Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bli månskensbonde med grönsaker/rotfrukter som vapen :)  (läst 2351 gånger)

Thelastviking

  • Inlägg: 1
    • Värmland
Tjena!

Jag har en gård på ca 10 hektar och har en inre dröm om att kunna bli självförsörjande på det som går att odla och ägg. Jag har även hästar så kommer inte att odla på hela ytan utan endast på ca 1-2ha. Vi har beställt hem en massa fröer och funderar lite på vad man ska tänka på för vill bruka jorden utan att använda maskiner och eftersträvar att ha en frisk jord så kommer tillämpa "grävfri" odling.

Åkrarna har tidigare varit plöjda men stoppade detta i höstas så det har fått vissnat ned och marken har därför varit bevuxen och inte legat obetäckt sen dess. Grävde lite och såg att rötter var det långt ned och en del mask, betyder det att marken är i fint skick? Efter massvis av läsning och forskning på nätet så kom vi fram till att vi skulle täcka den delen av marken där vi ska odla våra grönsaker och rotfrukter med gammalt hö, men ska vi även strö på hästskit och sågspån för att öka mullen och sedan så/sätta direkt på detta?

Vad är era bästa tips och trix? Målet är att bli självförsörjande men även att kunna sälja en hel del av våra skördar ifall vi får kläm på det :)
« Senast ändrad: 24 feb-20 kl 15:11 av Thelastviking »

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bli månskensbonde med grönsaker/rotfrukter som vapen :)
« Svar #1 skrivet: 24 feb-20 kl 17:12 »
Va roligt.  Hur mycket har du odlat? Jag antar att du odlat en del. Jag tycker Sara Bäckmo i Skillnadens trädgård, har dom bästa råden. Om du följer hennes råd kommer det att gå  bra. Eftersom du har bråttom och redan köpt frö för säsongen, så skulle jag, i år; -Sprida ut gödselsel, men inte sågspån. Plöja ned gödseln, den här första säsongen och harva en solig dag så ogräset vissnar. -Sen skulle jag köra med potatiskupare hälften skulle jag sätta potatis på. -Sen skulle jag platta till jordkammarna och så dra ut en sårad där och så frön.

Samtidigt skulle jag anlägga ett land enligt Saras modell på en 20 m2, Som jag skulle utöka till dubbelt eller mer nästa år.
kretslopp

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Bli månskensbonde med grönsaker/rotfrukter som vapen :)
« Svar #2 skrivet: 24 feb-20 kl 19:15 »
Mitt bästa tips är att inte ta i "för mycket" första säsongen.

Nu har ni ju köpt frö, men hellre begränsa både totalyta som odlas och antalet sorters grönsaker/rotfrukter lite. Hellre mera av samma sort, men på flera platser.
Man får liksom inte bortse från mikroklimatet, och naturliga variationer i jordmånen.

Nya odlingar/odlingsplatser kan vara lite luriga.

Organisera odlingarna, se t.ex. till att fixa fram ett bra system för att kunna vattna (gräva ner en slang och sätta dit en eller flera kranar?), skapa bäddar som är lätta att nå och sköta.

Och så gör en långsiktig odlingsplan!

Det fungerar inte att odla samma saker (i synnerhet potatis) på samma plats år efter år, så att redan från början ha en idé om var potatisen ska odlas nästa säsong, och vad som ska följa efter är klokt.

Var lite försiktig med sågspånet, om det är vanligt spån från balar som man ströar till hästar med.  Det kan vara färskt spån på enbart gran i de balarna, och i så fall bör spånet komposteras och få brytas ner innan användning i odlingarna.

Jag har helt gått över till att använda torv som underbädd, och ett lager halm ovanpå hos hästarna, just för att kunna använda det urmockade från hästarna utan att behöva låta det ligga.
Halmen fungerar också bra för att bygga upp bäddar med.

Om man har svårt att få tag på (strö-)halm till hästarna, så är halmpellets ett alternativ.

Helt grävfri odling är en utopi, eftersom man då måste ha väldigt mycket material till att bygga bäddar av, och en del växter måste grävas ner, t.ex. potatis.

Funderingar på hur skörden ska tas tillvara är också viktiga. Om man nu inte gillar surkål, så kanske man inte ska odla överdrivet mycket vitkål t.ex.

Tillgång till en bra, fungerande jordkällare är bra för att ta hand om bl.a. potatis, men ett svalt 10-15 grader torrt och mörkt utrymme fungerar också rätt bra, om man förvarar potatisen i torra pappersäckar. Vi har hela årsförbrukningen potatis för två personer förvarad på det sättet. I Andra säckar i samma rum, står den gula och röda löken (som precis håller på att ta slut nu). I ett särskilt kylskåp finns det rödbetor, gulbetor, palsternackor och kålrot, samt äpplen. 



Allra viktigast är nog att odla sådant som man tycker är gott.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser