Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solceller, bidrag?  (läst 926 gånger)

saradenrara

  • Inlägg: 27
  • Samarbete och lösningsfokus!
    • Bohuslän
Solceller, bidrag?
« skrivet: 16 jun-19 kl 11:48 »
Hej hopp,

undrar om någon vet om det finns andra bidrag att söka för att installera solceller i lite större skala för ett center, typ EU-bidrag?

Med Värme,
Sara
Samarbete och lösningsfokus!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solceller, bidrag?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-19 kl 15:39 »
Det "normala" solcellsbidraget finansieras av svenska staten och administreras av vederbörande länsstyrelse. Börja med att kolla på din länsstyrelses hemsida om vad som gäller. En förutsättning för detta bidrag är dock att samma solcellsanläggning inte åtnjuter någon annan bidragsform, t ex ROT. En annan förutsättning är att anläggningen ska vara hopkopplad med elnätet så att den överskottsenergi man inte behöver själv, säljs till någon elhandlare

saradenrara

  • Inlägg: 27
  • Samarbete och lösningsfokus!
    • Bohuslän
SV: Solceller, bidrag?
« Svar #2 skrivet: 17 jun-19 kl 09:34 »
Tack för ditt svar! Så om jag förstår korrekt så får man inte ta emot nåt annat bidrag från exempelvis EU eller annan instans om man skall få det statliga bidraget?

/Sara
Samarbete och lösningsfokus!

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Solceller, bidrag?
« Svar #3 skrivet: 17 jun-19 kl 13:49 »
Tack för ditt svar! Så om jag förstår korrekt så får man inte ta emot nåt annat bidrag från exempelvis EU eller annan instans om man skall få det statliga bidraget?

/Sara

Kontakta länsstyrelsen om helheten i projektet, och ta upp det där med solceller.

Det kan vara så att hela "centret" kan få något slags projektbidrag med EU-pengar, och då kan det eventuellt vara så att solceller ska ingå i ansökan, och ingår i EU-bidraget.

Egentligen så är det svårt att svara på frågan om solceller, eftersom det inte finns någon information om "centret".

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Solceller, bidrag?
« Svar #4 skrivet: 17 jun-19 kl 14:44 »
"Lite större skala"? Beror på referenspunkt. För mig som jobbar med elkraft betyder det ganska mycket. För en villaägare något helt annat. Finns gränser på hur mycket el du får producera och fortfarande räknas som mikroproducent, men det kanske inte spelar någon roll?

Fundera på att omvandla din planering till kW (kilowatt) installerad effekt innan ditt samtal med Länsstyrelsen eller den du ska ringa. Det behöver inte vara exakt och hugget i sten. Bara ett värde att starta samtalet kring så att personen på andra sidan förstår hur du tänker och vilken omfattning du avsett. Sen går ju siffran att anpassa till regelverk och bidragsmöjligheter utifrån det.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Solceller, bidrag?
« Svar #5 skrivet: 17 jun-19 kl 19:49 »
Tack för ditt svar! Så om jag förstår korrekt så får man inte ta emot nåt annat bidrag från exempelvis EU eller annan instans om man skall få det statliga bidraget?

/Sara

Läs på din länsstyrelses hemsida, där bör de fullständiga reglerna finnas utlagda. Men det gäller också att du inte får ta emot något annat svenskt statligt bidrag, t ex ROT-avdrag, för anläggningen.  Ibland kan man få kolla upp flera olika alternativa bidragslösningar för att avgöra vilken av dem som är mest fördelaktig.

 

saradenrara

  • Inlägg: 27
  • Samarbete och lösningsfokus!
    • Bohuslän
SV: Solceller, bidrag?
« Svar #6 skrivet: 20 jun-19 kl 09:20 »
Tack alla som bidragit med tips och idéer! Jag skall ta med mig dessa till de som driver centret så får vi se om de kan implementera nåt av det!

Med Värme,
Sara
Samarbete och lösningsfokus!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser