkert ihop lite bättre med och man får automatiskt armering i blandningen men får man till perfekta ration mellan lera, sand, armering och vatten så blir det bra ändå. Inte för att jag tycker koskit luktar äckligt men det luktade väldigt starkt i 3-4 dagar i hela huset. Lerputs utomhus i Sverige lär inte hålla så värst länge. Kanske om du oljar det regelbundet. Tradionellt så har man haft kalkputs utanpå leran utvärtes vid reveterade timmerhus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Evangeline, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser