Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vintervärme - tips önskas!  (läst 6015 gånger)

Camilla

  • Gäst
Vintervärme - tips önskas!
« skrivet: 25 nov-04 kl 02:00 »
Vad gör ni för att hålla er varma inomhus nu när det börjar bli kallt?

Vi har en gammal vedkamin (eller om det egentligen är en koks-kamin?) i vardagsrummet och vedspis i köket att värma oss med. Kaminen blir varm som just när man eldar, men blir kall igen så fort det slocknar = kalla nätter, alltså. Om vi inte eldar så länge att själva murstocken blir rejält varm dvs. Då håller sig värmen kvar ganska länge. Halva huset är rätt så välisolerat, men andra halvan håller 40-talsstandard med treetex och masonit. Det skulle kunna bli bättre... 16 grader är inte min "komfort-temperatur" om man säjer så.  :-\ Men visst, jag är (nästan) nöjd så länge vi inte har is på insidan av fönsterna och varmare i kylskåpet än i köket som vi hade första vintern här...

Förutom allt det där vanliga - isolera mera, sätt i treglasfönster, köp nya ytterdörrar, skaffa en panna, installera ett ordentligt värmesystem osv - som vi faktiskt bara har råd att drömma om just nu, så tas alla "värmeknep" varmt  emot! Det måste finnas många av er kloka människor som klurat ut hur man håller värmen på billigt vis!

Mina egna favoriter är:
  • Raggsockar på - dygnet runt, från september till april!
  • Dra ner rullgardinerna (eller dra för tjocka gardiner) på kvällen
  • Med dubbla duntäcken i sängen så är det ganska skönt med ett kallt sovrum (så länge man är kvar i sängen...)
  • En "vetevärmare" under täcket innan sängdags gör att man slipper krypa ner i en iskall säng.
  • Hund och katt funkar bra som sängvärmare (även hund- och katthåren som fastnar på täcken och lakan, hoppas jag... ::)).
  • Mattor! Jag letade upp de där gamla trasmattorna på vinden ocn täckte våra kalla golv med. Skönt för fötterna!
Så, snälla, dela med er av era bästa tips, så jag slipper vara blåfrusen i vinter!
« Senast ändrad: 25 nov-04 kl 02:02 av Camilla »

Skogstorpskan

  • Gäst
Re:Vintervärme - tips önskas!
« Svar #1 skrivet: 25 nov-04 kl 10:24 »
Fårskinn! Lägg t ex i fotänden i sängen, så fryser ni inte om fötterna.

Tidningspapper och äggkartonger har jag hört är skapliga att isolera med. Ser kanske tokigt ut men vem bryr sig när man fryser.

Men det du egentligen skulle behöva göra är väl att lagra värmen. Vi har idag en täljstenskamin, och den håller värmen bättre än den gamla vedeldade köksspisen vi hade tidigare. Det blir heller inte så underjordiskt hett just när man eldar. Värmen blir jämnare fördelad om man säger så.... Ett köp jag rekommenderar. Det var ju inte såna råd du ville ha, men det fick du ändå på köpet.  :P  En ide (som jag inte vet om det fungerar) kanske är att stapla tegelsten runt kaminen för att om möjligt jämna ut temperaturskillnaden.

Lycka till!

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Vintervärme - tips önskas!
« Svar #2 skrivet: 25 nov-04 kl 21:19 »
Du kan krama din man!  ;D Han hårar förvisso inte lika mycket som katter och hund, men han är nog varm och go i alla fall!


Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Vintervärme - tips önskas!
« Svar #3 skrivet: 26 nov-04 kl 09:18 »
Tidigare (nere i T-land) bodde jag i ett gammalt hus med kol-ungn. Det tog om morgonen en jäkla tid, tills dem blev varma. Så för att hålla värmen längre och snabba på uppstarten nästa morgon var det sista vi la på elden kol-briketter inlindande i tidningspapper. De höll glöden under hela natten och det blev snabbare varm på morgonen.

Levande ljus och att sammlas i ett rum hjälper också.

/droliver

hvittann

  • Inlägg: 8
Re:Vintervärme - tips önskas!
« Svar #4 skrivet: 10 dec-04 kl 12:43 »
Prøv med "magasinering" av varmen til vedovnen. Av og til bruker jeg en kjempestor kjele med vann, som lagrer varmen ganske lenge. (Og så kan man endelig få vasket seg... ) Det beste er om du får tak i en stor stein, helst kleberstein, å ha på ovnen. (Det heter "soapstone" på engelsk, aner ikke hva man sier på svensk.) Og har du plass, er det også god ide med murstein inne i ovnen.

Når det gjelder ovner av jern, vet jeg om de som har sveiset et rør som går ut av huset for luftinntak til ovnen. Slik unngår man at ovnen suger til seg den varme luften i rommet, bare for å sende den opp og ut av pipa (skorstenen).

Vinduene (föntster) stjeler mye av varmen. Nybyggerene i USA pleide å sy vindusdekke av ull. Ikke bruk bomull til foring (fodring?), men heller vatt. Ellers klumper det seg i vasken. Mesteparten av tiden når det er kaldt, er det jo mørkt ute allikvel. Bruk et lyst ullteppe for siden som vender mot vinduet, og glade farger på teppet som vender mot rommet.

Det er ellers en fordel å ha det litt kaldt inne, i hvert fall på dagtid. Da beholder man ullundertøyet på, og så føles det ikke så kaldt når man går ut.


Camilla

  • Gäst
Re:Vintervärme - tips önskas!
« Svar #5 skrivet: 10 dec-04 kl 14:49 »
Det beste er om du får tak i en stor stein, helst kleberstein, å ha på ovnen. (Det heter "soapstone" på engelsk, aner ikke hva man sier på svensk.)

Kanske det kan vara "täljsten"?

Jag tror ni har alldeles rätt i det här att vi behöver lagra värmen på något sätt. Ska fundera på era tips och se vad som är praktiskt genomförbart! Tusen tack för alla tips!  :-*

Skogstorpskan

  • Gäst
Re:Vintervärme - tips önskas!
« Svar #6 skrivet: 10 dec-04 kl 19:42 »
Citera
Kanske det kan vara "täljsten"?

Ja det stämmer, soapstone = täljsten :)

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Vintervärme - tips önskas!
« Svar #7 skrivet: 11 dec-04 kl 01:14 »

Ja det stämmer, soapstone = täljsten :)

Heter på svenska också tvålsten eller späcksten eller steatit. På engelska också steatite,  talcstone, pot stone eller French chalk.

soft rock which has a smooth soapy or greasy feel and is composed mainly of mineral talc = (magnesium silicate powder (used in cosmetics, medicine, etc.); talcum powder talc [tælk]

subst. talk (puder som används mot hudirritationer och för medicinskt bruk)



hvittann

  • Inlägg: 8
Re:Vintervärme - tips önskas!
« Svar #8 skrivet: 11 dec-04 kl 15:02 »
Her er forresten en peker til mer informasjon om vindus-varmere:

http://www.manytracks.com/Homesteading/winquilt.htm


sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Vintervärme - tips önskas!
« Svar #9 skrivet: 13 dec-04 kl 15:42 »
Det kanske går att göra innerfönster av plexiglas att använda på vintern så att ni på så vis får ett tredje glas, jag har funderat på sådana till min fars trettiotalshus, men hittills aldrig kommit till skott. Dessa behöver inte bli dyra då ni ju kan köpa glasen ett i taget, eller kanske isoflex mellan glasen i befintliga fönster, isoflex släpper in det mesta av ljuset, men är inte genomskinligt.
För att lagra värme så kanske det går att ställa sandfyllda jeepdunkar på kaminen?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

hvittann

  • Inlägg: 8
Re:Vintervärme - tips önskas!
« Svar #10 skrivet: 13 dec-04 kl 16:18 »
Det kanske går att göra innerfönster av plexiglas att använda på vintern så att ni på så vis får ett tredje glas, jag har funderat på sådana till min fars trettiotalshus, men hittills aldrig kommit till skott.

Det med plexiglass har jeg også vurdert, men så viste det seg at plexiglass er dyrt som bare pokker, dyrere enn vanlig glass. I tillegg kommer problem med fukt. Dobbeltvinduer er temmelig avanserte med hvordan kald luft slippes ut den ene veien, varm luft inn den andre, og så videre. Lukker man dette systemet inne i plast, får man fort problemer. Så alt i alt har jeg kommet fram til at plexiglass allikevel ikke er en så god idé. Kanskje noen riktig snekker eller glassmester der ute har svaret?


Yehala

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
Re:Vintervärme - tips önskas!
« Svar #11 skrivet: 04 feb-05 kl 22:47 »
just nu har vi elvärme som grund - det håller ca 12-14 grader, en extra lyx jag inte är van vid. Det gör att vi kan resa bort flera dar utan att det är noll inne när man kommer hem.

Annars eldar vi med kamin - en sån där kokskamin - den fungerar jättebra förutom att veden vi köpte i år var fuktig. Ska se till att hugga mycket fin björk till nästa vinter. Köpa "torkad" ved har jag ingen bra erfarenhet av.

Normalt har vi ca 14 grader inne. Det känns lagom när man arbetar/rör på sig. raggsockar, fårskinnspäls och halsduk är inget ovanligt här! Men ska man sitta stilla på kvällen och ta det lugnt eldar vi upp till 20 grader.  :-[  

Baldrick

  • Gäst
Re:Vintervärme - tips önskas!
« Svar #12 skrivet: 12 feb-05 kl 09:30 »
Jag och min man bor i ett 20-talshus på landet där vi inte ens har tvåglasfönster på övervåningen. Istället har vi innanfönster som precis går in i fönstergluggarna. Dessa är kantade med gummilist för att det inte skall dra i springorna. För extra isolering har vi petat in bomull mellan alla fönserglas i nederkant. Jag vet inte vad det kostade att ordna detta (innanfönsten, menar jag), eftersom det var mina föräldrar som skaffade det när de hade huset, men med tanke på att det då endast var bebott på somrar och enstaka helger antar jag att det inte kostade för mycket. Det måste i alla fall ha varit billigare än att skaffa bättre fönster.

Vårt hus är också uppvärmt med kaminer. Vi har ingen panna eller någonting. Vi har liksom yehala valt att sätta in ett par el-element som håller borta den värsta kylan. Elkostnaden blir inte så omfattande om man inte låter temperaturen sjunka för ofta. Våra element är alltid satta på ca 16 grader, men jag tror inte att de har varit igång mer än ett par timmar i veckan på sin höjd. El-element (med termostat) kan man ju få för ett par hundralappar.

Den där idén om fönstertäcke tänker jag själv pröva, jag tror att det är ett mycket bra förslag.

Hej förresten.  Jag är ny.  :)
« Senast ändrad: 12 feb-05 kl 09:35 av Baldrick »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 5 användare
Själv är bäste dräng, javill, GE202, Tur-Johan, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser