Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  McCullough Mini Mac 30  (läst 852 gånger)

Clydesdale

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
McCullough Mini Mac 30
« skrivet: 13 aug-23 kl 21:21 »
Är det någon som har en sådan liggande? Behöver troligtvis tändspolen då det verkar som att tändkabeln är körd och den är integrerad i spolen! Då sågen är nästan 40 år gammal så vet jag inte om det finns delar till den men den är liten och smidig så värd att rädda och använda!

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: McCullough Mini Mac 30
« Svar #1 skrivet: 13 aug-23 kl 21:59 »
Mc Culloch-motorsågar är ofta identiska med diverse andra märken, t ex Partner. Några bilder på sågen, tändspolen och typskylten kan underlätta identifiering.

Tändkablar går ju att skarva, och det går också att bättra på isoleringen om det behövs.  Kolla för den delen om tändkabeln är ansluten med "träskruv" i tändspolen, dvs att kabeln går att få loss om man vrider den moturs medan man drar i den.

Clydesdale

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: McCullough Mini Mac 30
« Svar #2 skrivet: 14 aug-23 kl 15:58 »
Mc Culloch-motorsågar är ofta identiska med diverse andra märken, t ex Partner. Några bilder på sågen, tändspolen och typskylten kan underlätta identifiering.

Tändkablar går ju att skarva, och det går också att bättra på isoleringen om det behövs.  Kolla för den delen om tändkabeln är ansluten med "träskruv" i tändspolen, dvs att kabeln går att få loss om man vrider den moturs medan man drar i den.
Tack! Ska kolla detta!

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: McCullough Mini Mac 30
« Svar #3 skrivet: 15 aug-23 kl 18:50 »
Reservdelskatalog finns på https://mymowerparts.com/pdf/McCulloch-Parts-Service-Repair-Manuals/Gas_Powered_Chain_Saws/McCulloch-Gas-Chain-Saws-Parts-Manuals-11-600093U-MINI-MAC-30-12-73-to-04-77-IPL-92290-02.pdf .
Där ser man att tändspole och tändkabel har var sitt reservdelsnummer, tändkabeln måste alltså gå att ta loss från tändspolen.

Motorsågen är nog mer än 40 år gammal, det verkar som om den där modellen tillverkades 1973-1977.

Clydesdale

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: McCullough Mini Mac 30
« Svar #4 skrivet: 17 aug-23 kl 14:00 »
Hej Torbjörn!
Hittade också sidan med sprängskiss på hela motorn men tordes inte bända loss tändkabeln utan lödskarvade dit en ny plus att jag kollade och justerade alla avstånd (tändspole-svänghjul och brytaren)! Hade ingen som helst gnista innan jag gjorde det men när jag gjort allt så fick jag en ytterst välkommen stöt i fingrarna! Sprayade in lite startgas och den small igång direkt! Att den helt plötsligt blev livlös skedde efter jag bytt packningar till insuget för hon drog tjuvluft, utan att röra något annat så du förstår att jag fick allvarligt huvudbry!
Tack för all hjälp och engagemang så nu ska hon få jobba lite! ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
sayerbýr, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser