Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träfundament för vedspis  (läst 1587 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Träfundament för vedspis
« skrivet: 20 sep-20 kl 19:30 »
Har ett litet timmerhus där jag ska sätta en liten vedspis Husqvarna no. 28 i ena hörnet. Huset står på torpargrund och har 28mm trägolv. Golvbjälklaget är 170 + 45 mm med 60 cc. Jag tänkte mura upp med tegel bakom och bredvid spisen. Men för att spara lite vikt då trägolvet kommer bära allting överväger jag att bygga upp samtliga delar undertill i trä, med tunn natursten som skyddar nedåt. Hittar dock ingen info om säkerhetsavstånd nertill. Bara att en metallskiva bör finnas för att skydda underlaget.
Kommer även bygga upp stöd för golvet under huset.

Vet någon något om säkerhetsavstånd undertill? Vad tror ni om golvets bärighet? Skulle jag kunna mura alltihop?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Träfundament för vedspis
« Svar #1 skrivet: 20 sep-20 kl 19:57 »
Ska du bygga upp undertill är det väl bara att dimensionera så du kan mura. Jag skulle inte vilja mura på ett träbjälklsg dock (rör sig). Kan du inte ta upp ett hål och gjuta ett fundament? Inte funderat på en stålram att ställa spisen på?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Träfundament för vedspis
« Svar #2 skrivet: 20 sep-20 kl 20:00 »
Finns en befintlig skorstensstock som vedspisen ska anslutas till? I så fall är väl det enklaste att mura en klack sammanhängande med skorstensstocken som spisen får vila på.

Om du däremot har tänkt dig någon form av plåtskorsten, så bör du diskutera saken med sotaren i förväg. Gamla vedspisar kan ge betydligt högre rökgastemperaturer än man vad man får från moderna effektiva kaminer, och som dagens prefabricerade skorstenar är gjorda för.

Jag skulle tro att man bör ha åtminstone ett lager tegel under spisen.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Träfundament för vedspis
« Svar #3 skrivet: 20 sep-20 kl 20:11 »
Ska du bygga upp undertill är det väl bara att dimensionera så du kan mura. Jag skulle inte vilja mura på ett träbjälklsg dock (rör sig). Kan du inte ta upp ett hål och gjuta ett fundament? Inte funderat på en stålram att ställa spisen på?
Skulle också tagit upp golvet o murat/gjutit ett fundament.  trä är inget bra material att gjuta/mura på.
Dock så kan man bli lite undrande då TV-programmet  Det sitter i väggarna visade på ett kakelugnsprojekt. Där placerades den nya kakelugnen åtminstone delvis på befintliga golvplankor. Med tanke på hur tung en kakelugn är samt hur känslig den är för rörelse  så vill man ju ha en förklaring. Dock ges det aldrig då det bara är glimtar som visas av projekten. Mina egna spisar o ugn är satta på solid stensockel och rör sig garanterat icke.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Träfundament för vedspis
« Svar #4 skrivet: 20 sep-20 kl 21:34 »
Min kakelugn på övervåningen stod på två i skorstenen inmurade fyrkantsstänger. Blev lite för tungt så då började kakelugnen luta utåt i överkant då straffade man in den med stängseltråd i överkanten som fästes i bakomvarande timmervägg.
Gjordes 1905, så man kunde byggfuska redan då.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Träfundament för vedspis
« Svar #5 skrivet: 20 sep-20 kl 22:13 »
Ta ett snack med din sotarmästare.  Det ska ju vara besiktning av eldstäder och skorstensmurar med jämna mellanrum numera.
Det är väl så lagom kul att lägga ned en massa jobb och sedan få eldningsförbud på sin nya spis.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Träfundament för vedspis
« Svar #6 skrivet: 20 sep-20 kl 23:16 »
170+45+28 med 600 cc är ju ändå rätt stabilt. Håller med övriga om att du ska göra det i samrådan med sotaren då det är hen som i slutändan säger om det är godkänt eller ej.
Men om vi bortser från det undrar jag om det inte skulle funka att mura på någon form av formstabil skiva. För att sedan täcka den med fog i sista varvet. Ska det dessutom bara vara under spisen och ej fungera som gnistskydd kommer det ju inte att vara synligt och då kanske en sprucken fog kvittar.
Finns ju regler att läsa på nätet kring brandskydd och vilka temperaturer som är godkända i närliggande brännbart material osv. Har för mig att när jag läste dem så kom jag fram till att det räckte med en stående tegelmur och 20 mm luftspalt mot vår timmerstomme när jag funderade på att flytta på vår vedspis. Kommer vedspisen stå på en sådan stålram som de brukar göra? 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Träfundament för vedspis
« Svar #7 skrivet: 21 sep-20 kl 07:55 »
Stålram brukar ju finnas under "moderna" vedspisar av golvmodell. Men jag tror Husqvarna 28 är en gammaldags inmurningsspis, den har nog bara en plan gjutjärnsbotten.   Under alla förhållanden brukar sotaren vilja ha ett brandsäkert ytskikt under spisen även om det finns en stålram som ger en rejäl luftspalt, detta med tanke på risken att det rostar hål i botten med tiden.

 

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Träfundament för vedspis
« Svar #8 skrivet: 22 sep-20 kl 12:30 »
Aha men då är det ju inga problem med värmen nedåt. Borde man inte kunna mura in den med lecablock? Även om man kanske tappar lite i värmemagasinering så vinner man ju i vikt. Om TS inte gjuter ett fundament dvs.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans, mommo, biggelina, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser