Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta höns  (läst 1616 gånger)

Hugo-

  • Gäst
Flytta höns
« skrivet: 02 jul-20 kl 20:27 »
Hej, jag hade tänkt att skaffa höns och har en fråga, vi hade tänkt ta höns från en granne ca 500 m ifrån och hur skall man få dom att stanna i ens eget hus ::)
Tack på förhand :-[

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Flytta höns
« Svar #1 skrivet: 03 jul-20 kl 09:46 »
De behöver förmodligen få några dagar i sitt nya hus/inhägnad innan du släpper dem fria i trädgården. Höns går oftast inte så långt, här har vi bara haft ankor som gått till närmsta grannen, ca 200 m. Varken höns eller tuppar går dit, och nu är det länge sedan ankorna gjorde det.

Vi sålde några ankor som fick ett dygn i nya huset innan de släpptes fria. De drog och har inte kommit tillbaks, vare sig hit eller dit.

Hugo-

  • Gäst
SV: Flytta höns
« Svar #2 skrivet: 03 jul-20 kl 10:10 »
De behöver förmodligen få några dagar i sitt nya hus/inhägnad innan du släpper dem fria i trädgården. Höns går oftast inte så långt, här har vi bara haft ankor som gått till närmsta grannen, ca 200 m. Varken höns eller tuppar går dit, och nu är det länge sedan ankorna gjorde det.

Vi sålde några ankor som fick ett dygn i nya huset innan de släpptes fria. De drog och har inte kommit tillbaks, vare sig hit eller dit.
tack så mycket då vet jag :-[

Hugo-

  • Gäst
SV: Flytta höns
« Svar #3 skrivet: 03 jul-20 kl 21:32 »
Okej, nu lutar det åt att vi köper höns som kommer långt ifrån, men hur länge ska man ha dom i höns huset (som är rätt litet, men dom har som en liten gård med nättak dom kan gå ut till när som helst) så att dom präglas på en, och inte blir rädda ::)

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Flytta höns
« Svar #4 skrivet: 04 jul-20 kl 00:09 »
Är det målet skulle jag hellre ta kycklingar eller kläcka fram själv. Då får du "tama" höns och minimal risk att få in kvalster o dylikt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Flytta höns
« Svar #5 skrivet: 04 jul-20 kl 11:31 »
Kvalster är ju inte kul att starta med, och präglingen är ju något som sker när de kommer ur ägget, så egentligen är den varianten smartare.


Men jag har en kamrat som brukar ta utslagshöns, och de stannar kvar. Jag skulle nog ha dem i hönsgården från två dagar till uppemot en vecka. Man ser om de är stirriga.

Hugo-

  • Gäst
SV: Flytta höns
« Svar #6 skrivet: 04 jul-20 kl 12:01 »
Måste man skaffa kycklingar, eller går det bra om man är med dom mycket så dom inte blir skygga ::)

Tack för svaren :D

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Flytta höns
« Svar #7 skrivet: 04 jul-20 kl 16:05 »
Nä du måste inte men det är enklare sättet. Mycket beror ju på ras/genetik/miljö. Är de präglade av människor och trygga sedan innan går det säkert bra. Men är det några värphybrider som knappt sett en människa så kommer du få lägga mycket tid om det ska bli bättre. Höns är inte särskilt smarta djur utan det mesta verkar gå på instinkt och gamla invanda beteenden.

Hugo-

  • Gäst
SV: Flytta höns
« Svar #8 skrivet: 04 jul-20 kl 18:20 »
Nä du måste inte men det är enklare sättet. Mycket beror ju på ras/genetik/miljö. Är de präglade av människor och trygga sedan innan går det säkert bra. Men är det några värphybrider som knappt sett en människa så kommer du få lägga mycket tid om det ska bli bättre. Höns är inte särskilt smarta djur utan det mesta verkar gå på instinkt och gamla invanda beteenden.
okej tack ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 5 användare
xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser