Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinna garn utav getter?  (läst 3890 gånger)

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Spinna garn utav getter?
« skrivet: 21 aug-04 kl 23:16 »
Har ngn erfarenhet, provat detta?
MVH, Häxan

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Spinna garn utav getter?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-04 kl 17:43 »
Jag hoppas att du menar getull... Stackars get att fara runt i spinnrocken annars!!  ;D

Förlåt, men jag sitter här och skrattar för mig själv. Och nej, jag har ingen som helst erfarenhet av ämnet.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Spinna garn utav getter?
« Svar #2 skrivet: 27 aug-04 kl 21:05 »
Tillvaratagande utav getters ull är något som gjorts i tusentals år. Ullen kallas ragg och används med fördel till plagg som nöts mycket, tex:  RAGGSOCKOR!  Raggen är mycket slitstark.

Man kan spinna det för sig själv eller blanda det med fårull. Raggen är ju något.. ja.. raggig och stickig så det kan ju vara trevligt med något som är lite mjukare och snällare mot kroppen.

Karda den först så går det lättare.

Lycka till!

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Spinna garn utav getter?
« Svar #3 skrivet: 27 aug-04 kl 22:10 »
Tack för ditt svar Mirakel
Jag får ta o prova detta! Men, hur klipper man en get? Räcker det att ansa med sax?

Minna: kul inlägg! kul att du spontant inflikar-mer utav detta.  Det är juste att spinna. Prova på.  
« Senast ändrad: 27 aug-04 kl 22:18 av Häxan »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Spinna garn utav getter?
« Svar #4 skrivet: 27 aug-04 kl 22:34 »
Häxan: Det finns massor av saker jag skulle vilja kunna eller i alla fall prova på. Problemet är väl bara att jag mest känner människor som bygger hus. De där som kan sticka och virka och spinna och tova - de lyser med sin frånvaro!

Men, livet tar förhoppningsvis inte slut i morgon och då kanske jag träffar någon som vill lära mig att virka rutor!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Spinna garn utav getter?
« Svar #5 skrivet: 27 aug-04 kl 22:51 »
Hej Manna!
Jag delar mer än gärna utav mina kunskaper till dej. Tyvärr är det svårt att länka hantverk på nätet. Du är mer än välkommen till mej på en "prova-på-kurs". ( Jag älskar att virka).
MVH Häxan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare
sayerbýr, hannakjellin

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser