Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Byta jord i hönsgården?  (läst 2600 gånger)

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
Byta jord i hönsgården?
« skrivet: 09 okt-18 kl 14:52 »
Har hållit på och läst några böcker hos det lokala biblioteket och i en av dom stod det att man ska byta de översta 30cm jord i hönsgården årligen? Men hur sjutton gör man detta om man bara har en hönsgård? Har planerat en gård på 50-60 kvadratmeter för fem höns, så det skulle bli ett rejält arbete bara det, men sen skulle ju all växtligheten gå åt skogen också. Är detta ett krav eller kan man kanske klara sig med någon light-version av proceduren?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Byta jord i hönsgården?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-18 kl 17:56 »
Man skall inte tro allt man läser... Vill du ha reda på vilka regler som gäller, så gå in på jordbruksverkets sida. Deras regler är det lite mer tvång att följa.

Har man plats och ork så är det säkert bra att byta jord (eller ha två rastgårdar man skiftar emellan), men 5 höns på 50-60 m2 kommer inte precis att vada i träck ;D Här har vi nog 30 höns i en rastgård på 30-40 m2, men då byter vi strö där. Låser in hönsen i hönshuset den dagen och öser rent. Har hönsen träd eller buskar i sin utegård så går det ju inte att gräva.


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byta jord i hönsgården?
« Svar #2 skrivet: 10 okt-18 kl 00:52 »
...Jag brukar fräsa jorden ibland i hönsgården...Kan nog rensa bort lite sjukdomar...Jorden blir lucker och fin...

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Byta jord i hönsgården?
« Svar #3 skrivet: 10 okt-18 kl 08:59 »
Jag går runt i hönsgården och skopar upp skit ungefär varannan dag.  Och ibland tar jag jord därifrån till odlingarna. Hittills (9 år) har jag inte haft någon inälvsmask hos hönsen.  Jag antar att det är det man ska motverka med att byta jord. Står det möjligen någon motivering?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byta jord i hönsgården?
« Svar #4 skrivet: 10 okt-18 kl 21:24 »
...Finns ju pdf att läsa på nätet om ekologisk skötsel av höns...Viktigt var bra dränering nära hönshuset...Sedan får det inte bildas vattenpölar i hönsgården...Blir ju dyngvatten... Man kan ju tänka sig en stor hönsfarmare med rastgård...Blir ju så att hönsen stampar runt i dyngan och dyngan pressas ner i jorden...Då troligtvis smittor med...Finns olika rastgårdar motverkas det väl i en viss mån...Som trådskaparen beskriver sin situation med 5 höns på 50 kvadrat borde inget problem uppstå...Finns ju även möjlighet att begränsa mindre yta för då nysådd om det blir hårt åtgånget...Går ju även att sätta in typ lådor med nät över som man kan så gräs i...

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: Byta jord i hönsgården?
« Svar #5 skrivet: 11 okt-18 kl 16:40 »
Jag går runt i hönsgården och skopar upp skit ungefär varannan dag.  Och ibland tar jag jord därifrån till odlingarna. Hittills (9 år) har jag inte haft någon inälvsmask hos hönsen.  Jag antar att det är det man ska motverka med att byta jord. Står det möjligen någon motivering?

Eftersom jag gått och läst lite till och från (praktik på biblioteket) har jag tyvärr inte tagit särskilt specifik notering om vilken bok det var. Så idag lånade jag hem böckerna och har försökt att hitta det igen, men såklart är det nu helt omöjligt att hitta då man faktiskt letar och inte bara skummar igenom.  ::)

Jag har lite dålig koll på dräneringen just där hönsgården ska vara eftersom det de senaste (okej, rätt många) åren varit ett igenvuxet potatisland. Men eftersom det ska fräsas och planteras åtminstone en gång så kan det nog ordnas om det verkar lite blött. Tror dock inte att det blir något riktigt problem, särskilt då det står ett par gigantiska björkar i närheten som dricker utav bara tusan.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Byta jord i hönsgården?
« Svar #6 skrivet: 21 nov-18 kl 18:31 »
Om det gått att odla potatis där så är det förmodligen inte dyngblött


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 5 användare (1 dolda)
Emil Forsberg, von tratt, skogaliten, Clary

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser