Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vildduva  (läst 1263 gånger)

majsfia

  • Inlägg: 17
    • Blekinge
vildduva
« skrivet: 08 aug-10 kl 15:59 »
hej det e såhär att jag har höns och nu e det en liten duvunge som vill vara hos dom helt plötsligt en dag så va hon här så när hönsen e ute går hon med dom o äter jätte konstigt men gulligt!  :)
jag har hört att höns kan få sjukdomar från duvor ... e det så? vad kan man göra för att den lille ska hitta några i sin egen art?!

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: vildduva
« Svar #1 skrivet: 08 aug-10 kl 16:39 »
Hej!

Är du säker på att det är en vildduva? En av mina avelsdjur av brevduvorna har rymt......fast den har ioför sig en ring på foten....
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

majsfia

  • Inlägg: 17
    • Blekinge
SV: vildduva
« Svar #2 skrivet: 08 aug-10 kl 16:42 »
den har ingen ring runt foten!  :(

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: vildduva
« Svar #3 skrivet: 15 aug-10 kl 19:58 »
Är duvan kvar hos er?
Funderade lite på om det är en "stadsduva" eller ringduva? Ibland blir unga duvor förtvivlade när deras föräldrar tycker det är dags att de ska klara sig själva. Det kan vara svårt att hitta mat själv. Utmärkt då med kompisar och serverad mat!

Duvor kan sprida t ex salmonella och Trichomonas, vilket även småfåglar kan. Oftast då till sina egna, genom matning av ungar t ex. Jag är osäker på hur stor risk det skulle kunna vara att hönsen kan bli smittade. Om duvan nu skulle vara sjuk.

Äter den och beter sig normalt för övrigt skulle jag inte oroa mig. Troligen flyger den iväg själv så småningom. Om den däremot är för ung för att äta och mest går efter hönsen och försöker är det en annan sak... då kan det ha hänt något med föräldrarna och det är därför den är hos er.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

majsfia

  • Inlägg: 17
    • Blekinge
SV: vildduva
« Svar #4 skrivet: 16 aug-10 kl 16:36 »
efter fem dagar försvann den! den har nog hittat sina egna nu!
okej då vet jag vad dom har för sjukdomar tack! :)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: vildduva
« Svar #5 skrivet: 16 aug-10 kl 22:35 »
Pratade med SJV om smittspridning till tamhöns från vilda fåglar för ett par veckor sedan. Jag blev informerad om att det är mycket ovanligt även bland frigående hobbyhönsbesättningar. Så om man har en duva på besök emellanåt behöver man inte bli orolig om inte duvan verkar sjuk.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

majsfia

  • Inlägg: 17
    • Blekinge
SV: vildduva
« Svar #6 skrivet: 19 aug-10 kl 10:11 »
tack! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 5 användare
LimJans, Be, von tratt, Stengrim, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser