Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka är slö och inte sig själv  (läst 2772 gånger)

elinanna

  • Inlägg: 7
    • Bohuslän
Tacka är slö och inte sig själv
« skrivet: 14 jan-21 kl 20:15 »
Vi har fyra tackor hemma ( värmlandsfår).
Igår när jag kom ut till dem stod en vid sidan av och verkade allmänt slö. Idag är det inte bättre och hon står mest och hänger vid sidan av tills syrran kommer och jagar henne. ::)

Jag har iakttagit henne och sett att hon äter lite men inte med någon större entusiasm. Dricker gör hon också. Tog tempen på henne men ingen feber. Hon verkar också idissla dåligt. Vet inte om hon gjort det alls men tänkte först inte på det så det kan hända att jag helt enkelt missat när hon gjort det.

När jag känner på magen reagerar hon och liksom ”hoppar bort”. Kan det vara ett tecken på att hon har ont? Hon brukar inte vara så känslig för beröring på magen.

Oavsett så är det något som inte är som vanligt. Hur bör jag få vidare?

Tacksam för svar!
Elin


javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tacka är slö och inte sig själv
« Svar #1 skrivet: 15 jan-21 kl 00:30 »
Vad får hon för foder? Hur gammal är hon? Är magen svullen? Hur är hon i hullet? Några parasiter vid träckprov ifjol? Är hon dräktig?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

elinanna

  • Inlägg: 7
    • Bohuslän
SV: Tacka är slö och inte sig själv
« Svar #2 skrivet: 15 jan-21 kl 08:06 »
Tack för ditt svar! Vi är hyfsat nya på det här med får så det är alltid skönt att höra andras tankar.

Hon får grovfoder (hösilage) och mineraler, inget kraftfoder. Tackan är inte dräktig. Magen är inte svullen. Hon har magrat under vintern vilket jag hade problem med även förra vintern men är inte sjukligt smal. Träckprovet visade inga parasiter. De här fåren kom till oss hösten 2019 så betesmarkerna har inte använts särskilt mycket. Tackan själv blir två år i april.
« Senast ändrad: 15 jan-21 kl 08:27 av elinanna »

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka är slö och inte sig själv
« Svar #3 skrivet: 15 jan-21 kl 14:31 »
I din situation hade jag försökt få tag i avmaskningsmedel ändå och avmaska för det kan vara stora magmasken som de kan dö av.
Det är inte alltid sådant syns på träckprovet, särskilt om du tog provet på vintern eller hösten.
Du kan ta träckprov idag och det kan synas men ofta så är de i dvala på vintern och avger inga ägg i träcken.
Det kan också vara nåt foderrelaterat, som att det var något dåligt i fodret eller att hon ätit nåt annat som hon inte borde som plast.
Annars är det helt omöjligt för en annan att gissa orsaken till att hon är hängig utan att ha sett tackan och en veterinär skulle svara likadant.
Du kan ta ut veterinär till gården så kan de ge en cocktail av mineraler och antibiotika och kanske blir den bra av det, eller inte.
Tyvärr är det svårt att förstå vad som felas djuren om de inte har några uppenbara fysiska fel som syns. Din tacka känns ju för ung för att det ska vara något dödligt.

elinanna

  • Inlägg: 7
    • Bohuslän
SV: Tacka är slö och inte sig själv
« Svar #4 skrivet: 15 jan-21 kl 17:17 »
Tack för att ni engagerar er! Det var en veterinär här och kollade på henne idag. Efter lite lättare behandling hoppas jag att hon ska må bättre snart. Hon känns också piggare idag än igår så kommer bara magen igång på henne och hon börjar äta ordentligt så hoppas vi att det blir bra. Blir hon inte bättre nu får man fundera på om det kan vara något annat, kanske parasiter, som spökar.
Men tack än en gång!

elinanna

  • Inlägg: 7
    • Bohuslän
SV: Tacka är slö och inte sig själv
« Svar #5 skrivet: 18 jan-21 kl 16:16 »
Lite uppdatering...Tackan verkar må bättre nu. Vi hade veterinär här som gav henne smärtstillande, b-vitamin och något som skulle sätta igång magen, minns inte om hon sa vad det var. Vi ger henne också energibalans och hon fick smärtstillande igår som ska sitta i två dagar. Hon är pigg, nästan som vanligt, men äter fortfarande dåligt. Jag har sett henne vara ute i hagen och gnaga på lite sly och har lyckats få i henne lite kraftfoder men har fortfarande inte sett henne varken äta hö eller idissla. Det känns ju inte bra varken det eller att hon inte får i sig mycket mer än kraftfoder.

Jag har inte heller bara studerat henne när jag var där utan försökte mig också på att sätta upp en kamera för att se om hon åt när jag inte var där. Hon var framme och nosade i höet men åt inget. Hur ska jag tänka? Kan det vara så att hon faktiskt äter hö men att jag har missat det? Hade hon varit så pass pigg om hon inte ätit ordentligt sen i onsdags? Och sen det faktum att hon inte verkar idissla. Ska man ringa veterinär igen och fråga om de tror att man bör vara orolig?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka är slö och inte sig själv
« Svar #6 skrivet: 18 jan-21 kl 19:00 »
Lite uppdatering...Tackan verkar må bättre nu. Vi hade veterinär här som gav henne smärtstillande, b-vitamin och något som skulle sätta igång magen, minns inte om hon sa vad det var. Vi ger henne också energibalans och hon fick smärtstillande igår som ska sitta i två dagar. Hon är pigg, nästan som vanligt, men äter fortfarande dåligt. Jag har sett henne vara ute i hagen och gnaga på lite sly och har lyckats få i henne lite kraftfoder men har fortfarande inte sett henne varken äta hö eller idissla. Det känns ju inte bra varken det eller att hon inte får i sig mycket mer än kraftfoder.

Jag har inte heller bara studerat henne när jag var där utan försökte mig också på att sätta upp en kamera för att se om hon åt när jag inte var där. Hon var framme och nosade i höet men åt inget. Hur ska jag tänka? Kan det vara så att hon faktiskt äter hö men att jag har missat det? Hade hon varit så pass pigg om hon inte ätit ordentligt sen i onsdags? Och sen det faktum att hon inte verkar idissla. Ska man ringa veterinär igen och fråga om de tror att man bör vara orolig?

Nej, jag tror inte hon äter något om du inte ser det. Men de kan klara sig flera dagar utan mat, men det är inte bra. Att den inte idisslar beror på att den inte har något att idissla. Problemet med det är att den snart får b-vitaminbrist och kommer ligga ned och kolla i taket. B-vitamin-brist får de om inte våmmen är igång. Då leder det i sin tur till att de kan dö för de har inget b-vitamin (sjukdomen kallas ccn). Därför kan du köpa en dunk med flytande sådant och ge henne i spruta i munnen.
Försök hitta något annat foder som hö som luktar gott och se om hon vill ha det istället. När jag hade tackor som matvägrade i flera dagar så kom de igång igen med hässjat hö som de inte kunde motstå.
En veterinär kan inget göra. Jag har ingen god erfarenhte av veterinärer alls men det enda de kan göra är att behandla olika bristsjukdomar med vitaminer och mineraler, som b-vit, selen, kalcium. Vid infektion kan de ge antibiotika. Vid inflammation kan de inte göra nåt alls. De kan ge smärtstillande. Har du kollat temperaturen?
Det största hotet mot våra djur anser jag ändå är inälvsparasiter så jag skulle råda dig att försöka få tag i avmaskningsmedel. Gör gärna träckprov ändå.
Om du inte får tag i avmaskningsmedel av nån kompis så måste du ta träckprov annars kommer ingen skriva ut medlet åt dig.

elinanna

  • Inlägg: 7
    • Bohuslän
SV: Tacka är slö och inte sig själv
« Svar #7 skrivet: 18 jan-21 kl 20:26 »
Ok ska testa detta. Själv är jag inne på att hon ätit något olämpligt då vi har en tacka som gärna knuffar undan de andra när de står och äter. De har mycket plats och det är inget problem för de andra två då de bara byter plats och ställer sig och äter någon annanstans. Men tackan som nu blivit sjuk är lite mer åt det försiktiga hållet och går då istället därifrån. Tänker att hon nu är dålig på något sätt kan vara en konsekvens av detta. Oavsett ska vi försöka fixa ett andra ställe de kan stå och äta på så fort det bara går nu. Ska också försöka få tag i avmaskningsmedel. Bör jag fortsätta ge energibalans och då också b-vitamin? Sammansättningen är ju ganska lika. Tänker att jag köper hos granngården. Vad kan en överkonsumtion av detta leda till? Och säg att hon blir bättre. När bör jag sluta ge detta? Stort tack för dina tips och svar! :)
« Senast ändrad: 18 jan-21 kl 22:31 av elinanna »

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tacka är slö och inte sig själv
« Svar #8 skrivet: 18 jan-21 kl 20:44 »
Har du/veterinären gett "vomstart" av något slag?

elinanna

  • Inlägg: 7
    • Bohuslän
SV: Tacka är slö och inte sig själv
« Svar #9 skrivet: 18 jan-21 kl 21:24 »
Veterinären gav något och jag tänkte där och då inte på att fråga vad det var. Men det lät som att det var någon typ av vomstart. Tror det hjälpte lite då jag såg att hon åt lite senare på kvällen.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka är slö och inte sig själv
« Svar #10 skrivet: 19 jan-21 kl 12:29 »
Bör jag fortsätta ge energibalans och då också b-vitamin? Sammansättningen är ju ganska lika. Tänker att jag köper hos granngården. Vad kan en överkonsumtion av detta leda till? Och säg att hon blir bättre. När bör jag sluta ge detta? Stort tack för dina tips och svar! :)

B-vitamin är vattenlösligt och går inte överdosera för de kissar ut överskottet.
Det går köpa överallt på dunk, som på Granngården.
Energibalans är propylenglykol och där vet jag inte vad som händer vid överdos. Det höjer blodsockret på idisslare och gör dem piggare så de kanske orkar äta.
Jag har aldrig sett nån effekt av Energibalans men brukar ge det till alla som är sjuka.
Börjar hon idissla kan du sluta ge b-vitamin.
Nåt annat som är bra att ge dem som inte vill äta är egenblandad våmstart i form av bikarbonat (någon matsked per dag) samt ett paket färskt jäst blandat i vatten.
Tryck i den det på nåt vis. Jag använder avmaskningspistolen.
Det går även köpa dyr våmstart i foderbutiken.
Ja, hon kan ha ätit något olämpligt, jag har själv varit med om får som slutat äta men sen kommit igång efter några dagar och då hade jag dålig foder.
Jag har även varit med om får som har ramlat på rygg och sen när de kommer upp igen har våmmen stannat av så då tar det nån dag innan de börjar äta.

 

elinanna

  • Inlägg: 7
    • Bohuslän
SV: Tacka är slö och inte sig själv
« Svar #11 skrivet: 24 jan-21 kl 22:10 »
Hon är nu återställd. Tack för all hjälp!  :)
« Senast ändrad: 25 jan-21 kl 19:29 av elinanna »

MumlanJO

  • Inlägg: 2
SV: Tacka är slö och inte sig själv
« Svar #12 skrivet: 15 feb-24 kl 04:41 »
Hej
jag har en tacka som beter sej precis som din. Minns du vad som var lösningen för din? Vilka åtgärder vidtogs?
Tacksam för svar

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tacka är slö och inte sig själv
« Svar #13 skrivet: 15 feb-24 kl 19:47 »
Trådstartaren har inte varit inloggad sedan 2021, tyvärr.

Hur beter sig tackan? Äter hon? Idisslar? Våmrörelser? Bajsar hon, och hur ser det ut? Är hon dräktig och isf har långt gången? Vet du något om parasitläget i besättningen?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

MumlanJO

  • Inlägg: 2
SV: Tacka är slö och inte sig själv
« Svar #14 skrivet: 19 feb-24 kl 20:56 »
Ah jag förstår, tyvärr fick vi avliva tackan och misstanken är listeria.
Tack ändå!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 3 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser