Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min MF30 startar inte  (läst 34559 gånger)

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #80 skrivet: 05 mar-16 kl 19:49 »
Har Du en 4 cylindrig Perkins, so kan Du sätta in en blockvärmare från en Peugeot personbil. Dom går nämligen inte igång när det är under 5 plus. Den 3 cylindriga funkar utan värmare ner till minus 20.
Du kan sätta en värmepistol på högsta värme direkt i toppen på luftfiltret. Låt den blåsa nån minut, det hjälper oftast. Under plåtkåpan bak på startmotorn sitter en plan avlång kopparskena som gör kontakt, när dragmagneten/ solonoiden får ström. Det är den som gör att lindningarna får ström. Den blir med tiden sliten i kontaktytorna och når inte fram. Event. kan man böja den lite, so att avståndet mellan skenan och kontakterna minskar.
I övrigt är det till 99% av felen beroende på luft i nån ledning som gör att den inte startar.
Ett tips om Du har de4 cylindriga är att sälja den snabbt, när den funkar och köpa en 3 cylindrig. Då blir Du fri alla problem.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #81 skrivet: 05 mar-16 kl 22:17 »
Har Du en 4 cylindrig Perkins, so kan Du sätta in en blockvärmare från en Peugeot personbil. Dom går nämligen inte igång när det är under 5 plus. Den 3 cylindriga funkar utan värmare ner till minus 20.
Du kan sätta en värmepistol på högsta värme direkt i toppen på luftfiltret. Låt den blåsa nån minut, det hjälper oftast. Under plåtkåpan bak på startmotorn sitter en plan avlång kopparskena som gör kontakt, när dragmagneten/ solonoiden får ström. Det är den som gör att lindningarna får ström. Den blir med tiden sliten i kontaktytorna och når inte fram. Event. kan man böja den lite, so att avståndet mellan skenan och kontakterna minskar.
I övrigt är det till 99% av felen beroende på luft i nån ledning som gör att den inte startar.
Ett tips om Du har de4 cylindriga är att sälja den snabbt, när den funkar och köpa en 3 cylindrig. Då blir Du fri alla problem.

Tack för bra svar!

Ja, jag skulle egentligen sälja den. För några år sen försökte jag hitta en annan traktor, men det är ack så svårt att hitta.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #82 skrivet: 05 mar-16 kl 22:36 »
Jag vill minnas att det förekommer två olika fyrcylindriga Perkinsmotorer i de här sammanhangen, och att det bara är den ena av de motortyperna som har dåligt rykte beträffande kallstart och sånt.

Att förvärma insugningsluften med varmluftpistol fungerar bra, men då ska man lossa en slang/rör mellan luftfiltret och insugningsröret så man kan blåsa direkt in i insugningsröret (annars är det bara risk att bränna sönder filtret). Varmluftpistolen ska vara igång medan man kör startmotorn, det är ingen mening att värma först och sedan starta. Det är bra att vara två när man startar på det sättet.

Om man använder elektrisk motorvärmare på en gammal traktor med helt öppet motorrum så är det bra om den står vindskyddat till under värmningen. Om det blåser hårt så blir motorn aldrig nämnvärt varm hur länge man än värmer. Se också till att termostaten är i perfekt skick så att det inte blir självcirkulation genom kylaren. Om traktorn har hyttvärme, så stäng värmekranen då motorvärmaren ska användas för att slippa självcirkulation genom värmeelementet.

Det är viktigt att det verkligen är fullt varvtal på startmotorn för att man ska lyckas med kallstart av en diesel, det lönar sig definitivt att göra en grundlig översyn av den då och då - plocka isär fullständigt, rengöra, smörja enligt tillverkarens smörjschema, svarva kollektorn, om nödvändigt byta kol, lagerbussningar mm, byta eller fila sönderbrända kontakter i solenoiden. Det är ett jobb som man inte gärna gör utomhus mitt i vintern utan lämpligen tar man loss startmotorn och håller till på en ren arbetsbänk i en uppvärmd verkstad. Verkstadshandbok bör finnas till hands.
Man måste såklart också se till att alla elanslutningar på vägen mellan startmotor och batteri är i god ordning så det inte blir onödigt spänningsfall någonstans.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #83 skrivet: 05 mar-16 kl 22:43 »
Jag vill minnas att det förekommer två olika fyrcylindriga Perkinsmotorer i de här sammanhangen, och att det bara är den ena av de motortyperna som har dåligt rykte beträffande kallstart och sånt.

Att förvärma insugningsluften med varmluftpistol fungerar bra, men då ska man lossa en slang/rör mellan luftfiltret och insugningsröret så man kan blåsa direkt in i insugningsröret (annars är det bara risk att bränna sönder filtret). Varmluftpistolen ska vara igång medan man kör startmotorn, det är ingen mening att värma först och sedan starta. Det är bra att vara två när man startar på det sättet.

Om man använder elektrisk motorvärmare på en gammal traktor med helt öppet motorrum så är det bra om den står vindskyddat till under värmningen. Om det blåser hårt så blir motorn aldrig nämnvärt varm hur länge man än värmer. Se också till att termostaten är i perfekt skick så att det inte blir självcirkulation genom kylaren. Om traktorn har hyttvärme, så stäng värmekranen då motorvärmaren ska användas för att slippa självcirkulation genom värmeelementet.

Det är viktigt att det verkligen är fullt varvtal på startmotorn för att man ska lyckas med kallstart av en diesel, det lönar sig definitivt att göra en grundlig översyn av den då och då - plocka isär fullständigt, rengöra, smörja enligt tillverkarens smörjschema, svarva kollektorn, om nödvändigt byta kol, lagerbussningar mm, byta eller fila sönderbrända kontakter i solenoiden. Det är ett jobb som man inte gärna gör utomhus mitt i vintern utan lämpligen tar man loss startmotorn och håller till på en ren arbetsbänk i en uppvärmd verkstad. Verkstadshandbok bör finnas till hands.
Man måste såklart också se till att alla elanslutningar på vägen mellan startmotor och batteri är i god ordning så det inte blir onödigt spänningsfall någonstans.
Friska batterier av rätt kvalisort och gärna bättre än rekomenderat är att föredra.
Min slithäst bör klara sig med ett optima men det gör den inte när det är rejält kallt så jag hängde dit ett till. Nu startar den så snällt även när det är rejält kallt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #84 skrivet: 05 mar-16 kl 23:17 »
Det finns många knep för att få igång dessa sommartraktorer, jag kör med en väl avvägd dos startspray. Ta inte för mycket för då skadar du motorn.

Bogsera eller bra nedförsbacke fungerar fint och då behöver man inget batteri.

Jag har en granne som renoverat en sådan motor, och den både startar och går som en dröm. Misstänker att han planat toppen... Eller så är det som torbjörn skriver, det finns två fyrcylindriga motorer varav jag fått den sämsta >:(

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #85 skrivet: 06 mar-16 kl 00:09 »
Hej. Jag har ägt 2 st  35or och en 135a. en 35a och135 var 3cylindriga. Inga problem med dessa. På alla bytte jag generatorn till växelström. Är jättelätt att göra. Det är bara att göra nya upphängningar i plattjärn. Det skall finnas ström över kontrollampan 5 ampere annars laddar de inte. Då är batteriet alltid gott laddat. Det är förutsättning som Torbjörn skrev, för att startmotorn har tillräkligt varv. Alla tre var utrustade med blockvärmare och solänge det inte blåser allt förmycket räcker värmen till efter en halvtimme vid 10 minus. Att det skall vara öppet in till insuget vid bruk av värmepistol är klart. Varmluften letar sig inte genom luftfiltret.
Men titta framför allt att det inte finns läkage som gör att det dras in luft in i bränslesystemet.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #86 skrivet: 29 jul-16 kl 07:51 »


Att förvärma insugningsluften med varmluftpistol fungerar bra, men då ska man lossa en slang/rör mellan luftfiltret och insugningsröret så man kan blåsa direkt in i insugningsröret (annars är det bara risk att bränna sönder filtret). Varmluftpistolen ska vara igång medan man kör startmotorn, det är ingen mening att värma först och sedan starta. Det är bra att vara två när man startar på det sättet.



Brukade praktisera detta på min cheva diesel, funkade fint :)  Men hur du bränner sönder filtret på en 35:a fattar jag inte, de brukar vara av typen plåtkopp med oljebad. ::)  Men däremot kyls nog varmluften en del när den ska gå genom oljan...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #87 skrivet: 29 jul-16 kl 12:10 »
Brukade praktisera detta på min cheva diesel, funkade fint :)  Men hur du bränner sönder filtret på en 35:a fattar jag inte, de brukar vara av typen plåtkopp med oljebad. ::)  Men däremot kyls nog varmluften en del när den ska gå genom oljan...

Jag skrev det som ett råd om svårstartade dieslar i största allmänhet, inte specifikt för just MF35.

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #88 skrivet: 16 jan-21 kl 17:44 »
En liten uppdatering så här några år senare...

En granne har förbarmat sig och jobbat hårt med den över jul och nyår.

Renoverat/bytt det första bränslefiltret.
Gjort om det elektriska.
Lyft bakstycket för att laga växelföraren.
Bytt startmotor.
Bytt diverse rör som är trasiga.
Bytt dieselpumpen/handpumpen.
Och div andra jobb.

Det som är fel nu är att dieselpumpen som fördelar dieseln mellan spridarna är trasig. Trots att det kommer fram gott om diesel fungerar det inte hela vägen. Att plocka isär den är inte det lättaste så vi avvaktar lite. Antagligen en liten fjäder, bricka eller sprint som gått sönder. Det handlar om minst 3000 för en renoverad, antagligen mycket mer. Hur mycket kan en traktor vara värd?

Traktorn är ovanlig, byggdes antagligen bara ett år. Motorn är också ovanlig även om den byggdes även för marina sammanhang.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #89 skrivet: 16 jan-21 kl 21:22 »
Är insprutningspumpen en CAV "DPA" -pump?  De går mycket väl att ta isär om man bara är MYCKET noga med renligheten och vet vad man håller på med. Lämpligt att läsa på i rephandböcker för pumpen (går att hitta på nätet) och titta på youtube-videos om isärtagning och hopsättning först.
Den grundtypen av insprutningspump är mycket vanlig och har i många år inte bara använts på Perkinsmotorer i traktorer utan av alla möjliga dieselmotortillverkare och på alla möjliga slags fordon, även personbilar.
Undvik s k "fabriksrenoverade" pumpar eller nya av piratmärke, de är tyvärr ofta bara sopor.

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #90 skrivet: 17 jan-21 kl 10:48 »
Är insprutningspumpen en CAV "DPA" -pump?  De går mycket väl att ta isär om man bara är MYCKET noga med renligheten och vet vad man håller på med. Lämpligt att läsa på i rephandböcker för pumpen (går att hitta på nätet) och titta på youtube-videos om isärtagning och hopsättning först.

https://www.parts4engines.com/perkins-4-107-injector-pump-mechanical-governor/

Denna är det. Är det samma?

Har du i så fall tips på rep böcker och videor?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #91 skrivet: 17 jan-21 kl 10:50 »
Hur mycket en traktor kan vara värd?
För mej är traktor ovärderligt och priset på en fungerande maskin brukar vara lätt att se på blocket, har du en så ovanlig modell som en 30:a får du väl jämföra mot att köpa en TE20 eller en FE35.


"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #92 skrivet: 17 jan-21 kl 12:34 »
https://www.parts4engines.com/perkins-4-107-injector-pump-mechanical-governor/

Denna är det. Är det samma?

Har du i så fall tips på rep böcker och videor?

Ser ut som en typisk DPA. Hade lika väl kunnat sitta på en Peugeot 504D :)  Har inga tips eller länkar på rak arm, men det har inte varit svårt att googla fram vid behov. Det finns säkert också en hel del under Downloads på forumet Maskinisten.

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #93 skrivet: 24 jan-21 kl 16:40 »
Nu fungerar den igen!

Insprutningspumpen renoverad.
Växellåda fixad
Startmotor ny
Bränslepump ny
Bränslefilter ombyggt och nytt
Tank renoverad
Elen fixad
Batteri
Div slangar och sladdar bytta

Jag fick en tår i ögat en glädje när den kom körande.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #94 skrivet: 24 jan-21 kl 18:13 »
Nu fungerar den igen!

Insprutningspumpen renoverad.
Växellåda fixad
Startmotor ny
Bränslepump ny
Bränslefilter ombyggt och nytt
Tank renoverad
Elen fixad
Batteri
Div slangar och sladdar bytta

Jag fick en tår i ögat en glädje när den kom körande.


Svär lite positivt och utbrister att det var fan på tiden.......    Yess
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #95 skrivet: 24 jan-21 kl 18:35 »
Nu fungerar den igen!

Insprutningspumpen renoverad.
Växellåda fixad
Startmotor ny
Bränslepump ny
Bränslefilter ombyggt och nytt
Tank renoverad
Elen fixad
Batteri
Div slangar och sladdar bytta

Jag fick en tår i ögat en glädje när den kom körande.
Det blir en tår till när fakturan kommer  ;) Men skönt att ha en fungerande traktor, det är en trygghet på landet.

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #96 skrivet: 24 jan-21 kl 18:47 »
Det blir en tår till när fakturan kommer  ;) Men skönt att ha en fungerande traktor, det är en trygghet på landet.
Nej då! Jag fick salta den för den var alldeles för klen.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

 

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #97 skrivet: 24 jan-21 kl 18:49 »

Svär lite positivt och utbrister att det var fan på tiden.......    Yess
Ja, det var på tiden! Tråden är 10 år gammal...
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 5 användare
xaelanar, Oskari, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser