Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hanar ihop??  (läst 5372 gånger)

malin_nisse_hampus

  • Gäst
Hanar ihop??
« skrivet: 18 jul-05 kl 13:12 »
Jag vet att hanar brukar bråka men jag har två hankaniner av samma raser (dvärgvädur).. Den ena är 7 år och den andra tror jag är 5 år..


Dem slickar varandra på öronen mm och nu undrar jag om det är någon som vet om man kan ha dem tillsamans då???


Snälla svara på det här!

/Malin

Tjotten

  • Gäst
Re:Hanar ihop??
« Svar #1 skrivet: 27 jul-05 kl 12:53 »
Måste säga att jag har ingen aning om just de två går att ha tillsammans. Min erfarenhet är att det inte går men andra har sagt tidigare att det går i rigtigt stora burar/hägn att ha hanar tillsammans. Det finns säkert hanar som klarar att vara tillsammans undantag finns jämt. Jag har ofta ungdjur tillsammans som är syskon men tillslut måste jag separera dem även om de varit i rigtigt stora burar. Det är inte alltid att de slåss men de rider på varandra så de skaver av pälsen på rygg och sidor.
Det var en tjej som hade två hanar tillsammans och det gick enligt henne väldigt bra men hon var tvungen att göra sig av med dem och tog dom till mig för avlivning (hade försökt hitta hem åt dem länge) men när jag fick dem och hade avlivat dem såg jag stora köttsår och en stor varböld som gick flera cm in i köttet på den ene + ett brutet revben, han hade alltså blivit regält illa behandlad.  Hon påstod fortfarande att hon aldrig hade märkt att de varit elaka mot varandra. Så om du vill försöka ha dem tillsammans så håll ordentlig koll på dem och kolla dem noga efter sår eller avslitna pälstussar.

Varför vill du ha dem tillsammans?

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Hanar ihop??
« Svar #2 skrivet: 28 jul-05 kl 15:29 »
Måste bara dela med mig av min erfarenhet av två hanar ihop.

De var syskon och de växte upp tillsammans, visst de red på varandra ibland men ingen blev på ngt vis skadad. De kom bra överrens. De blev gamla och tyvärr sjuka så vi fick ta bort dem.

För oss funkade det bra men har hört andra som det inte har funkat så bra för.
Men håll uppsikt på dem och även om du inte har sett att dom slåss så ta och titta igenom dem riktigt noga för att vara på den säkra sidan, med tur kan det funka lika bra för dig som det gjorde för mig! :)

Lycka till!!
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Re:Hanar ihop??
« Svar #3 skrivet: 28 jul-05 kl 21:49 »
Hej
Jag tycker absolut INTE man ska ha hanar ihop. Möjligtvis om man har en MYCKET stor inhägnad där de kan ha möjlighet att komma undan och vara för sig själv. De har en mycket stark könsdrift och försöker para sig med varandra och det är mycket stressande för den kanin som är i underläge. De drar av hårtussar från varandra och är det någon som försöker freda sig så blir det slagsmål. Jag påstår det är djurplågeri att tvinga hanar sitta ihop.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför folk envisas med att ha kaniner (även honor) ihop. De är inte utpräglade flockdjur som många tror. Det är bara ungdjur under tre månader som trivs och leker ihop.

Honor kan bli väldigt irriterade under brunstperioderna och kan plötsligt ryka ihop även då de har suttit tillsammans en lång period. Den kan bli jagad runt runt i buren av sin "kompis" när den kanske hellre vill sitta i lugn och ro och äta eller vila sig.

Tänk på att i vilt tillstånd lever de gärna tillsammans men inte tätt inpå som i en bur utan de håller en viss distans till varandra.

Nej låt kaninerna sitta för sig själv och sysselsätt dem med grenar etc. Klappa och gosa lite med dem varje dag så får du lugna och harmoniska kaniner.

Det finns såklart alltid undantag men jag skulle aldrig ta risken att mina kaniner skadar eller stressar varandra.

mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

malin_nisse_hampus

  • Gäst
Re:Hanar ihop??
« Svar #4 skrivet: 29 jul-05 kl 12:16 »
Snälla, kan jag få fler svar på det här??

Tjotten

  • Gäst
Re:Hanar ihop??
« Svar #5 skrivet: 29 jul-05 kl 15:06 »
Varför vill du (eller måste) ha dom tillsammans?

Varför vill du få fler svar?

Jag tycker det är ganska tydligt att hanar ej har någon större glädje över att var tillsammans och att det är mer vanligt att de skadar varandra på något sätt om de sätts tillsammans än tvärt om.
Men som tidigare skrivits finns det undantag och det är du som känner dina djur och som bestämmer vad som är bäst för dem.

Måste du absolut sätta ihop dem så kastrera dem först och håll väldig hård koll/bevakning på dem, du vill väl inte att de ska fara illa?

Lycka till!

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Hanar ihop??
« Svar #6 skrivet: 04 aug-05 kl 22:58 »
Jag skulle aldrig våga ha 2 hanar ihop.de kan kastrera varandra./Anna.

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Hanar ihop??
« Svar #7 skrivet: 05 aug-05 kl 21:13 »
Jag har haft tre hanar(kastrerade) och 4 honor tillsammans i ett stort hägn och det gick jättebra. Inget bråk alls faktiskt. Men det är klart att hade de suttit instängda i en bur så hade det kanske inte gått särskilt bra. Fast å andra sidan så hoppas jag att du inte ska ha dem i en bur ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser