Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra plats för sitt tinyhouse på hjul  (läst 3530 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Hyra plats för sitt tinyhouse på hjul
« skrivet: 21 nov-19 kl 13:22 »
Hej

Jag och frun funderar på att bygga tinyhouse. Tanken är att det ska gå att ställa som ett Attefall (iaf om regeländringen går igenom med 30kvm).

Fråga 1: Är det någon som redan bor på detta sättet? dvs hyr plats hos någon för sitt tinyhouse? Tex genom att landägaren skickar in bygganmälan för ett attefall (tinyhouset) som man sedan betalar hyra för att ha stående där.

Fråga nr 2: Tror ni att det skulle vara svårt att hitta någon som kan tänka sig att göra såhär på sin tomt/mark? Skulle ni göra det?

Fråga 3: Finns det några regler som man behöver tänka på vid en deal som denna? Vad händer om man skulle flytta huset efter ett par år?

Tacksam för alla svar, det är en djungel att navigera dessa byggregler när man tänker utanför boxen aka vanlig villa på minst 100kvm.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hyra plats för sitt tinyhouse på hjul
« Svar #1 skrivet: 21 nov-19 kl 14:38 »
Hej

Jag och frun funderar på att bygga tinyhouse. Tanken är att det ska gå att ställa som ett Attefall (iaf om regeländringen går igenom med 30kvm).

Fråga 1: Är det någon som redan bor på detta sättet? dvs hyr plats hos någon för sitt tinyhouse? Tex genom att landägaren skickar in bygganmälan för ett attefall (tinyhouset) som man sedan betalar hyra för att ha stående där.

Fråga nr 2: Tror ni att det skulle vara svårt att hitta någon som kan tänka sig att göra såhär på sin tomt/mark? Skulle ni göra det?

Fråga 3: Finns det några regler som man behöver tänka på vid en deal som denna? Vad händer om man skulle flytta huset efter ett par år?

Tacksam för alla svar, det är en djungel att navigera dessa byggregler när man tänker utanför boxen aka vanlig villa på minst 100kvm.

Hej!

Jag känner tyvärr ingen som hyr ut plats för någon form av Tiny House i dagsläget. Jag bor "långt ute på landet".

En "granne" har vid något tillfälle upplåtit plats för en husvagn, men då har det gällt en släkting som behövt bo nära ett tidsbegränsat jobb. Då har det ingått att att den husvagnsboende fått använda tvättmaskin och dusch och delvis toalett i huvudhuset. Det fanns en tvättstuga med dusch,och toa i källaren, med separat ingång från trädgården.

Jag tvivlar på att denna granne skulle ha hyrt ut plats till en husvagn på liknande villkor till "främlingar".

Ett antal flygelbyggnader, eller mindre hus ("torpstugor"), hyrs ut här till heltidsboende eller som fritidshus. De som hyrs om för heltidsboende har typiskt både el och vatten, medan de som hyrs för fritidsboende, kan sakna framförallt godkända avlopp. Där har hyresgästerna hela ansvaret för elabonnemang, sophämtning, latrinhämtning om sådant behövs, osv.

För ett Tiny House, så lär det behövas en del infrastruktur, innan det kan "ställas upp". Anslutning till el, anslutning till vatten, och i förekommande fall avlopp.

Om ni tänker er att Tiny House ska finnas ute på landet, så blir frågor om frostskyddad framdragning av vatten och anslutning till avlopp viktiga frågor, om sådant ska finnas. Det kan vara ett jobb som behöver göras med mer eller mindre komplexitet och därmed mer eller mindre kostnader, att få fram vatten och avlopp till huset på hjul. Det kan också vara så, avseende enskilda avlopp, att man inte "får" koppla på mer avlopp utan att kommunen vill ha något slags ändring.

Finns det kommunalt vatten och avlopp så är man antagligen skyldig att ansluta huset till detta.

Den som ska upplåta uppställningsplats, behöver också  veta hur mycket el som behövs, d.v.s. fastigheten måste ha en tillräckligt stor huvudsäkring för att täcka tilläggsbehovet från Tiny House:et. Några elelement för att hålla värmen, kan göra att fastighetsägarens huvudsäkring inte längre räcker till, och/eller så behöver elanläggningen på fastigheten "balanseras om".

Om nu huset på hjul ska vara helt utan anslutning till avlopp och rinnande vatten, så måste man ju ändå diska och borsta tänderna, så då gäller det att kunna komma fram till hur slaskvatten ska hanteras. Och så komma överens med fastighetsägaren om hur man får hämta vatten. Att så ut slaskvatten dagligen i en trädgård, under flera års tid, är inte speciellt gångbart.

Likaså behöver man ha ett fungerande  system för toalettavfall. Var och hur ska t.ex.  någon form av urinseparerande toalett tömmas?

För grannen vars släkting bodde i Husvagnen några månader, så blev det ingen stor fråga med toalettlösning, där fanns en enkel kemtoa i husvagnen som enkelt togs om hand, förutom då tillgången till toa hos hyresvärden, samt möjligheten att "kissa ute" för dem med manligt kön.. Ska man bo mer långsiktigt, så blir det viktigt med toaletthantering och då börjar det dyka upp regler, som fastighetsägaren måste ta hänsyn till.

Så för en fastighetsägare, så är det inte "gratis" att upplåta plats för ett hus på hjul om detta ska vara anslutet till någon som helst infrastruktur. Det behövs lite mer av fastighetsägaren än skicka in en bygganmälan, hen måste sätta sig in i vad för regler som behöver uppfyllas för att det ska fungera. Även för ett Tiny House, avsett att stå kvar flera år, utan någon som helst el-vatten eller avloppsanslutning, så vill man som fastighetsägare helst att det inte ska bli skräpigt, att det inte ska uppstå störningar, och att man uppfyller de regelverk som finns. Så bara att skriva avtal om upplåtelsen är besvärligt.

Attefalls hus ska ju finnas "nära huvudbyggnaden", så det går ju inte att sätta upp ett Attefallshus (fast eller på hjul), längst bort på en stor tomt, utan det blir ju "nära". Alla vill inte ha en granne "nära", om det inte är en släkting.

Behöver man anstränga sig med el, vatten och avlopps anslutningar, så vill man sannolikt ha igen pengarna och besväret.

Hur många som skulle vilja ta sig besväret vet jag inte, men då vill nog många hellre skapa sitt eget Attefallshus och hyra ut detta.
Hittills så har ju konceptet inte riktigt blivit den jättesuccé som man trodde. Relativt få nya permanenta bostäder har det blivit. Något fler har skapat stora gästhus, förråd, och garage på sina fastigheter med hjälp av reglerna.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hyra plats för sitt tinyhouse på hjul
« Svar #2 skrivet: 21 nov-19 kl 17:05 »
Det finns en som är igång elle på gång falköpingstrakten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hyra plats för sitt tinyhouse på hjul
« Svar #3 skrivet: 22 nov-19 kl 00:16 »
Hej

Jag och frun funderar på att bygga tinyhouse. Tanken är att det ska gå att ställa som ett Attefall (iaf om regeländringen går igenom med 30kvm).

Fråga 1: Är det någon som redan bor på detta sättet? dvs hyr plats hos någon för sitt tinyhouse? Tex genom att landägaren skickar in bygganmälan för ett attefall (tinyhouset) som man sedan betalar hyra för att ha stående där.

Fråga nr 2: Tror ni att det skulle vara svårt att hitta någon som kan tänka sig att göra såhär på sin tomt/mark? Skulle ni göra det?

Fråga 3: Finns det några regler som man behöver tänka på vid en deal som denna? Vad händer om man skulle flytta huset efter ett par år?

Tacksam för alla svar, det är en djungel att navigera dessa byggregler när man tänker utanför boxen aka vanlig villa på minst 100kvm.

Hej,

Jag har träffat några som bor i tiny houses i Stjärnsund i ett slags kollektiv, till och med några där tillverkar tiny house på beställning. På en annan ort bor en som jag personligen känner i ett tiny house. Saken är som jag har uppfattat har du antingen blandat ihop villavagn, tiny house och Attefall hus eller har du ett nytt koncept på gång med lite av varje.

Tiny house är tiny för att det ska vara enkelt och energisnålt och därmed också billigt att värma upp och underhålla, ett resurssnålt levnads alternativ, ett riktigt tiny house ska egentligen vara max ca 10-20 kvm, detta är för minimalister som inte äger mer än absolut nödvändiga saker för ett fungerande liv. Eftersom de står på hjul (på svenska heter dem hjulhus för övrigt) krävs ingen bygglov eller förbinder sig inte för något byråkratiskt förpliktelse utöver en anmälan om att ett sådant står på en tomt där en befintligt bostad redan finns. Vissa faktiskt flyttar sina hjulhus på olika säsonger till olika platser och står helt utanför byråkratin. Min hjulhus levande vän struntar helt enkelt på byråkratin och bor fast i sitt hjulhus på en tomt vid en älv. Sol el och egna olika kreativa lösningar för allting bl.a för vvs det är normala konceptet för hjulhus levande, ett fritt liv från allting. Det enda som de behöver hitta en lösning är mantalsskrivningen. 

Däremot är Attefall hus en fast kompletteringsbyggnad till en huvudbyggnad med alla dessa standard bekvämligheter och normer. Villavagn är också nästan detsamma vad gäller bekvämligheter. Attefall hus ska för övrigt ägs av huvudbyggnadsägaren oavsett vem bygger den så en flytt senare kan orsaka vissa problem. Vad gäller mantalsskrivningen här är det på huvudbyggnaden.   

Så vem hyr ut till vem kan bero på hur ni vill bo eller vika förväntningar ni har som levnads standard. Ett riktigt fritt hjulhus liv eller en komplicerad hyresgäst alternativ som bara heter tiny house.                     

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Hyra plats för sitt tinyhouse på hjul
« Svar #4 skrivet: 22 nov-19 kl 12:40 »
Hej

Jag har sett och är i kontakt med David i Stjärnsund för att gå kurs där i denna typ av bygge. Jag har varit i kontakt med 4 olika kommuner för att höra vad som gäller och har fått 4 olika svar när det gäller hus på hjul (hjulhus). Oavsett storlek på det så har jag dock fått svaret att det kräver bygglov för att ha stående mer än 6 veckor, att det inte går att ställa som permanentboende på en tom tomt utan bygglov. Det går att ställa som sommarstuga, men då får man inte bo där permanent (obviously). Komplementbyggnad funkar med, men varför köpa ett hus för att ställa ett mindre bredvid och bo i? Plus att badrum mm behöver handikap anpassas (funkar ej med vår tänkta planlösning, eller de flesta vettiga för 25-30 kvm.)

Hela idén är att vi vill bo litet och enkelt (men fortfarande med en del bekvämligheter). Vi är 3 i familjen och en fjärde så småningom, så vi kan inte leva på 15kvm. Vi vill bo billigt för att ha möjlighet att vara hemma mer med barn och kunna ägna oss åt hantverk och annat kul istället för att ha ett 9-5 jobb. Mindre utgifter kräver mindre intäkter. Vi har heller inte råd eller möjlighet att köpa hus.

Hur går det till med att ett hjulhus skulle stå utanför byråkratin? ingen av kommunerna verkar se det så.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Hyra plats för sitt tinyhouse på hjul
« Svar #5 skrivet: 22 nov-19 kl 12:48 »
Det finns en som är igång elle på gång falköpingstrakten.

Jag har varit där och träffat ett par som bor där. De var sugna på att flytta när det fanns möjlighet pga olika anledningar. Det är tyvärr inget för oss då det ligger i fel del av landet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hyra plats för sitt tinyhouse på hjul
« Svar #6 skrivet: 22 nov-19 kl 12:49 »
Hej

Jag har sett och är i kontakt med David i Stjärnsund för att gå kurs där i denna typ av bygge. Jag har varit i kontakt med 4 olika kommuner för att höra vad som gäller och har fått 4 olika svar när det gäller hus på hjul (hjulhus). Oavsett storlek på det så har jag dock fått svaret att det kräver bygglov för att ha stående mer än 6 veckor, att det inte går att ställa som permanentboende på en tom tomt utan bygglov. Det går att ställa som sommarstuga, men då får man inte bo där permanent (obviously). Komplementbyggnad funkar med, men varför köpa ett hus för att ställa ett mindre bredvid och bo i? Plus att badrum mm behöver handikap anpassas (funkar ej med vår tänkta planlösning, eller de flesta vettiga för 25-30 kvm.)

Hela idén är att vi vill bo litet och enkelt (men fortfarande med en del bekvämligheter). Vi är 3 i familjen och en fjärde så småningom, så vi kan inte leva på 15kvm. Vi vill bo billigt för att ha möjlighet att vara hemma mer med barn och kunna ägna oss åt hantverk och annat kul istället för att ha ett 9-5 jobb. Mindre utgifter kräver mindre intäkter. Vi har heller inte råd eller möjlighet att köpa hus.

Hur går det till med att ett hjulhus skulle stå utanför byråkratin? ingen av kommunerna verkar se det så.


Det finns mycket som spelar in och tyvärr är reglerna som de ser ut.
Handikappanpassningen är en av dom och uppställning är ett annat problem.
Men, det finns hopp.   
Att någon som kan juridikens svängar och orkar engagera sig för en regeländring som innebär att det kommer till stånd ett regelverk som gör tinyhouse till en möjlighet även i Sverige.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hyra plats för sitt tinyhouse på hjul
« Svar #7 skrivet: 22 nov-19 kl 14:31 »

Det finns mycket som spelar in och tyvärr är reglerna som de ser ut.
Handikappanpassningen är en av dom och uppställning är ett annat problem.
Men, det finns hopp.   
Att någon som kan juridikens svängar och orkar engagera sig för en regeländring som innebär att det kommer till stånd ett regelverk som gör tinyhouse till en möjlighet även i Sverige.
Är inte du av rätta virket för att arbeta för en sådan lagändring, kanske som ett team work tillsammans med malarmaster, skogaliten med flera...

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hyra plats för sitt tinyhouse på hjul
« Svar #8 skrivet: 22 nov-19 kl 14:58 »
Hej

Jag har sett och är i kontakt med David i Stjärnsund för att gå kurs där i denna typ av bygge. Jag har varit i kontakt med 4 olika kommuner för att höra vad som gäller och har fått 4 olika svar när det gäller hus på hjul (hjulhus). Oavsett storlek på det så har jag dock fått svaret att det kräver bygglov för att ha stående mer än 6 veckor, att det inte går att ställa som permanentboende på en tom tomt utan bygglov. Det går att ställa som sommarstuga, men då får man inte bo där permanent (obviously). Komplementbyggnad funkar med, men varför köpa ett hus för att ställa ett mindre bredvid och bo i? Plus att badrum mm behöver handikap anpassas (funkar ej med vår tänkta planlösning, eller de flesta vettiga för 25-30 kvm.)

Hela idén är att vi vill bo litet och enkelt (men fortfarande med en del bekvämligheter). Vi är 3 i familjen och en fjärde så småningom, så vi kan inte leva på 15kvm. Vi vill bo billigt för att ha möjlighet att vara hemma mer med barn och kunna ägna oss åt hantverk och annat kul istället för att ha ett 9-5 jobb. Mindre utgifter kräver mindre intäkter. Vi har heller inte råd eller möjlighet att köpa hus.

Hur går det till med att ett hjulhus skulle stå utanför byråkratin? ingen av kommunerna verkar se det så.
Först av allt är detta mycket inspirerande, kan kalla för en alternativ livsstil utan förbehåll.

Kommunerna har ett generellt svar men det finns olika kategorier vad gäller olika områden och olika typer av intresse nivåer från olika tjänstemanna nivåer och sedan är upp till var och en att förvandla de olika svar för sin egen fördel med hjälp av andra faktorer exempelvis eftersom min vän inte är skriven där vet kommunen att det skulle bli ett hopplöst fall för deras del så har det blivit att han står utanför byråkratin vad gäller året om hjulhus levnad på en obebyggd tomt. Men när barn kommer i bilden förändras allting. Då kan man inte vara utanför byråkratin. Jag förstår det och hoppas att det blir bra i slutändan för er på ett eller annat sätt. Lycka till!

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hyra plats för sitt tinyhouse på hjul
« Svar #9 skrivet: 22 nov-19 kl 15:39 »
Är inte du av rätta virket för att arbeta för en sådan lagändring, kanske som ett team work tillsammans med malarmaster, skogaliten med flera...

Nope... 
har inget intresse att syssla med dylikt då jag inte har tid eller ork nog att syssla med dylikt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser