Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyodling...  (läst 1000 gånger)

Nils i torpet

  • Inlägg: 37
    • Halland
Nyodling...
« skrivet: 28 mar-09 kl 14:26 »
Hejsan!
Har nyss flyttat ut till ett litet torp i Halland.
Att inte ha ett litet grönsaksland är för mig otänkbart!
Tyvärr finns här inget gammalt grönsaksland man kan fortsätta odla i så jag måste nyodla.

Det tilltänkta landet ligger i Sydväst ganska skyddat och är för tillfället betesmark för kor.
Gråssvålen är ganska tjock men har tillgång till grävmaskin så jag kan skrapa bort det.

Så nu till dilemmat:)
Hur ska jag bära mig åt för att få till en bra jord? Ska jag köpa en massa planteringsjord på säck och sen knarka upp med hönsgödsel eller ska jag lägga ett halmtäcke med potatis under och ha tålamod tills nästa år?! Eller finns det någon annan klurig lösning?

Mvh
//Nils

AnnaPanna_is_back

  • Inlägg: 344
SV: Nyodling...
« Svar #1 skrivet: 28 mar-09 kl 15:24 »
Är inte jorden bra under grässvålen? Borde ju vara väldigt näringsrik om det varit gammal kohage.
Jag hade det så här, och när jag tog bort gräset och luckrade upp jorden så visade det sig att det var jättefin jord.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Nyodling...
« Svar #2 skrivet: 28 mar-09 kl 15:41 »
Jorden är förmodligen inte så dålig på gammal betesmark.  Att odla potatis första året är ganska vanligt på nyanlagd trädgård.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Nyodling...
« Svar #3 skrivet: 28 mar-09 kl 16:05 »
Kompostera grässvålen. Blanda ev med gödsel. Täck med jord + halm/hö/gräs. Den brinner väl på nåt år. Ge tillbaka till jorden, lämpligen på hösten. (Det sägs nämligen att om man gödslar på våren så gödslar man växterna. Om man gödslar på hösten så gödslar man jorden, d v s förbättrar den mer långsiktigt. Det tror jag stämmer.)

Komposterad grässvål blir också bra plantjord.

Om det hinner börja spira lite grönt innan du sätter grävskopan i jorden, så kan du gärna gå en vända till, och se var det kommer friskast grönt, gärna lite mörkare frodigare grönt. Du kan testa att gräva lite där för att se hur jorden är. Kanske du kan hitta ett bättre ställe, t ex det gamla grönsakslandet, även om det ställe du nu beskriver låter ganska bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 5 användare (3 dolda)
Be, LivsBygge

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser