Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvalster  (läst 7928 gånger)

lottis

  • Gäst
Kvalster
« skrivet: 20 jan-04 kl 15:25 »
Hejsan Igen.....

Enfråga: Den där parasiten som tar kål på bina: Varoao?????
Eller nåt,
Vet du nåt om det.?

Enligt min pappa, som EGENTLIGEN äger kupan, så finns det i varenda kupa nuförtiden. ( Kupan står på vår gård)

Vet man om den finns hos oss redan innan våren kommer eller???

Kanske fel ställe att fråga på....

Lottis

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kvalster
« Svar #1 skrivet: 20 jan-04 kl 16:00 »
Kanske skulle starta en diskussion om bisjukdomar.

Men men, varroan finns inte helt överallt, vad jag vet. Men nästan. På SBR's sida www.biodlarna.se kan du ta reda på zonerna. Man har delat upp sverige i olika zoner som man helst inte ska flytta bin emellan. Detta för att skydda dom zonerna som ännu inte fått varroa.

SBR har också en fin broshyr som du kan beställa som heter "Varroabekämpning med ekologiska metoder" som är bra. Där ser du vad man kan göra under biåret utan att bråka allt för mkt med för naturen farliga kemikalier. Man använder oxalsyra och myrsyra som redan finns naturligt i honung, och tar bort drönaryngel. Kvalstrena föredrar nämligen att lägga ägg i drönarceller.

Nu vet inte jag vad du har för typ utav kupa eller vilken botten du har i dom. Bina ska få vara ifred under vintern, men om du skaffar ett varroagaller så kan du efter vårensningen lägga den under bina så ser du om du har kvalster eller inte. Små knappnålshuvudstora ovala rödbruna blanka prickar. Hittar du dom så måste du börja behandla, annars så kollapsar samhället förr eller senare.

Många gamla biodlare upplever detta som jobbigt eller besvärligt. Men börjar man sin biodlarebana nu så lär man sig snabbt och har inget att jämföra med. Det är som det är liksom. Dom är här för att stanna......

Jag är ingen biprofessor, men jag har ett nätverk av bigubbar och vet var man hittar mkt. info. Så kan jag inte svara själv så tar jag reda på det. Så är det mer frågor om bin så ska jag göra mitt bästa.

Hoppas du blev lite klokare!  :)
« Senast ändrad: 20 jan-04 kl 17:55 av admin »

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Kvalster
« Svar #2 skrivet: 20 jan-04 kl 17:28 »
Hej!

Jag delade upp så detta blev ett eget ämne - det finns säkert mycket att diskutera! :)

...men - tyvärr tror jag att jag råkade tappa ett inlägg i hanteringen - visst hade väl du, Gruff skrivit en fråga om halmkupor också? Den har nog försvunnit. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!  :-[

/Camilla

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kvalster
« Svar #3 skrivet: 20 jan-04 kl 19:37 »
Lugnt Camilla, jag kom ihåg frågan och skrev dit den igen :-)

lottis

  • Gäst
Re:Kvalster
« Svar #4 skrivet: 22 jan-04 kl 09:39 »
Hejsan Gruff.

Tack för tipsen, jag läste, och såg att det finns i våran trakt i alla församlingar.
Så det är bara att sätta igång att behandla i vår, kan jag tänka.

Trist, tycker jag.

Lottis

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kvalster
« Svar #5 skrivet: 23 jan-04 kl 14:31 »
Men inte så jobbigt som många säger eller vad man kanske kan tro. Man planerar in behandlingarna i den vanliga tillsynen, så flyter det på bra. Och så ser man att bina överlever och blir glad  :) Och med tanke på att man hittat rester av bekämpningsmedel (Apistan) i både honung och vax, så känns det bra att tillämpa ekologiska metoder.

Camilla

  • Gäst
Re:Kvalster
« Svar #6 skrivet: 23 jan-04 kl 21:24 »
...lite ifrån ämnet kanske, men jag undrar om de här odjuren går på humlor också? Tidigt förra våren såg jag flera humlor i trädgården som hade just "knappnålshuvudstora ovala rödbruna saker" på sig. Undrade vad det var, men tänkte väl inte mer på det, just då.
« Senast ändrad: 23 jan-04 kl 21:26 av Camilla »

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
Re:Kvalster
« Svar #7 skrivet: 23 jan-04 kl 23:12 »
Troligtvis inte Varroa kvalsteret är ganska specialliserat.
Men det finns en bilus som lever hoss humlorna och kan även överföras till bina men de e ganska ovanliga.
Det finns mycket att upptäcka i bland smådjuen
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kvalster
« Svar #8 skrivet: 24 jan-04 kl 13:47 »
Absolut! Och det är ju det som gör det så otroligt fascinerande att vara så priviligerad att få en inblick i ett bisamhälle.

Du turlar, visst  var det ursprungligen Apis Cerana som Varroan hade som värddjur?

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
Re:Kvalster
« Svar #9 skrivet: 24 jan-04 kl 14:56 »
Alldeles Riktigt Ett Östaseatiskt bi som är minde än vårt.
Deras drönare har samma storlek söm vårt arbetsbi.
Med kortare yngelperiod så att Varroan endast lägger
ägg på drönareyngelet och således inte blir så många
att de tar död på sit värdsamhälle som hos oss.
Antagligen därför deras förkärlek till drönare yngel.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kvalster
« Svar #10 skrivet: 26 jan-04 kl 09:51 »
Hittade en bra bild på dom.

lottis

  • Gäst
Re:Kvalster
« Svar #11 skrivet: 26 jan-04 kl 12:20 »
Vilken ful liten rackare.

Jag har läst en hel del och skall förmedla till min pappa, fast han är ganska duktig åxå.

Vi har ett ganska litet samhälle som kom förra sommaren. Den 2:a i ordningen. Nr 1 dog efter två säsonger.

Kupan är i trä, "röd stuga med vita knutar".

Hoppas bara att dom har överlevt vintern.

Förra året fick vi c:a 4 kg honing, gottigottgott.

Lottis

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kvalster
« Svar #12 skrivet: 26 jan-04 kl 14:07 »
Hm, jag fick 37 kg per samhälle i snitt.

lottis

  • Gäst
Re:Kvalster
« Svar #13 skrivet: 27 jan-04 kl 17:18 »
Tror ja de´

Men vi är blott väna nybörjare och tar det VÄLDIGT lugnt, så vi inte förtar oss och gör fel mitt oppe i allt.
Vi har bara till husbehov....

Men passa dej Gruff, vi kommer stenhårt.... ;D ;D ;D

Lottis

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
Re:Kvalster
« Svar #14 skrivet: 27 jan-04 kl 18:06 »
Fyra kilo räcker väl inte till husbehov?
Skaffa fler samhällen!så ökar ni också traktens Pollenering.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kvalster
« Svar #15 skrivet: 27 jan-04 kl 20:59 »
Men Lottis, jag menar att BINA antingen får för lite utrymme eller för lite att göra!   :-) Eller så bor ni i en ruskigt dragfattig ort.

lottis

  • Gäst
Re:Kvalster
« Svar #16 skrivet: 27 jan-04 kl 21:17 »
Nä inte räcker det såååå långt.  Men det lilla är gott nog.
Och vi fick samhället i slutet på säsongen, så jag tyckte dom var duktiga i alla fall.

Och ni, ni verkar ju vara proffs på det hela, så att ni får flera ton  :P förvånar mig inte alls

Men som sagt det är ett mycket litet och gulligt samhälle, så som jag sa....

Vi kommer, sakta men säkert...om inte dom har blivit uppätna av det där kvalstret.

Lottis

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kvalster
« Svar #17 skrivet: 28 jan-04 kl 12:04 »
Ah, då förstår jag. Vet du, jag förstår precis när du säger "gulligt samhälle" :-)

Jag säger "Hej bina!" varje morgon när jag går ut, om dom flyger d.v.s. Tycker drönare är hur söta som helst, med sina stora ögon. Larvig? Kanske.......men det skiter jag i. Tycker om mina bin jag, och varje samhälle är lite olika. Jag har snälla bin, arga bin, bin som jobbar och bin som inte ger mkt. honung alls men massor med propolis.....och ett ilsket samhälle från helvetet som står i skamvrån längst bort i hörnet av trädgården. Där blir det definitivt drottningbyte så fort det bara går!

Varför säger jag detta? Jo, för att dela med mig lite om hur det kan kännas att ha bin, och visa på att det inte inte är nån exakt vetenskap hur man sköter dom. Det finns lika många metoder som det finns biodlare. Det bästa är att ha ögon och öron öppna när di gamle pratar, och vara öppen för det nya samtidigt och sen handla efter sina iaktagelser och sunda förnuft.

Lycka till med ditt "guliga lilla samhälle"! :-)

lottis

  • Gäst
Re:Kvalster
« Svar #18 skrivet: 28 jan-04 kl 15:38 »
Tack för det.

Ja du....
Bin som husdjur... ;D  Det är det inte många som har, på mitt jobb ialla fall...

Visst fanken e dom söta, och roliga att titta på när dom skall "visa vägen".

Kul att surra med dig Gruff ;D ;)

Och visst, jag skall lyssna på di gamla och göra mitt bästa i vår.

Lottis


manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Kvalster
« Svar #19 skrivet: 20 feb-04 kl 09:16 »
Med myr- och oxalsyra som alternativ till apistan (som faktiskt inte får användas om man inte gått särskild kurs) satsar jag i år på oxalsyran. Den kan man använda både vår och höst för varroabekämpningen.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kvalster
« Svar #20 skrivet: 20 feb-04 kl 09:33 »
Om du inte har yngel ja.

Bäst att kombinera myr och oxalsyra med drönarborttagning. Drönarvaxet med ynglen ger jag till hönsen som tycker det är kalas!  ;D

För den som undrar, så finns både myr och oxalsyra naturligt i honung.

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Re:Kvalster
« Svar #21 skrivet: 24 apr-04 kl 00:19 »
Gruff!
Skulle du vilja berätta hur du gör din drönarbortagning?

Jag ska nämligen göra det för första gången nu i år.

MVH Jon
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kvalster
« Svar #22 skrivet: 24 apr-04 kl 15:46 »
Beror lite på om det är hel eller halvrammar i yngelrummen. Har du helrammar så sätter du i en ram uppdelad i tre delar, utan vax i varje yngellåda. Denna ram sättes näst sist i yngelklotet och en "avdelning" bortskäres varje vecka med skarp kniv eller kupkniven. Har du halvramar så gör du drönarramem tvådelad och skär bort en del var 14:e dag har jag för mig. Det ska i alla fall skäras bort innan färdiga drönare kryper ut. SBR har en folder med ekologiska metoder, där det står mer exakt.

Hönsen ääälskar drönaryngel!  ;D

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
Re:Kvalster
« Svar #23 skrivet: 24 apr-04 kl 20:45 »
Tack Gruff,
För tipset om höns o yngel, jag hade ett puckel-samhälle,när ja väl hade lärt hönsen vad som fans i ramarna så blev det fart, det räcker att visa dem en gång.
Ramarna med vax gick att anväda igen.
turlar
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:Kvalster
« Svar #24 skrivet: 06 apr-06 kl 22:11 »
Kanske skulle starta en diskussion om bisjukdomar.
... använder oxalsyra  och tar bort drönaryngel.
Små knappnålshuvudstora ovala rödbruna blanka prickar. Hittar du dom så måste du börja behandla, annars så kollapsar samhället förr eller senare.

Har användt Oxalsyra och borttagning av drönarbygge i fem år nu och har fortfarande bina kvar. Så vist funkar sådan bekämpning mot Varroa kvalstret.

http://www.eyvindjohansson.se/vsv/sv.html
« Senast ändrad: 06 apr-06 kl 22:43 av Eyvind »
Mvh
Eyvind

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:Kvalster
« Svar #25 skrivet: 06 apr-06 kl 22:25 »
Denna ram sättes näst sist i yngelklotet och en "avdelning" bortskäres varje vecka med skarp kniv eller kupkniven.
Ramen för drönarbygge "måste" har kontakt med bisamhällets yngelklot, i dess ytterkant. I annat fall lägger inte drottningen några ägg i drönarramen så snabbt som hon gör om den sitter i anslutning till yngelklotet. Tredje eller sjunde ramen i ett normalsamhälle på tio ramar. Ju förr man på våren kan sätta till drönarramen desto bättre.
« Senast ändrad: 06 apr-06 kl 22:34 av Eyvind »
Mvh
Eyvind

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:Kvalster
« Svar #26 skrivet: 06 apr-06 kl 22:31 »
Tack för det.

Ja du....
Bin som husdjur...
Ja nog är bin husdjur detta eftersom de är Juridiska djur. Både Insekter och Husdjur.
Mvh
Eyvind


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 3 användare (1 dolda)
peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser