Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Virke av björk?  (läst 2363 gånger)

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
Virke av björk?
« skrivet: 23 jan-21 kl 19:18 »
Jag tänkte såga plankor av björk. (Jag har för mycket björk och tänker inte såga ved eller sälja.)

Vad kan jag använda dem till?

Brädor?
Timmer?
Håller de som bärande delar?

Utomhus?
Inomhus?

Jag behöver bygga vedskjul (eftersom jag har för mycket ved). Kanske glespanel?

En del är tunna stockar så de går nästan bara att dela på mitten och blir bara barkar.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Virke av björk?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-21 kl 21:44 »
De duger till vedskjul om du sågar dem. Jag har använt björk som panel i bastu.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Virke av björk?
« Svar #2 skrivet: 24 jan-21 kl 07:39 »
Har sett björk i takstolar och takbjälkar här. Till panel duger alla träslag, blir bara olika lång tid mellan byte.

 

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Virke av björk?
« Svar #3 skrivet: 24 jan-21 kl 18:21 »
Kluvna klenbjörk med näver utåt borde hålla hyfsat, blir en snygg vedbod om inte annat.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Virke av björk?
« Svar #4 skrivet: 27 jan-21 kl 13:43 »
Finsnickeri, möbler. Skedar och sånt.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Virke av björk?
« Svar #5 skrivet: 29 jan-21 kl 09:49 »
Som brädfodring duger det väll då det används i Norge har jag för mig .

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Virke av björk?
« Svar #6 skrivet: 29 jan-21 kl 22:03 »
Björk håller väldigt dåligt utomhus eller utsatt för väder och vind. Uppe i Finnmarka och i svenska Lappmarken förekom det en del enklare byggen av björk men det berodde bara på att det saknades annat virke och att allting ruttnar långsamt i fjällklimat.
Björk är inte heller särskilt bra till bärande konstruktioner. För att det är oberäkneligt med hur det drabbas av maskar och röta och för att det är svårt att få starka spikförband.

Björk är bra till mycket annat. Här är några exempel i en blandning av gammalt och nytt:
-Möbler. Traditionellt använde man mest furu men björk är i många fall bättre.
-Hästslädar, kälkar och sparkstöttingar
-Årtullar och drag("lösköl") till båtar.
-Skaft på spadar och gräftor och grepar och högafflar och liknande
-Huvuden på höräfsor
-Lieorv
-Slevar och stekspadar
-Skålar och kåsor och träfat av alla slag
-Yxskaft och släggskaft och hammarskaft
-Degtråg(även om gran är vanligare för att det är lättare att bearbeta)
-Mekanismen i väderkvarnar och vattenkvarnar.
-Vävstolar och spinnsrockar
-Hyvlar och såghandtag och knivskaft och sågbågar och navarskaft och träklubbor och andra snickarverktygsdelar
-Snickarbänkar
-Plansteg i trappor inomhus. Traditionelt använde man furu men björk är bättre för den slits inte ned lika snabbt så man får inte den obehagliga och rentav farliga lutningen utåt på trappstegen.
-Skaklar och fimmerstänger
-Rensbräde och vevstake till fingerslåttermaskin
-Bakbord och köksbänkar. Traditionellt använde de oftast gran till bakbord men björk slits mindre och är lättare att hålla rent.
-Slaghuvud (om någon stackare ännu tröskar med slaga)
-Trösklar inomhus. Billigare än ek och håller bättre mot slitage än den traditionella furun. Förr då de hade mullbänkar i golven och det var fuktigt underifrån behövdes furutrösklar för att stå emot röta men i nutida hus med bättre golvkonstruktioner kan man använda björk.
-Plankgolv. Måste spikas eller skruvas fast rejält i bjälkarna men lär annars fungera bra i nutidens torra hus. Förr var det gran som gällde.
-Huggkubbe
-Städstabba om man har betonggolv i smedjan. En björkstabba på jordgolv ruttnar för snabbt.
-Underlag för vissa typer av plåtslageri och smide och karosseriarbeten. Då jag smidde ur bucklorna på en alldeles tillskrynklad bromssköld till bilen gjorde jag det på en björkklabb. Skulle jag ha smidit på städet skulle jag ha töjt ut materialet.
-Sidbräden till traktorkärra om kärran står under tak när den inte används.
-Kättar i svinhus (enligt en bekant grisbonde)
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Virke av björk?
« Svar #7 skrivet: 30 jan-21 kl 23:55 »
Jag har slagit ihop nått vedskjul med sågytor av björk, lågt pris,utseende och luftighet var viktigare än hållbarhet, äger det inte själv men det står kvar och är grannt med den vita barken :)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser