Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bara säd till Lohmann höns  (läst 13563 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bara säd till Lohmann höns
« Svar #40 skrivet: 15 aug-10 kl 13:12 »
Jag påstår inte att dina ägg är dubbelt så dyra, du väljer själv utpris på dina ägg. Men Ante-ante verkar vilja kunna hålla sina höns på ett sätt som är lönsamt, och när jag räknar på det, så måste jag i alla fall ta ett pris som är ungefär det dubbla mot tex Nettos priser.

Vill man gå back kan man ju ta vilket pris man vill.

Och håller du dina höns som du beskriver, så är det ju bra, jag kanske missförstod för jag trodde att du förespråkade styrt ljus och värpfoder, som båda ger fler ägg, men som ger mindre smak på äggen och tråkigare hönsliv, tycker jag.

Man får gärna ha lohman för mig, man får gärna hålla sina höns som man vill, så länge man följer lagarna, det är inte det jag reagerar mot.

Min affärsidé är i alla fall att erbjuda annorlunda ägg, där hönsen är så frigående som möjligt, och där jag lever med att de kanske lägger lite färre ägg i veckan, men att smaken blir riktigt bra. Och då kan jag hävda ett mervärde som jag tror att kunderna vill betala tillräckligt mycket för, så att mina höns kan bära sig. Då räknar jag självklart in ALLA kostnader, som stängsel, hus, reden, vattenanläggning osv, förutom de löpande kostnaderna.

Lyckas du få din hönshållning att gå runt på det äggpriset, så är du att gratulera, men tyvärr tror jag att du missat att ta upp vissa kostnader i din kalkyl.

Och jag betvivlar inte att du tycker om dina höns, eller att de har det bra, jag tror bara att det är svårt att få tillräckligt betalt för äggen om man väljer din linje.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ante-ante

  • Inlägg: 42
  • Hej och välkommen till min lilla sida.
    • Östergötland
SV: Bara säd till Lohmann höns
« Svar #41 skrivet: 15 aug-10 kl 14:26 »
Jag påstår inte att dina ägg är dubbelt så dyra, du väljer själv utpris på dina ägg. Men Ante-ante verkar vilja kunna hålla sina höns på ett sätt som är lönsamt, och när jag räknar på det, så måste jag i alla fall ta ett pris som är ungefär det dubbla mot tex Nettos priser.

Vill man gå back kan man ju ta vilket pris man vill.

Och håller du dina höns som du beskriver, så är det ju bra, jag kanske missförstod för jag trodde att du förespråkade styrt ljus och värpfoder, som båda ger fler ägg, men som ger mindre smak på äggen och tråkigare hönsliv, tycker jag.

Man får gärna ha lohman för mig, man får gärna hålla sina höns som man vill, så länge man följer lagarna, det är inte det jag reagerar mot.

Min affärsidé är i alla fall att erbjuda annorlunda ägg, där hönsen är så frigående som möjligt, och där jag lever med att de kanske lägger lite färre ägg i veckan, men att smaken blir riktigt bra. Och då kan jag hävda ett mervärde som jag tror att kunderna vill betala tillräckligt mycket för, så att mina höns kan bära sig. Då räknar jag självklart in ALLA kostnader, som stängsel, hus, reden, vattenanläggning osv, förutom de löpande kostnaderna.

Lyckas du få din hönshållning att gå runt på det äggpriset, så är du att gratulera, men tyvärr tror jag att du missat att ta upp vissa kostnader i din kalkyl.

Och jag betvivlar inte att du tycker om dina höns, eller att de har det bra, jag tror bara att det är svårt att få tillräckligt betalt för äggen om man väljer din linje.

Lidl, netto är extrem lågpris kedjor som konkurerar med varandra och mot andra kedjor som willys och liknande marknader och vi andra har inte en chans att nå till deras priser för dom köper ju in sina ägg på massor av olika länder och olika värperier samt förhandlingar som ger bästa priset med x antal ägg osv. Som sagt finns ingen chans att kunna gå runt o det har jag inte tänkt att göra heller bara om det ger en extra inkomst så räcker det gott. Samt att man ska ha en väl tilltagen höns utegård samt hyffsad stor hönsgård. Och att man har andra idéer för andra inkomster förutom hönsen, några projekt på i tanke planet.
Vill mer en gärna flytta ut till landet och slippa betong stressen som man har levt i allt för många år.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bara säd till Lohmann höns
« Svar #42 skrivet: 15 aug-10 kl 14:37 »
Jag förstår, och vill inte göra dig nedslagen, men jag menar att det är svårt att få in extrapengar på att hålla höns, framför allt i början är ju kostnaderna stora. Även med bra affärsplan, kunder som vill betala ett hyfsat pris, och att man är duktig på att snickra själv och komma över material billigt, så är det mycket troligt att man går back de första åren. Mycket back. Det måste man vara beredd på, och ha realistiska mål. På fem års sikt eller så, borde man kunna få det hela att bära sig, med rätt kundgrupp och om man är duktig på att hålla nere kostnaderna. Men timlönen lär aldrig bli hög för de timmar man lägger på höns...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bettyboop

  • Inlägg: 514
    • Småland
    • Andersson's Lantgård
SV: Bara säd till Lohmann höns
« Svar #43 skrivet: 15 aug-10 kl 14:47 »
Mina kunder älskar mina ägg och säger att det är MYCKET godare än butiksäggen.
Det är jag nöjd med .
Nöjda kunder så är jag nöjd.
Det är huvudsaken för mig.
Sen får andra spekulera hur de vill om kostnader etc etc.
Jag är nöjd jag har gratis ägg till mig själv och de extrapengar jag får in bekostar fodret till mina höns.
Och lite till.
Jag har det inte som verksamhet vilket jag heller aldrig påstått och därav så räknar jag inte in material som stängsel. etc etc.
Så jag behöver inte ta upp kostnader jag haft för mitt hönshusbygge.
Färg, virke har jag gratis så inget jag ser betungande.

Att Lidel och willys säljer ägg billigare skiter jag fullständigt i.
Mina kunder vill ha just MINA ägg för smaken och de gula äggens skull.
Och de betalar gladeligen för äggen mina
Och de vet att mina höns är glada höns och får må bra.
Mina höns har lyxhönshus säger alla och de trivs.

End of story
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bara säd till Lohmann höns
« Svar #44 skrivet: 15 aug-10 kl 15:33 »
Ta det inte personligt, jag har inte menat att din hönshållning är fel. Jag är kanske otydlig för du missförstår hela tiden.

Du har din erfarenhet och delar med dig av den, jag har min bakgrund och mina tankar, och delar med mig av dem.

Så jag beskriver, för dem som vill veta, hur jag tänker att man kan göra för att på sikt få sin hönshållning att någorlunda bära sig, det kan man välja att ta till sig eller förkasta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser