Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska man tidigast öronmärka lamm?  (läst 5894 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
När ska man tidigast öronmärka lamm?
« skrivet: 25 mar-08 kl 19:07 »
Hej,

jag undrar när det är tidigast lämpligt att öronmärka lamm?

Mina lamm är lite drygt 1 ½ vecka gamla.

mvh/angelica
Älskar djur... människor också!

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-08 kl 19:11 »
brukar märka mina direkt , eller när dom lämnar lamningsboxen.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #2 skrivet: 25 mar-08 kl 19:46 »
brukar märka mina direkt , eller när dom lämnar lamningsboxen.
Men de har ju så pyttesmå öron. Hur tusan sätter jag fast clipset i ett öra som bara är 1½x4 cm?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

amarantus

  • Gäst
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #3 skrivet: 25 mar-08 kl 19:49 »
Men de har ju så pyttesmå öron. Hur tusan sätter jag fast clipset i ett öra som bara är 1½x4 cm?

Det är som att ta hål i örat bara ;)...det gick vädigt bra på mina med men kanske gutar har lite större öra ::) det låter så för mina var ganska långsmala och lätta att clipsa minns jag :)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #4 skrivet: 25 mar-08 kl 19:54 »
Det är som att ta hål i örat bara ;)...det gick vädigt bra på mina med men kanske gutar har lite större öra ::) det låter så för mina var ganska långsmala och lätta att clipsa minns jag :)
Du får komma hit och göra det åt mig :-\ :D :D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

amarantus

  • Gäst
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #5 skrivet: 25 mar-08 kl 19:58 »
Du får komma hit och göra det åt mig :-\ :D :D

Va synd att du inte bodde liiiiite närmare :-\
Bara tryck till med vapnet så blir det bra! sätt den en bit in bara :) upp från mitten en bit och tryck till.
Säger jag som höll i lammet när gubben gjorde jobbet :-[


Putte E

  • Inlägg: 104
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #6 skrivet: 25 mar-08 kl 20:58 »
jag gör de när dom lämnar lammningsboxen dvs 1-3 dagar gammla

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #7 skrivet: 25 mar-08 kl 23:34 »
Vi märker våra innan de släpps på sommarbetet, då brukar de vara 1/2 till 1 månad ungefär. Första året märkte vi dem inte förrän vid installningen på vintern och då visste vi ju inte längre vilka som hörde till vilken mamma. I alla fall inte alla.... :-\
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

leifhh

  • Gäst
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #8 skrivet: 26 mar-08 kl 09:07 »
Jag märker mina successivt, men bara de jag tänker behålla till liv. De som skall husbehovsslaktas bryr jag mig inte om att märka, de är ändå avlivade innan 6 månaders ålder.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #9 skrivet: 26 mar-08 kl 10:45 »
Jag märker mina successivt, men bara de jag tänker behålla till liv. De som skall husbehovsslaktas bryr jag mig inte om att märka, de är ändå avlivade innan 6 månaders ålder.
Förstår jag dig rätt om jag utläser att det är vid senast 6 månaders ålder de skall vara märkta?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #10 skrivet: 26 mar-08 kl 12:14 »
OM ....

man är med i Maedi-Visna programmet eller Fårkontrollen eller har Ekologiska djur...

då ska dom märkas innan man släpper dom till andra får/lamm eftersom deras härstamning och identitet då måste vara säker.

Bra att känna till  :)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

  • Gäst
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #11 skrivet: 26 mar-08 kl 12:38 »
Förstår jag dig rätt om jag utläser att det är vid senast 6 månaders ålder de skall vara märkta?

Jo. Och så får man hålla Rosas påpekande i bakhuvudet om man innefattas i någon av de kategorier hon räknade upp.

Wisteria

  • Inlägg: 293
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #12 skrivet: 26 mar-08 kl 13:37 »
Jag märker mina direkt när jag ser att de klarar sig och så passar jag på att sätta ett litet litet blått spännband i öronmärket på bagglammen, man får klippa av det om det blir för långt, då är det sen lätt att sortera ifrån bagglammen när man ska ta ifrån. Jag har haft min beskärda del av tjuvbetäckningar ::)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #13 skrivet: 26 mar-08 kl 14:09 »
Jag tänkte vänta med att beställa hem märken tills de flesta har lammat färdigt, så under tiden sprayar jag dem med lite märkfärg så att jag vet vilka lamm som hör till vilken tacka.

lammemma

  • Inlägg: 228
    • Halland
    • Gammeldags
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #14 skrivet: 26 mar-08 kl 15:15 »
Gammaldags konservringar, märkta med nummer, fungerar bra tills lammen och deras öron vuxit till sig.
Det är sedan lätt att märka med EU-märken.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #15 skrivet: 29 mar-08 kl 18:04 »
Hej,

det hann bli en hel diskussion innan jag gick in och tittade på era svar!

Det tycker jag är bra!

Om jag har förstått det rätt så kan jag ganska tidigt märka mina lamm i öronen, bara jag tänker på att örat växer!

Sedan har jag förstått reglerna som sådana att märkning av får måste ALLTID ske... dock så har man 6 månader på sig att märka i BÅDA öronen. Är det någon som har förstått reglerna på annat sätt?.

Jag har förstått att jag "helst" inte skall köpa får som inte har ursprungsmärkning.... men i kontakter med jordbruksverket så finns inget lagligt hinder att, som jag gjorde när jag köpte mina första får, märka omärkta får med mitt produktionsnummer. Jag kan tillägga att de inte gillade min diskussion i frågan men de kunde å andra sidan inte verlägga den!

kram/angelica



Älskar djur... människor också!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #16 skrivet: 29 mar-08 kl 18:15 »
Jag har ett vagt minne av att man bara behöver märka i ett öra om man ska behålla dem. Eller så har jag hittat på den regeln själv för de två tacklamm jag behöll från förra året...  :P

 

gurkan

  • Inlägg: 255
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #17 skrivet: 29 mar-08 kl 19:40 »
Jag har ett vagt minne av att man bara behöver märka i ett öra om man ska behålla dem. Eller så har jag hittat på den regeln själv för de två tacklamm jag behöll från förra året...  :P


Tyvärr så har du hittat på det...  ;) De som är avsedda att bli äldre än 12 månader ska märkas med två märken.
Här är alla regler:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurmarkningcdbochovrigadjurregister/djurmarkningsregler/markningavfarochgetter.4.7502f61001ea08a0c7fff41666.html
« Senast ändrad: 29 mar-08 kl 19:43 av kajan »

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #18 skrivet: 29 mar-08 kl 21:47 »


Sedan har jag förstått reglerna som sådana att märkning av får måste ALLTID ske... dock så har man 6 månader på sig att märka i BÅDA öronen. Är det någon som har förstått reglerna på annat sätt?.


Som nämnts räcker det med att märka i ett öra om du slaktar innan ett års ålder. Rätt är att du har 6 månader på dig -eller- tills de lämnar gården ifall du säljer/slaktar dem tidigare än 6 månader.  När djuren är över ett år ska de ha märken i båda öronen. Förvånansvärt få verkar ha koll på att de ska ha två märken när de är över året numera. Har sett flera gårdar med många tackor där man inte märker i båda öronen. Fast samtidigt finns det väl egentligen ingen kontroll alls av det eller?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: När ska man tidigast öronmärka lamm?
« Svar #19 skrivet: 29 mar-08 kl 23:01 »
OM ....

man är med i Maedi-Visna programmet eller Fårkontrollen eller har Ekologiska djur...

då ska dom märkas innan man släpper dom till andra får/lamm eftersom deras härstamning och identitet då måste vara säker.

Bra att känna till  :)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 5 användare (2 dolda)
javill, Be, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser