Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädda höns  (läst 868 gånger)

Eva Lundmark

  • Inlägg: 1
Rädda höns
« skrivet: 03 jun-23 kl 22:04 »
Hej!
Har ni något bra råd hur man får vuxna höns tama? Vi fick hem våran första flock, 4 hönor o 1 tupp för en vecka sedan. De var inte hanterade mkt innan de kom (de är ca 1-2år) o var livrädda. De tar nu från handen om de sitter på sittpinnarna, men inte om de är på golvet. Vill ju gärna kunna hålla i dem lite för att kunna undersöka den om de skulle behövas.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Rädda höns
« Svar #1 skrivet: 04 jun-23 kl 11:54 »
Det är som med alla djur, håll på med dem och ge dem gärna något gott att äta när de kommer nära. En del djur kan man "tvångsgosa" om man tycker de är tröga i att bli tama, det kan annars ta lång tid innan de fattar att människan inte är farlig för dem. Gör du så, så tänk på att du inte släpper hönan förrän den är lugn och trivs i din famn. Släpper du den för tidigt så kan den bli räddare.

Men någon skvatträdd individ kan det finnas, så skall man lyckas med alla så kräver det tålamod. Och behöver du fånga och undersöka en sådan så är det bäst när den sitter på pinnen för kvällen, så det inte blir en uppståndelse som skrämmer de du lyckats få tama.


lillatorpet

  • Inlägg: 255
    • Jämtland
SV: Rädda höns
« Svar #2 skrivet: 04 jun-23 kl 13:36 »
Min erfarenhet är att det är lätt att fånga en höna på kvällen när den satt sig på pinnarna,  om du vill göra det ännu enklare, så kan du släcka belysningen. Och sedan ta ut hönan som du vill undersöka. Mina höns är väldigt tama, de vill hänga med oss i trädgården, en av dem hoppar tom upp i knät och lägger sig :D En kan jag ha på axeln :D
När jag fick dem som unga kycklingar så hade jag med mig någon god mat varje gång- lite sallad, lite gräs, lite rivna morötter, några sniglar mm. Sedan lät jag dem första tiden vara instängda i stora höngsgården, och där satt jag varje dag med en solstol och studerade dem och pratade med dem längre perioder.
Kan bero på det, kan bero på individerna, för jag har även en höna som är lite mer skygg av sig och inte gärna tar mat ur handen.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Rädda höns
« Svar #3 skrivet: 04 jun-23 kl 22:14 »
Hej!
Har ni något bra råd hur man får vuxna höns tama? Vi fick hem våran första flock, 4 hönor o 1 tupp för en vecka sedan. De var inte hanterade mkt innan de kom (de är ca 1-2år) o var livrädda. De tar nu från handen om de sitter på sittpinnarna, men inte om de är på golvet. Vill ju gärna kunna hålla i dem lite för att kunna undersöka den om de skulle behövas.

Massor tid där du umgås med dom , och regelbundet,  vi hade en flock tills nyligen som efter nån vecka av ständig närvaro hos dom så blev dom riktigt bra och längre än så bättre men om man sen inte la någon tid hos dom mer än fylla på mat och vatten så tog det inte många dagar innan dom va rädda igen.

Att sätta sig på en stol inne hos dom och vara med dom mycket har hjälpt med alla våra höns, där vissa blivit så tama att dom kommit springande så fort dom fick syn på en .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 3 användare (2 dolda)
Emmeli Jorméus

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser