Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Furugolv i entrén  (läst 3319 gånger)

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Furugolv i entrén
« Svar #20 skrivet: 20 jun-19 kl 00:01 »
 Om måla varför inte äggolje tempra som slutstrykning?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Furugolv i entrén
« Svar #21 skrivet: 20 jun-19 kl 09:06 »
För att äggoljetempera inte alls är så nötningsbeständig som man kräver av en golvfärg. Och för den delen för att diverse bakterier och andra mikroorganismer trivs alldeles för bra i äggoljetempera som råkar vara lite fuktig, vilket man ju får räkna med händer emellanåt på ett golv där folk drar in både ett och annat.

Monika Vlasak

  • Inlägg: 1
SV: Furugolv i entrén
« Svar #22 skrivet: 02 aug-19 kl 19:53 »
Jag har ytterligare ett förslag och samtidigt undring.

Jag har själv lagt in ett furugolv i kök och matrum, som jag inledningsvis tänkte såpskura. Efter lite mer funderingar och känsla för hur mkt arbete jag orkat läggas ner, så la jag det på hyllan. Tankarna gick vidare till linoljevax och sen till till en svagt pigmenterad hårdvaxolja.

Idag hade jag ett samtal med Milis Ivarsson som har Av jord, och hon rekommenderade mig alla gånger att behandla golvet med olivoljetvål.

Tvätta av ytan med lite olivoljetvål och vatten.
Gör en tvållösning av 800g tvål per liter vatten. Riv tvålen på rivjärn, häll hett vatten över.
Applicera på golvet, låt torka in.
Om du vill, torrgno med levang för att få upp lystern.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Furugolv i entrén
« Svar #23 skrivet: 02 aug-19 kl 20:42 »
Vilka egenskaper hos olivoljetvålen skulle göra den mer lämplig än tvål baserad på andra vegetabiliska oljor som kan produceras på närmare håll?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser