Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har man getter till?  (läst 20680 gånger)

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
Vad har man getter till?
« skrivet: 23 aug-11 kl 12:10 »
Som rubriken säger: vad använder folk sina getter till? Att man kan mjölka och göre getost vet jag så klart, men annars då?
Går det att äta getkött, fått för mig att det skulle smaka hemskt?
Upplys en oupplyst stackare.  ;D
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: Vad har man getter till?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-11 kl 15:19 »
Vi ska ha våra till att hålla efter sly på en mark som vi vill göra om till bete. Sen säger folk att det är gott med killing. Att det inte ska smaka så mycket som lamm. Har lite problem med lammsmaken så jag ser fram emot att smaka killing när den dagen kommer  ;D men har aldrig smakat så jag vet inte.
Sen är getter väldigt trevligt som sällskap och det är nog många som har dem som det.
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Vad har man getter till?
« Svar #2 skrivet: 23 aug-11 kl 15:30 »
Jag vill ha getter! Och... då tänker jag mig ha dem för mjölk, kött och slyätande, i den ordningen! Har aldrig ätit get, så vitt jag vet, men hoppas på ett smakrikt kött!

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Vad har man getter till?
« Svar #3 skrivet: 23 aug-11 kl 15:35 »
Har aldrig ätit get, men det lär vara ett utsökt kött, och anses av vissa runt medelhavet vara godare än lamm
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Vad har man getter till?
« Svar #4 skrivet: 23 aug-11 kl 15:45 »
Både vuxna getter och killingar är mycket goda! nån stans mellan lamm och vilt det värsta är när man skall flå vuxna bockar då lukten från raggen kan vara lite frånstötande
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Vad har man getter till?
« Svar #5 skrivet: 23 aug-11 kl 15:49 »
Ok, då har jag lärt mig något nytt.  o:)
Jag håller mig nog till fåren jag, fast jag äter inte lamm.  :-[
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Vad har man getter till?
« Svar #6 skrivet: 23 aug-11 kl 16:33 »
Kan absolut rekommendera att prova get. Har tidigare haft en hel del getter och de jag åt var framför allt bockkillingarna före tre månaders ålder. Efter att de har blivit könsmogna vill iaf inte jag äta bock.
Så upp med dem på grillen bara, ett mer välsmakande kött är svårt att finna. Skall isf vara rådjur som påminner om killing.
Min bästa ägodel är min vedspis!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad har man getter till?
« Svar #7 skrivet: 23 aug-11 kl 17:09 »
Håller med, getkött är gott, Smakar som ett mellanting mellan lamm och rådjur ungefär. Men de riktiga finsmakarna kring medelhavet och i mellanöster säger att det allra bästa är get som är ca 1,5-2 år, därefter äldre get och sist kommer killingkött. Där är de å andra sidan väldigt duktiga på att göra långkok och goda grytor, där ett smakrikt kött gör sig bättre. Men jag håller med dem, killingkött smakar lite blekt i förhållande till äldre getter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pålle

  • Gäst
SV: Vad har man getter till?
« Svar #8 skrivet: 23 aug-11 kl 17:18 »
Finns ju dom som har dom som dragare med åtminstone dom större .

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Vad har man getter till?
« Svar #9 skrivet: 23 aug-11 kl 17:38 »
Finns ju dom som har dom som dragare med åtminstone dom större .
Det skulle jag velat se med mina getter. Det enda dom drog var ut ur hägnet så fort de fick en chans  :D
Min bästa ägodel är min vedspis!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad har man getter till?
« Svar #10 skrivet: 23 aug-11 kl 17:46 »
Till att älska!   :-* :-*  Så kallad psykoprofylax!

Sen går det bra att använda allt det andra också: mjölk kött skinn ragg slyröjning drag klövje ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad har man getter till?
« Svar #11 skrivet: 23 aug-11 kl 17:54 »
Till att älska!   :-* :-*  Så kallad psykoprofylax!

Sen går det bra att använda allt det andra också: mjölk kött skinn ragg slyröjning drag klövje ...
Vad kan man göra med raggen?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad har man getter till?
« Svar #12 skrivet: 23 aug-11 kl 18:12 »
Vad kan man göra med raggen?

Blanda med ull och sticka raggsockar  :).

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vad har man getter till?
« Svar #13 skrivet: 23 aug-11 kl 19:14 »
De fungerar jättebra när man fäller träd. De äter rent på blad o bark på MYCKET kort tid. Och ut kommer pelleterad gräsmattegödsel som de själva sprider av hjärtans lust.  ;D

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Vad har man getter till?
« Svar #14 skrivet: 23 aug-11 kl 20:51 »
Getter är helt underbara djur som man inte kan leva utan :)
Mina är sällskaps djur och hjälper också till att rensa sly :)
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Vargerik

  • Gäst
SV: Vad har man getter till?
« Svar #15 skrivet: 23 aug-11 kl 21:09 »
Jag har levt på getkött under några månader när jag jobbade i Uzbekistan, i bästa fall ätbart, oftast vedervärdigt.
Getter har en destruktionskraft som en mindre atombomb, låt dem inte komma åt något träd som du vill behålla. Mina getter slutade som kräftbete.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad har man getter till?
« Svar #16 skrivet: 23 aug-11 kl 21:12 »
Nåja, det går faktiskt att förstöra även förstklassiga råvaror vid tillagningen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nordard

  • Inlägg: 35
SV: Vad har man getter till?
« Svar #17 skrivet: 23 aug-11 kl 21:33 »
getkött är suveränt om man tar hand om det på rätt sätt!
om jag fick välja skulle jag inte äta killing.
bättre med lite äldre djur som har växt färdigt.
rökt eller saltad o torkad e inte fel.
väl bekomme
nordard

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad har man getter till?
« Svar #18 skrivet: 23 aug-11 kl 21:50 »
Instämmer helt, nordard  :)!

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Vad har man getter till?
« Svar #19 skrivet: 23 aug-11 kl 22:00 »
Har ätit get för första gången sensate veckan/veckorna.
En bock ca 4 gammal som tog sönder mitt lammnät.

Slutsatsen är den att köttet är helt godkänt.
Lamm i all ära det är också billig mat men det köttet smakar ju inte så mycket i sig, vete sjutton om inte geten ändå är bättre.
Riktig gris är nog godast men dom kräver också väldigt mycket arbete för att föda upp.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad har man getter till?
« Svar #20 skrivet: 23 aug-11 kl 23:52 »
Har gjort äkta småländsk getostkaka, mycket gott :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vad har man getter till?
« Svar #21 skrivet: 24 aug-11 kl 03:46 »
Man kan använda getter som packdjur/klövdjur på långturer i skog och mark. :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad har man getter till?
« Svar #22 skrivet: 25 aug-11 kl 12:17 »
Nja, långturer ...  Bara några kilometer.  Riktiga långturer orkar de inte!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Grangården

  • Inlägg: 106
  • Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
SV: Vad har man getter till?
« Svar #23 skrivet: 25 aug-11 kl 12:33 »
 :-\ Äta upp dem skulle jag inte vilja/klara av... Vi tog över 3 tacka med 2 baggar (afrikanska dvärggetter) som kastrerades i samband med detta. Dem ingick när vi köpte gården i Vintras  :) Det jobbiga är att de är fantastiska på att rymma, så nu bor de i en stor hundgård med stallutrymme och det funkar i allafall. De är mycket sällskapliga och gosiga. Lagom storlek att hantera också.
De är roliga och charmiga. Bra som flera sagt att rensa sly. De rensar huggna träd och granar vid gallringen på gården fritt från blad, barr och i vissa fall barken också  :-[ Sedan samlar vi stammarna på hög och sågar upp så har vi ved till köksspisen klar!
De äter gärna grönsaker och frukt så man kan lätt ge bort det som börjar bli för gammalt, blad man rensar från rabarber och bärbuskar kommer till nytta! Så äter de ogräs och gödslar gräsmattan när de är ute med oss. (ska inte äta rododendron, kål och lök däremot!)
Underbara, sällskapliga och faktiskt bra att ha på gården! Lättskötta dessutom. Så kan de bli 20-25 år så man kan ha de längre än många andra djur.
Vendela
Grangården

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad har man getter till?
« Svar #24 skrivet: 25 aug-11 kl 12:48 »
Rabarberblad bör de definitivt inte äta, oxalsyra i den koncentrationen gör att skelettet urlakas och de riskerar att drabbas av benskörhet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Vad har man getter till?
« Svar #25 skrivet: 25 aug-11 kl 15:39 »
Till att älska!   :-* :-*  Så kallad psykoprofylax!
Håller med!  :D Mina två getfröknar är endast kramdjur ♥. Mycket trevligt sällskap vid bär och svampplockning. Man har aldrig tråkigt med getter! ♥♥♥

Magnus i Farhult

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Vad har man getter till?
« Svar #26 skrivet: 26 aug-11 kl 10:24 »
Är det samma 'tänk' att ha getter som att ha får. Uppför de sig på samma sätt vad gäller tex bete?

Vi hade får under våren och fram tom juni, sedan hade de betat av vår äng och fick ont om mat. Att stödfodra gick inte alls eftersom de då bräkte med över 100 dB så fort de såg oss. (Fick smyga till postlådan för att nappa åt sig tidningen utan att väcka hela byn... :-\)

Tror ni spontant att vi skulle prova oss på getter istället?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad har man getter till?
« Svar #27 skrivet: 26 aug-11 kl 11:16 »
Magnus, jag tror spontant att räcker inte betet till x antal får räcker det inte till samma antal getter heller...men om ni har lite färre getter?
Några gäss som betesdjur, månne? En gås kan väl knappast äta lika mycket som en get...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad har man getter till?
« Svar #28 skrivet: 26 aug-11 kl 12:07 »
Om underutfodrade får bölar med 100 dB, så passerar hungriga getter över stängslet och förbi Dig i 100 km/h ...  :P

Om betet inte räcker, så är det det som är problemet.  En get och ett får äter ungefär lika mycket.  Det är större skillnader mellan individer än mellan dess arter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad har man getter till?
« Svar #29 skrivet: 26 aug-11 kl 16:32 »
Är det samma 'tänk' att ha getter som att ha får. Uppför de sig på samma sätt vad gäller tex bete?

Getter och får uppför sig ganska olika :) . Getter vill ströva och plocka litet här och litet där. Getter betar "uppifrån-och neråt", dvs de föredrar sly och grenar därefter gräset på marken.

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Vad har man getter till?
« Svar #30 skrivet: 26 aug-11 kl 16:48 »
Om underutfodrade får bölar med 100 dB, så passerar hungriga getter över stängslet och förbi Dig i 100 km/h ...  :P

Om betet inte räcker, så är det det som är problemet.  En get och ett får äter ungefär lika mycket.  Det är större skillnader mellan individer än mellan dess arter.

*ASG* Så mitt i prick!
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad har man getter till?
« Svar #31 skrivet: 26 aug-11 kl 16:52 »
Bara min ringa erfarenhet ...  :P

Om Du vill ha djur öht, så börja med att älska dem.  Älska varje individ, så förstår Du mer och mer hur de tänker.  Och kolla länksamlingen här på gettavlan.  Och välkommen hit!  :D

« Senast ändrad: 26 aug-11 kl 16:54 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Vad har man getter till?
« Svar #32 skrivet: 26 aug-11 kl 16:52 »
Om underutfodrade får bölar med 100 dB, så passerar hungriga getter över stängslet och förbi Dig i 100 km/h ...  :P

Om betet inte räcker, så är det det som är problemet.  En get och ett får äter ungefär lika mycket.  Det är större skillnader mellan individer än mellan dess arter.

saknar gillar knapp igen  ;) :) :D ;D :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad har man getter till?
« Svar #33 skrivet: 27 aug-11 kl 10:05 »
Om underutfodrade får bölar med 100 dB, så passerar hungriga getter över stängslet och förbi Dig i 100 km/h ...  :P
;D ;D ;D
Du är så klockren, Trollmor!!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad har man getter till?
« Svar #34 skrivet: 27 aug-11 kl 19:40 »
Så Ni smörar ...  :)  Tack!  Men tacka ännu mer mina getter, som inte finns längre.  Det var de som lärde mig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vad har man getter till?
« Svar #35 skrivet: 28 aug-11 kl 18:52 »
Vet inte hur vanligt det är. Men i USA så används getter som packdjur. Har bland annat läst en blogg som jag saknar adress till just nu, där jag läste att man lastade på ett 10-tal getter med packning och gav sig ut i grand canyon på någon veckotripp, med bara dags-packning på ryggen - resten bar getterna! Fina bilder på köptet. Ska försöka leta fram bloggen. Det var fint.

Tilläggas bör att dessa getter var MYCKET större än jag tror att våra svenska lantrasgetter är. Iallfall såg de större ut än mina getter. :) Kanske mer vältränade också ;)


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad har man getter till?
« Svar #36 skrivet: 28 aug-11 kl 22:24 »
Om Du hittar den, så se även efter hur man får med sig dessa hemkära djur utanför deras normalla indoftade revir!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Norrgård

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Vad har man getter till?
« Svar #37 skrivet: 28 aug-11 kl 23:18 »
Vet inte hur vanligt det är. Men i USA så används getter som packdjur. Har bland annat läst en blogg som jag saknar adress till just nu, där jag läste att man lastade på ett 10-tal getter med packning och gav sig ut i grand canyon på någon veckotripp, med bara dags-packning på ryggen - resten bar getterna! Fina bilder på köptet. Ska försöka leta fram bloggen. Det var fint.

Tilläggas bör att dessa getter var MYCKET större än jag tror att våra svenska lantrasgetter är. Iallfall såg de större ut än mina getter. :) Kanske mer vältränade också ;)

Jag har också läst om getter som packdjur i USA. Tror att de använder köttraserna och/eller köttraskorsningar till det.

I övrigt: man ska inte ha getter om man inte klarar av att bli överlistad av en 35 kilo tung idisslare.... varje dag...  ;D

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vad har man getter till?
« Svar #38 skrivet: 28 aug-11 kl 23:22 »
Tyvärr hittar jag inte länken till den mycket trevliga bloggen jag läste. Synd, för det var mycket fina bilder!

Men gissa vad jag hittade när jag sökte på "packing goat"! -Följande organisation: North American Packgoat Association! http://www.napga.org/

Och så hittade jag en till sida från en firma som hyr ut pack-getter till klienter som vill ut och vandra och äventyra i vildmarken. De skriver så här om pack-getter:
"In the years that followed, John worked to breed goats from the traditional dairy stock for even greater strength, agility, and trainability. In 1982 Wind River Pack Goats was born. The idea was not to replace the more traditional means of passing through the mountains, but to introduce a pack animal that could go where no other pack animal had gone before. Goats could go higher and over rougher terrain. It was believed that Wind River Pack Goats would be a high adventure outfit, taking clients to higher more demanding places."[/i]
http://goatpacking.com/whatIsGoatpacking.htm

[/i][/i]

Trollmor, jag brukar ta med mig mina getter ut på promenad och det är sällan de vill lämna gården frivilligt när man går ensam iväg med dem(2 getter). De stannar hellre hemma och käkar buskar. Om man har med sig godis och lockar på dom går det bra att få med dem.
Däremot så går det utmärkt att få med sig getterna ut om man är minst 2 personer! Gärna fler! Getterna känner sig mer trygga då, som en stor flock!  :D

När mina getter gick lösa på gårn, då hände det två gånger att de rymde iväg från hemmet. De följde med en förbipasserande joggare. De sprang med joggaren hela vägen till hans sommarställe. Där stannade de kvar på lite grillparty!  ;D Sambon fick åka iväg o hämta dem sen. Andra gången de "rymde" så följde de med en grupp förbipasserande ryttarekipare på cirka 8 hästar som gick förbi utanför huset på en skogsstig. Bara de får en flock med sig så törs de alltså ge sig ut på äventyr verkar det som  ;D
Men kanske blir de mer hemtama ju äldre och ju mer försiktiga de blir.... ::)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad har man getter till?
« Svar #39 skrivet: 28 aug-11 kl 23:23 »
Jag har inga getter och har aldrig haft några och har bara sett några på nån djurpark nångång - men efter att ha läst den här tråden är det inte utan att man blir sugen på att bli ägare till några stycken, de verkar ju både kloka, trevliga, nyttiga och hemkära, vilket jag ser som en väldigt positiv egenskap. Kanske får bli get i stället för hund  ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Vad har man getter till?
« Svar #40 skrivet: 29 aug-11 kl 00:01 »
Kan absolut rekommendera att prova get. Har tidigare haft en hel del getter och de jag åt var framför allt bockkillingarna före tre månaders ålder. Efter att de har blivit könsmogna vill iaf inte jag äta bock.
Så upp med dem på grillen bara, ett mer välsmakande kött är svårt att finna. Skall isf vara rådjur som påminner om killing.

Jo det är klart man kan slakta och suga i sig lamm, grisar och killingar redan vid tre månaders ålder, men det är slöseri och de blir bara godare om man väntar tills de är allra minst 6 månader, gärna över året. Den senaste bocken vi slaktade och håller på att äta upp var 1,5 år och det köttet är alldels förträffligt. Själv hade jag länge fördomar mot både lamm- och killingkött. Om man är inställd på att det inte smakar gott, när man för första gången tar en försiktig tugga och i förväg har lagt näsan i rynkor, så inbillar man sig också att man inte tycker om det. Killingkött är mycket gott och det är synd att döda den goda smaken med en massa vitlök och andra bedövande kryddor. Inte fan kryddar man ren, rådjur eller älg med vitlök och chili. OK - det är ingen i den här tråden som rekommenderat dessa kryddor, men jag har stött på det i andra sammanhang och ville bara gnälla av mig lite.
« Senast ändrad: 29 aug-11 kl 00:07 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Vad har man getter till?
« Svar #41 skrivet: 29 aug-11 kl 00:03 »
Jag är också intresserad av att skaffa några getter. Är någon ras bättre slyätare än andra? Äter getter veketåg?

Kajsa

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad har man getter till?
« Svar #42 skrivet: 29 aug-11 kl 07:35 »
man ska inte ha getter om man inte klarar av att bli överlistad av en 35 kilo tung idisslare.... varje dag...  ;D
Helt rätt!  ;D ;D ;D

  Getter går gärna ut och söker föda, men normalt inom det område som bockarna har markerat med sina luktkörtlar, som sitter snett bakom hornen.  Även spillning fungerar som "ägarbevis".  Att gå utanför detta område innebär för en vild get ren livsfara.  :o

  Jag skulle föreställa mig att en get, liksom en hund eller en människa, kan uppleva exempelvis en bil som en del av reviret.

  Getterna som sprang med förbipasserande behöver inte ha varit särskilt nervösa, men betänk:  Här springer dessa stora mäktiga djur (en joggare, en grupp hästar) förbi, då måste det vara en stor fara de flyr från -?  Bäst att hänga på!  Grillparty bland snälla människor var ju en stund av trivsam trygghet.  Varför gå hela vägen tillbaka genom vem-vet-vilka faror?

  Getter eller hundar?  Se exempelvis bild i Håkan Hallanders - vilken bok är det?  Husdjur till husbehov?  Geten är van att vara inne, men tar gärna för sig av framställd mat på köksbänken.  "Enbart åt mig, ju!"  ;D

  Uppfödningskostnad per kilo kött är betydligt högre för get än för gris.  Smaken på getkött påminner starkt om rådjur.  Allt kött kryddas bäst genom att djuret lever ett bra, fritt och naturligt liv och dör utan att veta om något annat än en extra stor och extra god fodergiva, samt slaktas upp med noggrannhet.

  Getter äter normalt sly, kvistar, löv och bark, samt örter och gräs.

  - Veketåg?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Vad har man getter till?
« Svar #43 skrivet: 29 aug-11 kl 08:00 »
Ett foto säger mer än tusen ord så här kommer ett på veketåg!

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Vad har man getter till?
« Svar #44 skrivet: 29 aug-11 kl 15:09 »
Armish-folket i USA har kultivatorer, vändplogar(!) harvar m.m. byggda just för getter (Bockarna)- att brukas i trädgårdslanden! :)  De säljer även dessa redskap! Tala om att sätta bocken till trädgårdsmästare! ;)
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Vad har man getter till?
« Svar #45 skrivet: 29 aug-11 kl 15:13 »
Detta kan till nöds duga som strö om det torkas väl - annars blir det kompost och flåhackka som gäller! Jag tror inte att ens kameler eller åsnor skulle äta det.
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad har man getter till?
« Svar #46 skrivet: 29 aug-11 kl 21:13 »
Ett foto säger mer än tusen ord så här kommer ett på veketåg!
Jaså den där!  Som ser ut som skumgummi inuti.  Tack för info!  Den är inte smaklig för getter - utom blommorna, när de är fräscha.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Vad har man getter till?
« Svar #47 skrivet: 30 aug-11 kl 15:52 »
Jaså den där!  Som ser ut som skumgummi inuti.  Tack för info!  Den är inte smaklig för getter - utom blommorna, när de är fräscha.

Jag säger det samma. Det enda mina getter äter på den växten är det lilla blomsterfnaset som sticker ut på strået.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Vad har man getter till?
« Svar #48 skrivet: 30 aug-11 kl 19:22 »
Synd  :'(  att getter inte äter veketågen för då hade jag skaffat några meddetsamma, det verkar vara så trevliga djur.

Kajsa


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 4 användare (1 dolda)
malle h, Hantverkaren, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser