Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inga framtänder i överkäken?  (läst 10090 gånger)

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
Inga framtänder i överkäken?
« skrivet: 11 jun-06 kl 11:34 »
Har kollat runt i munnen på min get men hittar inga framtänder i överkäken, bara tandkött! Jag trodde först när hon var liten att det kanske skulle växa ut senare, men hon har fortfarande inga tänder där, bara framtänder i nederkäken och hon är drygt 1 år nu. Ska getter se ut så eller är det nåt fel på henne?

Hästar har ju sina framtänder för att kunna nypa av gräs, tycker att getter borde ha användning av det också...  ???

myggholken

  • Inlägg: 48
  • www.myggholkenjokkmokk.se
    • Lappland
    • myggholken
Re:Inga framtänder i överkäken?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-06 kl 06:09 »
De getter jag haft har då haft fullt med tänder i överkäken. Små, men effektiva....verkar konstigt att din get är tandlös.. Aldrig hört om detta tidigare.
elizabeth

ninna b

  • Gäst
Re:Inga framtänder i överkäken?
« Svar #2 skrivet: 12 jun-06 kl 06:27 »
Varken får eller getter har framtänder mer än i underkäken......kindtänder har dom däremot både uppe och nere.

myggholken

  • Inlägg: 48
  • www.myggholkenjokkmokk.se
    • Lappland
    • myggholken
Re:Inga framtänder i överkäken?
« Svar #3 skrivet: 24 jun-06 kl 16:44 »
Tänk att man aldrig blir för gammal för att lära. Har väl troligtvis aldrig kollat så noga i munnen på getterna tidigare. Nu gjorde jag det och fick se att det finns ju verkligen inte några framtänder där uppe. Men, någon som vet varför det är så. Verkar lite opraktiskt egentligen... Någon orsak till detta finns säkert. Vore rackarns roligt att få veta..
elizabeth

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Inga framtänder i överkäken?
« Svar #4 skrivet: 24 jun-06 kl 22:02 »
Måste skratta åt mig själv lite. Första gången jag tittade ett får i munnen sa jag "Den här tackan är ju lastgammal! Hon är ju tandlös!"  :-[

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
Re:Inga framtänder i överkäken?
« Svar #5 skrivet: 10 jul-06 kl 21:33 »
Det är väl inga idisslande djur som har framtänder i överkäken?
eller har jag fel nu tro..
Kor har det inte heller alla fall.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Inga framtänder i överkäken?
« Svar #6 skrivet: 21 sep-06 kl 00:03 »
Varken kor, getter, får , rådjur, älgar hjortar osv har fram tänder i överkäken....
Idisslare alltså...

Men som ni säger så har de kind tänder både uppe och nere... :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Inga framtänder i överkäken?
« Svar #7 skrivet: 02 mar-07 kl 01:18 »
Och dom (getterna) tappar ett par mjölktänder per år, vilket ger en chans att åldersbestämma dem. Upp till fyraårsåldern, alltså.  Räkna får du se om framtänderna inte är åtta.  Står väl i Sjödins bok?  Om jag fick barn på besök brukade jag varna dem för att sticka in fingrarna innanför getens mungipor, ty där har de en avbitartång, avsedd att mumsa goda kvistar.  Men framtänderna orsakar sällan några allvarligar skador ens på barnfingrar.

Och så har dom laner precis som hästar.

(Nej, inte barnen, nu tror jag ni är tokiga!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

833 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser