Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svenska bisorter?  (läst 5471 gånger)

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
Svenska bisorter?
« skrivet: 14 apr-05 kl 13:15 »
Har tyvärr inget bisamhälle, och inga möjligheter att starta. Men jag är verkligen tacksam att andra har det :) Äppleträden vill ju pollineras om inte annat.

Det jag undrar är om det finns någon som har äldre svenska bisorter? Jag har hört att de är snällare, svärmar mindre, men dock ger mindre  honung? Kan man köpa sådan honung för att stödja hållandet av dessa gamla sorter? Jag har inte sett sådan för försäljning tyvärr. Eller är sorterna dömda att "dö ut", pga konkurrens, sjukdomar, etc?

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Svenska bisorter?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-05 kl 15:19 »
Föreningen NordBi
http://www.nordbi.nu/

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
Re:Svenska bisorter?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-05 kl 21:50 »
Tack för svaret, det var en intressant sida. Mycket att läsa, varav en del deprimerande såklart. Att människor ska sprida arter dit de inte hör hemma, bara för att tjäna några spänn, *suck*. Jaja, hade man varit helt negativ till all spridning hade vi väl visserligen inte haft potatis här i och för sig...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser