Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånga Hermelin/Lekatt  (läst 39620 gånger)

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #40 skrivet: 09 jan-12 kl 10:59 »
Jag bor i norrland 
...och oavsett vad du tror ang deras förmåga att ge sig på höns.




Jag får be om ursäkt att jag gav dej mina erfarenheter när det gäller, när dom/tiden på året som dom ger sej på större bytesdjur som t.ex. höns.Ska inte upprepas något mer.


MVH
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #41 skrivet: 09 jan-12 kl 11:05 »
Ber om ursäkt om mitt svar framstod som otrevligt/bryskt....inte alls meningen!
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #42 skrivet: 09 jan-12 kl 11:37 »
Kanske en aning OT, men en liten anekdot iaf:

När jag var kanske 13 år så snickrade jag ihop en fälla för lekatt. Fyra bräder blev en tunnel, med nät i ena änden och en fallucka i andra änden som hölls uppe av en pinne som satt fast i ett snöre som var fäst i betet innerst i tunneln.

En lördagsmorgon då jag vitjade fällan så var där en lekatt, och jag tar hela fällan med mej in för att visa pappsen. När jag gläntar lite på locket så pilar lekatten ut, och in i tvättstugan. Vilken cirkus det blev sen innan vi lyckats avhysa den  ;D

Till slut tog jag ett avloppsrör på en meter eller så och tejpade nät i ena änden. Sen la jag röret som en passage mellan två trånga utrymmen, och när  lekatten sprang in i röret så lyfte jag bara den öppna änden rakt upp, och där var den. Den såg väldigt nöjd ut när jag släppte ut den på backen...

Fick mej nog en stor skopa ovett sen också ;D

För ett par år sen var det visst en mink på besök i mitt gamla pojkrum också...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #43 skrivet: 09 jan-12 kl 19:07 »
 ;D ;D Ser framför mig cirkusen  ;D
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #44 skrivet: 09 jan-12 kl 20:06 »
Vi har gott om lekatter här, den här lilla saken mötte mig vid logen häromdagen. Vi har också höns men jag hoppas att kunna bygga en säker bur så hermelinerna inte tar sig in, får sätta katten på vakt utanför kanske. Är nog mer orolig för minken som också finns här. Ville bara visa bilden på den lille!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #45 skrivet: 09 jan-12 kl 20:17 »
Så söt som jag vet inte vad! Ser dock ensam ut. Var är fru Melin?
Det är sånna små stackare det gjordes kungamantel av.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #46 skrivet: 09 jan-12 kl 20:24 »
De är ju bara sååååå fina!!!  :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #47 skrivet: 10 jan-12 kl 08:53 »
Varför bry sig om att kolla fällan flera gånger per dygn för att minkstackarn inte skall plågas om man ändå skall plåga den med dränkning, jag har svårt att tro att minken njuter av att vara instängd under vatten..........

regnpipan

  • Gäst
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #48 skrivet: 10 jan-12 kl 11:53 »
tog bort en uppmaning till brott / moderatorn

Levnadsglad

  • Inlägg: 231
  • Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #49 skrivet: 10 jan-12 kl 13:32 »
tog bort en uppmaning till brott / moderatorn

Tack!
Inte intresserad av sådan "hjälp".

Har bestämt mig för vad jag ska göra/använda och hur jag ska göra det  :)

Godkänd minkfälla för levandefångst beställd och förhoppningsvis på väg  :)

Nattens nysnö har dessutom sett till att jag kunnat bestämma mig för var den ska plasseras när den anländer också :)

Om det skulle bli så att lilla hermelinen råkar kliva in i min fälla....så kommer den få uppleva sin (förmodligen) första och sista bilresa till annan lämplig "ort" :)

Tusen tack för all hjälp!!
Kommer uppdatera så småningom eventuellt resultat/uteblivet resultat  :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #50 skrivet: 10 jan-12 kl 22:46 »
Hoppas att du får din fångst och att den lilla parveln får jaga ngn annanstans.
Hedemorahöns

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #51 skrivet: 11 jan-12 kl 00:01 »
Varför bry sig om att kolla fällan flera gånger per dygn för att minkstackarn inte skall plågas om man ändå skall plåga den med dränkning, jag har svårt att tro att minken njuter av att vara instängd under vatten..........

Men snälla...finns det något mer humant sätt att ta livet av en fångad mink än att dränka den ? Vad föreslår du ? Gas ? Hagelbössa ? Frysboxen ? Oavsett hur du skulle ta livet av den, så kan du väl ändå se till att den inte behöver lida i onödan innan den får kila vidare till de sälla jaktmarkerna. Därför skall man kolla fällan ofta. Det står i jaktlagen att en fälla som fångar djuren levande måste kollas minst två ggr per dygn.
För övrigt så är minken fredlös hela året enligt nuvarande jaktförordning, så jag har svårt att förstå varför regnpipan avlägsnade mitt fångst-tips med motiveringen att det var "uppmaning till olaglig handling"  >:( Kan man få en förklaring till det ? ???
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #52 skrivet: 11 jan-12 kl 07:30 »
Rörfällan har testats och dömts ut! Blodstockning i hjärnan efter 4h är inte humant,även dränkning är förbjudet, 2min håller minken andan sa du själv,humant? Hagelbössa dödar omgående.
Fjäderfän och kaniner

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #53 skrivet: 11 jan-12 kl 09:11 »
Skapligt ofattbart att någon kan betrakta det som det mest humana att dränka djur............ Är det bara av utrymmesskäl som man inte dränker kor på slakterier måntro......?? Fredlös behöver ju inte betyda att man får terrorisera djur till döds..

Skall man nu döda djur så varför inte göra det på nåt plötsligt vis som följer lagen, djur under vatten utan chans att få luft brukar lät få panik som jag förstått det och det humana i den metoden kan jag helt enkelt inte inse.

regnpipan

  • Gäst
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #54 skrivet: 11 jan-12 kl 10:04 »
För övrigt så är minken fredlös hela året enligt nuvarande jaktförordning, så jag har svårt att förstå varför regnpipan avlägsnade mitt fångst-tips med motiveringen att det var "uppmaning till olaglig handling"  >:( Kan man få en förklaring till det ? ???

Den rörfälla du gav en beskrivning av är inte tillåten därför togs inlägget bort. Fällor som används skall vara testade och godkända av Naturvårdsverket vilket rörfällan inte är. Att fånga mink har jag inget emot, det är på många platser nödvändigt. /Moderatorn

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #55 skrivet: 11 jan-12 kl 20:18 »
Rörfällan har testats och dömts ut! Blodstockning i hjärnan efter 4h är inte humant,även dränkning är förbjudet, 2min håller minken andan sa du själv,humant? Hagelbössa dödar omgående.

VEM har testat denna rörfälla och dömt ut den ? Kan man få några data om det, tack ? Eller är det bara viktigpetter-snack ?
Jag är född och uppvuxen i Finland, där är den tillåten. Inget djur får "blodstockning i hjärnan" efter bara 4 timmar, var tog du det ifrån ?  Mer faktaunderlag för lösa påståenden, tack ! Jag skrev tydligt, att man skall kolla fällan ofta. Det är helt onödigt att utsätta djur i fälla för pina  längre än nödvändigt. Att dö på 2 minuter tycker jag är helt ok, och det är inte förbjudet att döda mink på det viset.
Människor som varit nära att dö drunkningsdöden har vittnat om, att bara man börjar andas in vatten är det inte längre obehagligt, utan man förlorar medvetandet av syrebrist. Det är litet som att frysa ihjäl - bara man kommer till det stadiet att hjärnan får för litet syre, så känns det som att somna. Är det verkligen något oetiskt i att ta livet av oönskade rovdjur och jaktbart vilt på detta vis ?
   Vill man ytterligare tänka på moraliska aspekter, så tycker jag att man kan fråga sej hur pass etiskt rätt det i så fall är att fånga en hermelin (tillåtet enligt jaktlagen om hermelinen vistas på din gårdsplan, annars är den fridlyst) oavsett årstid. Tänk om hermelinen har ungar, som sedan svälter ihjäl i boet då föräldern /föräldrarna flyttats bort ? Hur etiskt är det ? Hermelinens dräktighetstid är 11 månader, så man kan inte alls säga vilken månad i året den har ungar. Tänk på det, ni moralens väktare !  ;)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

regnpipan

  • Gäst
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #56 skrivet: 11 jan-12 kl 20:25 »
VEM har testat denna rörfälla och dömt ut den ? Kan man få några data om det, tack ? Eller är det bara viktigpetter-snack ?
Jag är född och uppvuxen i Finland, där är den tillåten.


Det förklarar saken. I Sverige har Naturvårdsverket en lista över godkända fällor. Dessa har Naturvårdsverket provat ut i samarbete med Statens Veterinärmedicinska Anstalt. Vill man lansera en ny fälla får man helt enkelt bekosta utprovningen av den. De idag typ 130 godkända fällor som är tillåtna i Sverige har testats sedan 1980-talet och frammåt. Använder man andra fällor än dessa är det olagligt och betraktas som jaktbrott vilket i värsta fall kan ge fängelse.

Här hittar du mer information: http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Naturvard/Jakt-och-vilt/Jakt/Fallor/
Och här en förteckning över de fällor som är godkända i Sverige: http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/jakt/fallor/Forteckning_over_godkanda_fangstredskap.pdf

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #57 skrivet: 11 jan-12 kl 20:29 »
I svensk jakt har det vart ett reportage om olagliga fällor,kan det vart 1991? Jag har tidningen hemma,ljuger ej. alla fällor genomgår tester innan de godkänns,av sva. Dränkning av mink är olagligt,tom musfällan där möss går på en vippbräda och ramlar ner i en hink vatten är olaglig. De flesta jägare jag känner undviker minkfångst sommartid,illern kan gå i fällan av misstag,dessutom är det ojuste med svältande minkungar.
Fjäderfän och kaniner

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #58 skrivet: 11 jan-12 kl 20:40 »
Svensk jakt nr6-7 1993 står det att läsa att fällan testats och att minken dog av blodstockning efter fyra timmar.
Fjäderfän och kaniner

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Fånga Hermelin/Lekatt
« Svar #59 skrivet: 11 jan-12 kl 21:12 »
Jag har nu skrivit till Svenska Jägareförbundet för att reda ut detta, och få klarhet i ärendet. Återkommer genast när jag får svar, så vi alla kan gå klokare ur detta meningsutbyte  ;)
mvh Peter
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 2 användare
Tur-Johan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser