Jag har en skylt på brevlådan där jag undanber mig all reklam på glättat papper, obestruket papper kan jag inte få noga av.
Folk lämnar sina tidningar till mej, istället för på återanvändningen. (posten gör så gott de vill och orkar)
Jag behöver sätta fyr i spisen oxå, och reklam är billigare än betalningspåminnelser.
Celluosafiber är bra till armering i byggblock, och nu har jag sett att de håller i verkligheten, på en nu sex år gammal utbyggnad hos en kompis. Lecablock, som han oxå använde läcker igenom fukt, men det gör inte pappersarmerade block.
Mycket reklam är naturligtvis resursslösande med papper, men informationen är inte alltid värdelös.
De flesta företag satsar vad som är lönsamt på reklam, så den minskar väl om vi inte skaffar för mycket prylar pga vad vi läser och ser.
I vissa brancher t.ex. resebranchen, kostar reklamen för mycket, hela branchen betalar mer än de får igen i merförsäljning. Dock om en drar sig ur förlorar den, så detta kommer att hålla på tills de flesta samfälligt försöker minska.
Reklam har både goda och dåliga sidor. Och den flyttas mer och mer från papper till nätet, i relativ mängd, men totaliteten på papper har oxå ökat, delvis på billigare grafisk teknik.
Alla som har en dator och en skrivare har inte minskat på pappersförbrukningen, när grejen är lätt att göra så tar man ut det på papper.
det kommande papperslösa kontoret har inte slagit igenom än, men vissa tendenser i dessa kristider finns.
Flera kommuner skickar inte ut tegelstenar med handlingar till förtroendevalda, det använder nätet.
jag har tidigare sett en allt större reklammängd i brevlådan, men det har stagnerat de sista åren.