Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter eller får???  (läst 9882 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter eller får???
« Svar #20 skrivet: 21 okt-10 kl 20:49 »
Mina får och mina getter gick tillsammans och hade fri tillgång till hö och bete, beroende på årstid.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Getter eller får???
« Svar #21 skrivet: 03 nov-10 kl 21:19 »
Ungefär hur mycket hö och annat går det åt per get, och per får? Om man nu ska välja vilket djurslag som passar en bäst så är det ju en fördel att kunna räkna lite på ungefärlig foderåtgång...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sussilo

  • Gäst
SV: Getter eller får???
« Svar #22 skrivet: 04 nov-10 kl 11:04 »
Foderåtgång beror litet på vilken typ av getter du funderar på, om de ska producera killingar, mjölk osv. Har alltid gett fri tillgång på hö till getterna, men annars tror jag man brukar räkna med ca 2 kg hö/dag/get.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getter eller får???
« Svar #23 skrivet: 04 nov-10 kl 11:10 »
Lite tabellbläddrande ger vid handen att om vi för enkelhets skull har ett får som väger 50 kg och en get som väger lika mycket behöver fåret 8 megajoule energi per dag och geten 9,2. Skillnaden beror enligt Sjödins getverk på att getter har ett livligare temperament än får. Detta är endast underhållsutfodring, så om det gäller tyngre djur, dräktiga eller digivande/mjölkade djur blir energibehovet förstås högre, dessutom har jag märkt en rejäl skillnad mellan att ha dem gåendes ute eller inne i lagården när det är kallt, de utegående behöver äta mer för att hålla värmen. Ungefärligt energiinnehåll i gräshö, förstaskörd efter avslutad axgång är 8,4 MJ per kg (foderanalys ger exakt resultat om en vill betala extra för analyserat hö).
Nu är inte min bläddertabell dagsfärsk, men det stämmer nog på ett ungefär.
Den som vill räkna kalorier istället får räkna 1 kalori=4,19 joule.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter eller får???
« Svar #24 skrivet: 04 nov-10 kl 18:15 »
Mina getter och får knaprade i sig i genomsnitt 2 kg hö per dag och skalle, oavsett ålder.  Omräknat till årsbasis.  Fri tillgång, för det mesta både hö och bete, efter djurens behag!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Veronika i Hasslöv

  • Inlägg: 57
  • Kasta inte sten i ett glashus!
    • Halland
    • Mina vovvar
SV: Getter eller får???
« Svar #25 skrivet: 12 nov-10 kl 11:14 »

Edit: Jag ger fri tillgång tll grovfoder på stall, så mängden bestämmer de själva...

Aha. ok förlåt tänkte lite fel där...

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: Getter eller får???
« Svar #26 skrivet: 13 nov-10 kl 16:34 »
Har du tittat på dem olika Allmogefåren? Jag har Åsenfår men undra ibland om jag inte har getter i hagen  ;) ! Dem äter helst löv hur mycket gräs det än växer, barka av stora granar mm. Jag har många grannar med olika blandrasfår som alldrig har sett likande "skadegörelse" hos sina får  :) ! Dem har en kroppsbyggnad och vikt som liknar min ena grannens getter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 4 användare (3 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser