Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vore intressant att fylla på AC Gas själv.  (läst 2173 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« skrivet: 10 aug-19 kl 15:02 »
Ska kolla runt när jag hinner. Ofta kör jag runt med vindrutan nere för AC'n kyler inte.
Jag är nyfiken att fylla på själv.. Antingen går det eller så går det inte.  Det vet man ju inte innan  man provat. Hur svårt kan det vara liksom?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« Svar #1 skrivet: 10 aug-19 kl 15:20 »
Ska kolla runt när jag hinner. Ofta kör jag runt med vindrutan nere för AC'n kyler inte.
Jag är nyfiken att fylla på själv.. Antingen går det eller så går det inte.  Det vet man ju inte innan  man provat. Hur svårt kan det vara liksom?

Det går. Men jag tror det är dumt.

Finns väl satser att köpa där man fyller med fel gas osv.

Numera är väl gaserna mer miljövänliga men väldigt brandfarliga, så hemmafixare med majspipan i mungipan lever väl lite farligare än vanligt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« Svar #2 skrivet: 10 aug-19 kl 16:25 »
Det är ju gasol (eller propan/butan-blandning) man trycker i, så brandfarligheten är inte större än med den bensin man kör många bilar på. Det är ju inte mer än en halvliter i de flesta system.

Men det finns förmodligen en tråkig orsak till att det är tomt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« Svar #3 skrivet: 10 aug-19 kl 17:39 »
Jag läste denne https://www.mrf.se/blog/2014/09/25/farliga-ac-gaser/

Man får ju känslan av att det finns billig gas och dyr gas.
Man kan såklart prova sig fram om man är mycket för självhushållning.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« Svar #4 skrivet: 10 aug-19 kl 18:00 »
Att ge sig på sådana manövrer är i min bok likvärdigt med att begå lobotomi eller bevisa att man genomgått en dylik.

Så jäkla korkat och hänsynlöst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« Svar #5 skrivet: 10 aug-19 kl 18:05 »
Att ge sig på sådana manövrer är i min bok likvärdigt med att begå lobotomi eller bevisa att man genomgått en dylik.

Så jäkla korkat och hänsynlöst.

Min bok säger ungefär detsamma.

Det finns väl en rimlig förklaring till att branschen håller ganska hårt i detta. Inte bara för att blåsa oss på pengar.
Jag tvivlar inte på att man kan lyckas med ett kit från biltema men jag vill ju ändå få veta orsaken till att jag behöver mer gas o då får jag väl betala.


Snart är vi på kapitlet om hur mycket uran man behöver för att ladda telefonen och värma en timmerstuga och pumpa in lite lite vatten utan att grannens GM-mätare ska märka något.
« Senast ändrad: 10 aug-19 kl 18:29 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« Svar #6 skrivet: 10 aug-19 kl 18:38 »
Vad jag vet så fyller man på med sånt som är till kylanläggningar, men har inte koll på vilken sort.
Är det äldre AC med freon så byter de ut lite delar så det går att fylla med nyare godkända saker.
Jag har fått utrustningen av en som jobbade med sånt, men har inte haft tid att läsa igenom alla mappar och pärmar jag fick.
Men det är aluminiumflaskor med olika innehåll och en vakuumpump och en massa slangar, mätare och kopplingar.

Så småningom när jag ska bygga ihop AC i mina projekt, ska jag ta mig tid att lära mig först.
Det är i alla fall inte gasol utan en massa olika R och nå siffror. Tror det står R112 och R143 eller om det var R134 på några av flaskorna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« Svar #7 skrivet: 10 aug-19 kl 20:27 »
Jojo, att fylla på precis innan man säljer, hälla STP i motorn som skramlar eller stoppa bananer under ventilkåpan är ju bedrägeri. Men att ersätta freon som läckt ut, alltså tom AC, med gasol när man tätat systemet i sin gamla bil för att få ACn att fungera är inte samma sak. Man kan ju om man vill sätta en skylt med "OBS! Detta system är fyllt med Butan/Pentan" så verkstaden slipper suga in gasol i sin anläggning.

Och skall man vara orolig så är det säkrast att läsa det här också https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20140410/koldmedel-r1234yf-ar-lika-giftigt-som-stridsgas/

När man vet att bilar förr eller senare nästan alltid får läck på ACn, så vore det bättre att de från början körde med gasol eller likvärdigt, som spelar liten roll när det läcker ut. Helst att de kylde med vatten (fanns som tillbehör redan på 50-talet).


Men jag kör med nedvevad ruta, det är både billigt och miljövänligt, och behöver inte mycket service.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« Svar #8 skrivet: 10 aug-19 kl 20:35 »
Det är numera ganska väl dokumenterat att kylbranschens motvilja mot så att säga licensfria kylmedier INTE har någon som helst teknisk eller vetenskaplig grund, utan det rör sig endast om skråmentalitet.
Den brandbelastning som en bil-AC som är fylld med t ex isobutan istället för R134 innebär, kan jämföras med att ha ett par sprayburkar eller en mycket liten gasolbehållare liggande i bilen. Och det är inte ens en hundradel av den brandbelastning som bilens bränslesystem innebär.
Det har i praktiken visat sig en mycket stor fördel med att använda t ex gasol eller isobutan i äldre anläggningar, nämligen att småläckor (den storleksordning som innebär att man måste fylla varje år men det läcker inte tillräckligt mycket för att man ska kunna hitta läckan med vanliga läcksökningsmetoder) ofta tätar sig själva när man slutar med halogenkolväten och använder något gasolliknande istället.

Man bör helst inte alls använda uttrycket freon om kylmedier. Freon betyder nämligen inte någon viss bestämd sorts kylmedium (många tror att det är ett annat namn på det gamla sedan länge förbjudna R12), utan det är ett visst kemiföretags varumärke på alla olika slags kylmedier som de säljer.

Jag vill dock vara lite tråkig och avråda från försök att fylla sin egen AC om man bara tänker göra det på en enda bil och inte har för avsikt att skaffa sig djupare kunskaper om saken och kunna återanvända dem flera gånger. Och i all synnerhet om man saknar den grundläggande teorin från skolan om hur en kylanläggning fungerar ur mer vetenskaplig synpunkt - man måste ha klart för sig hur det hänger ihop med tryck, temperaturer, ångtryck, Carnotprocessen osv osv. Det är bra om man åtminstone kommer ihåg allt som sades i fysikkursen på gymnasiet.

Har man en bil med en AC som inte fungerar så måste man först av allt ta reda på om felet är just att det är slut på kylmedium eller om felet är något annat. Vissa typer av bil-AC har den irriterande egenskapen att kompressorn obönhörligen körs sönder om det är slut på kylmedium och man kör med bilen ändå (även om AC:n är avstängd). Detta gäller framför allt de VW och andra VAG-märken som saknar magnetkoppling för kompressorn och istället styr utvinklingen av den efter kylbehovet (den fungerar på samma sätt som en reglerbar axialkolvpump i t ex en hydrostatdrift).
Om anläggningen har varit helt tom på kylmedium och det kan tänkas ha trängt in luft eller fukt i den, så måste den vakuumpumpas innan man kan fylla.  Och om den har varit helt tom, finns det förmodligen en läcka någonstans som är så stor att den måste hittas och repareras innan det är någon mening att försöka sig på fyllning.

Med tanke på den utrustning som behövs om man ska syssla med fyllning av AC, värmepumpar och andra kylanläggningar någotsånär seriöst (manometerställ, fyllningskärl, vågar, vakuumpump mm), så lönar det sig knappast att köpa in alla nödvändiga prylar bara för en enda fyllning. Då är det bättre att hänga med någon som redan är kunnig och har utrustning, och kanske göra sin egen fyllning under vederbörandes överinseende.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« Svar #9 skrivet: 10 aug-19 kl 20:42 »
Såg förresten att TS kör med vindrutan nere ;D Det kan vara trafikfarligt vid stenskott eller möte med fåglar...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« Svar #10 skrivet: 10 aug-19 kl 20:53 »
Så här kan man oxå göra..
och det fungerar faktiskt.

https://images.app.goo.gl/AK6QV6LdhB731zUP9
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« Svar #11 skrivet: 10 aug-19 kl 20:53 »
Okey, men det ser ju inte direkt svårt ut. 399 spänn för det man behöver. Jag kan tänka mig att prova. Fylldinac.nu Funkar det inte så var det ju ingen stor summa man lägger ut.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« Svar #12 skrivet: 10 aug-19 kl 20:56 »
Så här kan man oxå göra..
och det fungerar faktiskt.

https://images.app.goo.gl/AK6QV6LdhB731zUP9

Har hört att det inte funkar så bra i vårat klimat, men i Mexiko och Arizona eller var det nu var fungerade de bra har jag hört.

Car swamp cooler tror jag är ett namn på dom.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« Svar #13 skrivet: 10 aug-19 kl 21:02 »
Har hört att det inte funkar så bra i vårat klimat, men i Mexiko och Arizona eller var det nu var fungerade de bra har jag hört.

Car swamp cooler tror jag är ett namn på dom.

Det funkar...   inte när det regnar dock.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« Svar #14 skrivet: 10 aug-19 kl 22:25 »
Jag drar. Det är för gnälligt här.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vore intressant att fylla på AC Gas själv.
« Svar #15 skrivet: 10 aug-19 kl 22:38 »
Jag drar. Det är för gnälligt här.

Så du sökte endast uppmuntran?

Provat på något fordonsforum?
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser