Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beräkna värde på skogsmark  (läst 1981 gånger)

Gurkmeja

  • Gäst
Beräkna värde på skogsmark
« skrivet: 27 okt-18 kl 18:16 »
Jag leker med tanken att möjligheten någongång infinner sig, att få köpa tillbaks marken som min gård är bortstyckad ifrån. Hur skulle man isf beräkna värdet på skogsmark?

Uppger Skatteverket taxeringsvärden?
Taxeringsvärdet ska väl uppgå till 75% av ett eventuellt marknadsvärde, dock behöver ju taxeringvärdet inte uppdateras särskilt ofta, så det kan ju bli rätt missvisande om avverkning sedan har skett i större skala t.ex. Skulle man behöva göra en skogsinventering för att överhuvudtaget kunna skapa sig ett hum om ett dagsvärde?
Och har man ngn användning alls av just taxeringsvärdet som ngn slags riktlinje prismässigt då det gäller just skogsmark?

TACK [emoji260]


Postat med Alternativ.nu´s app


docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Beräkna värde på skogsmark
« Svar #1 skrivet: 27 okt-18 kl 18:32 »
Hej Gurkmeja. Mina erfarenheter säger att värdet baseras på en hyfsat aktuell skogsbruksplan, dvs det områdesmässiga värdet av aktuell virkesmängd satt till massapriset är likamed markvärdet. Taxeringsvärdet är ovidkommande. //doc

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Beräkna värde på skogsmark
« Svar #2 skrivet: 27 okt-18 kl 18:52 »
Håller med föregående.
Det är också skillnad på vart i Sverige. Där mitt torp ligger har jag fått ett pris på mellan 90-110.000 per Ha. Dialogen om att köpa till 2,5-3 Ha har öppnats lite löst.

Medans om du kollar i norr över kan du få ännu mer mark för de pangarna på rätt ställe.

Skulle nog kolla på marker till salu i ditt område. Kolla storlek och sedan räkna om det per hektar. Då får du iallafall ett riktvärde.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Beräkna värde på skogsmark
« Svar #3 skrivet: 27 okt-18 kl 18:59 »
 Marken i sig är inte så mycket värd och ett oplanterat hygge är billigt. Man kan räkna 300-400 kr per kubikmeter för allt som står där inklusive småträd som också innehåller kubikmeter. Kubikmassan får man fram genom en aktuell skogsbruksplan men nu finns det genvägar som laserskanning. Taxeringsvärdet har sällan verklighetsförankring.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Beräkna värde på skogsmark
« Svar #4 skrivet: 27 okt-18 kl 21:28 »
Rent allmänt kan sägas att skogsmark, oavsett antal kubikmeter skog som finns på den, kostar mera att köpa i södra Sverige (Götaland framför allt, även sydöstra delen av Svealand ), än vad den gör i norra Sverige.

Dessutom så kostar skog mera nära våra större städer, än vad mer avlägset (från städerna) belägen skog gör. Det finns en marknad nära städerna, för att köpa skog för att ha tillgång till jakt, vilket driver upp priserna.

Sedan så är mycket av skogen högre värderad av marknaden, än vad som egentligen kan bäras av virkesinnehållet på fastigheten i största allmänhet. Även den här effekten är tydligare i Götaland och delar av östra mellansverige, än i andra delar av landet.

Det går att leta prisstatistik på skog:

Länk till en av de största aktörerna på området:
https://www.lrfkonsult.se/press/vara-publikationer/skogsagare/prisstatistik


 

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Beräkna värde på skogsmark
« Svar #5 skrivet: 27 okt-18 kl 21:57 »
Tack så hjärtligt för era svar [emoji4]

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

834 gäster, 2 användare (1 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser