Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Ko-apoteket  (läst 4352 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Ko-apoteket
« skrivet: 02 apr-08 kl 22:59 »
Jag ska till civilisationen i morron för att fylla på stallapoteket lite. Det finns säkert något bra ni har som inte jag tänkt på. Så - vad har ni i era stallapotek, både till kor och kalvar?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Ko-apoteket
« Svar #1 skrivet: 03 apr-08 kl 01:48 »
I mitt Diko stallapotek har jag:

1 dunk Energibalans, Jodpax, Hiroudoid, Helosan, Tokosel, 1 dunk B-Vitamin, Prokol,
DHS-tabletter, Effydral, Alsolsprit, Grönsåpa, Virkon-S , Trätjära.  :)


Mvh Rosa
« Senast ändrad: 03 apr-08 kl 23:14 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Ko-apoteket
« Svar #2 skrivet: 03 apr-08 kl 10:10 »
Själv ser jag alltid till att ha kalk pasta hemma om man har lite äldre kor ( gäller ju helst då mjölkraser- sjb, fjäll o rödkullor) o även tex juvelit ( linement ) eller kamfersalva - bra för ev svullna juver o början till ev mastit..
Även  tex flusa eller bayticol är ju bra att ha hemma om de får ohyra...

viktigast är nog kalkpastan... även om de kostar endel så är de betydligt billigare att ge det om kossan börjar se slö ut o verkar stel o är kall om korset och har svårt att resa sig...  än att få ringa vetrinären ... kossorna har ju alltid en viss strategi att alltid bli sjuka på jour tid... helger eller kvällar... så den 500dringen kan vara väl investerad..
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Ko-apoteket
« Svar #3 skrivet: 03 apr-08 kl 12:20 »

viktigast är nog kalkpastan... även om de kostar endel så är de betydligt billigare att ge det om kossan börjar se slö ut o verkar stel o är kall om korset och har svårt att resa sig...  än att få ringa vetrinären ... kossorna har ju alltid en viss strategi att alltid bli sjuka på jour tid... helger eller kvällar... så den 500dringen kan vara väl investerad..
 :-[

Japp, håller med dej, vi ser alltid till att ha Bovicalk hemma, det har sparat många kronor.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Ko-apoteket
« Svar #4 skrivet: 03 apr-08 kl 22:19 »
Rosa, vad har du trätjäran till?

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Ko-apoteket
« Svar #5 skrivet: 03 apr-08 kl 22:52 »
Själv använder jag trätjära till klövar, klövspalts problem.. men även bra till tex sommar sår som flugorna inte lämnar ifred.

Där emot funderar jag lite på vad Rosa använder dunken med B vitamin till..
 :-\ ::)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Ko-apoteket
« Svar #6 skrivet: 03 apr-08 kl 23:06 »
:)
Trätjäran använder jag till hornskador. Jag har flera gamla kor som inte är varken avhornade eller pollade. Så det händer rätt ofta att ytterhornet dras av på någon av dem i stångningsstrider eller vid den stängda foderhäcken.

Då bandagerar jag med gasbinda och träkära. Det gör ett hållbart starkt hölje som skyddar kvikken mot flugor, skräp och beröring. Det får sen sitta tills det ramlar av av sig själv.

B-vitaminen är till nyfödda kalvar/lamm med ev.B-vitaminbrist CCN
jag ger vid minsta lilla lilla misstanke en dos om 1 dl och håller sen kalven under noggran uppsikt för ev. sprutning av B-vitamin av veterinär, (händer sällan men..)
B-vitaminen använder jag också till djur som ev. kommit lösa och förätit sig i komb med jäst.

Mvh Rosa
"Prepare for the worst- hope for the best"
« Senast ändrad: 03 apr-08 kl 23:11 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Ko-apoteket
« Svar #7 skrivet: 03 apr-08 kl 23:19 »
Själv använder jag tjäran till att kleta på träd som jag inte vill att hästarna ska röra.  ;D Men jag ska komma ihåg det där med hornen, vi har några gamla hornkor kvar också.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Ko-apoteket
« Svar #8 skrivet: 04 apr-08 kl 09:02 »
:)
Trätjäran använder jag till hornskador. Jag har flera gamla kor som inte är varken avhornade eller pollade. Så det händer rätt ofta att ytterhornet dras av på någon av dem i stångningsstrider eller vid den stängda foderhäcken.

Då bandagerar jag med gasbinda och träkära. Det gör ett hållbart starkt hölje som skyddar kvikken mot flugor, skräp och beröring. Det får sen sitta tills det ramlar av av sig själv.

Är ju just detta man slipper med kulliga djur...  ::)
förr råkade vi också ut för de då vi hade "vanliga kor"


B-vitaminen är till nyfödda kalvar/lamm med ev.B-vitaminbrist CCN
jag ger vid minsta lilla lilla misstanke en dos om 1 dl och håller sen kalven under noggran uppsikt för ev. sprutning av B-vitamin av veterinär, (händer sällan men..)
B-vitaminen använder jag också till djur som ev. kommit lösa och förätit sig i komb med jäst.

Mvh Rosa
"Prepare for the worst- hope for the best"

visste inte att man kunde behandla dem genom att ge dem via munnen.. trodde inte våmmen fungerade normalt så att B1 (är de väl) bröts ner eller inte tillverkas som de ska...
DE får ju höga doser direkt i blodet då de har CCN... och i flera dar...

Men de är väl bra om de går att förebygga vid misstanke... gäller då att fåtag på rätt B vitamin... är väl Tiamin har jag för mig...   :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Ko-apoteket
« Svar #9 skrivet: 04 apr-08 kl 09:19 »
Orsaken till att nyfödda köttraskalvar får B-vitaminbrist vet man inte.
Men det beror inte på en ofungerande våm i alla fall ;)

Vi sprutar en gång med  Beviplex (boosterdos) på de här kalvarna.

B-vitamin på "minidunk" finns på Granngården.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Ko-apoteket
« Svar #10 skrivet: 04 apr-08 kl 09:27 »
Kalkpastan - hur använder man den?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Ko-apoteket
« Svar #11 skrivet: 05 apr-08 kl 00:25 »
Kalk pasta ges direkt i munnen på djur som börjar visa symptom..
dvs
stela, svårt att resa sig, kallt kors o bakdel.. osv.. blir slöa på ögonen m.m

om de ligger o du inte lyckas få dem att resa sig, då får man inte ge kalk i munnen för ofta får djuren även svalget förlamat..

då ringer man vetrinären... som ger dropp..

har man kalklösning hemma (för intra venöst /subkutant ) o är kunnig på att sticka så kan man även lägga kalk under huden..

precis som jag fick göra idag.. då Lillgumman fick kalvförlamning o jag tyvärr inte hade pasta hemma.. så de var bara att ringa vetrinären...

nu är hon på benen igen o har även hunnit få två nyinköpta tuber kalk pasta innan kvällen...
så jag håller tummarna till i morgon bitti..

Störts risk för kalvförlamning (pares) är ju äldre mjölkkor.. ofta av raserna Jersey , Fjäll, rödkulla
men naturligt vis kan alla kor få det... då ofta de äldre... men då de blir riktigt gamla så brukar de inte få pares längre som min rödkulle mentor sa.. då de blir så där över en 15 år o mer... men då går ju även mjölkproduktionen ner.. också.. ;)


för kalk pastan behöver man öven en sprutmakapär...
men de har ju de flesta en sprut "pistol"...


 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Henning

  • Inlägg: 706
SV: Ko-apoteket
« Svar #12 skrivet: 05 apr-08 kl 10:44 »
visste inte att man kunde behandla dem genom att ge dem via munnen.. trodde inte våmmen fungerade normalt så att B1 (är de väl) bröts ner eller inte tillverkas som de ska...

Nyfödda kalvar har ingen fungerande våm. Därför får vissa mediciner och preparat olika effekt  på små kalvar och lite äldre djur som har kommit igång med idisslingen.

Rosas vitaminbehandling fungerar nog även om effekten blir ganska kortvarig.

Småkalvars "frånvaro" av våm  gör också att de kan tillgodogöra sig glukos eller honung, tillfört genom munnen. Man behöver alltså inte ta omvägen med energibalans o liknande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser