Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bilgenerator koppling?!  (läst 34903 gånger)

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
bilgenerator koppling?!
« skrivet: 09 dec-07 kl 10:50 »
Hur kopplar jag en bilgenerator till batteriet? Generatorn är av märket bosch 14 volt 65 ampere. Beteckningar finns på två stift. D+ och B+. Tredje stiftet har jag antagit är B-, alltså jord. Som kablar på B stiften har jag startkablar med krokodilklämmorna kvar som anslutning till batteriet. D+ antar jag är magetiseringsström?

Gör jag rätt när jag kopplar B+ och D+ till pluspol på batteriet och B- till jord?
Det blixtrar så väldigt när jag ansluter sista kabeln nämligen därför blir man lite osäker :)

Tacksam för snabbt svar så jag inte hinner kasta mig på något annat projekt :)

/Bladhis


Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #1 skrivet: 09 dec-07 kl 11:35 »
B- kopplas till chassi eller jord.
B+ kopplas till batteriet. På en bil är den kabeln ofta ansluten till startmotorn. D.v.s. samma anslutning på startmotorn som går till batteriet. (Den grova röda kabeln).
D+ kopplas via laddningskontrollampan till tändningslåset.

Denna laddningskontrollampas uppgift är dels att övervaka generatorns funktion och det gör den genom att tändas när det blir fel på generatorn och dels genom att bidra till att generatorn kommer igång att ladda batteriet när motorn startas.

Det betyder alltså att en trasig laddningskontrollampa kan leda till att generatorn inte laddar batteriet. Det beror på att laddningskontrollampan vanligen förmagnetiserar rotorn. Därför är det också viktigt att lampan har rätt effekt (watt) när den ska bytas.

Kör alltså inte generatorn utan laddningskontrollampa. Vanlig effekt på en sådan lampa är 3W och spänningen för lampan är naturligtvis 12V om det inte är ett 6V eller 24V system.
« Senast ändrad: 09 dec-07 kl 11:42 av Tompas11 »
If it doesn't work, chrome it!

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #2 skrivet: 09 dec-07 kl 11:52 »
Generatorn sitter uppriggad till ett vattenhjul. Men skall det blixtra som attans när man enbart ansluter b+ och b- till batteriet utan att generatorn har magnetisering? Känns som om jag gör något fel. Sätta en liten lampa på d+ kabeln är ju relativt enkelt.

/Bladhis

Fridolf2

  • Gäst
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #3 skrivet: 09 dec-07 kl 13:54 »
Nej, det borde inte blixtra så mycket, när man sätter på kablarna i bilen på batteriet så märks ju inte mycket. Är du säker på att generatorn är hel? Låter som det skulle vara kortslutning i den...
Den som du har antagit är B-...hur säker är du på det....strunta i den och sätt minuskabeln i godset på generatorn istället, blixtrar det då så kan du ju vara säker på att nåt är fel på generatorn...
« Senast ändrad: 09 dec-07 kl 13:57 av Fridolf2 »

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #4 skrivet: 09 dec-07 kl 16:06 »
Skall pröva att sätta - kabeln i godset nästa gång. Plockade ur generatorn ur en skrotbil i våras. Så det är inte säkert att den är duglig. Får väl försöka få tag på en annan om den är skrot. Men nu blir det först nästa helg som det blir en fortsättning på detta problem.

/Bladhis

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #5 skrivet: 09 dec-07 kl 16:50 »
Om det är en någorlunda modern Boschgenerator så bör laddningsreg. sitta baktill på gen.
Sitter laddningsregulatorn med två skruvar baktill på generatorn eller är det en separat laddningsregulator?

Om det blixtrar så är det troligen någon eller några likriktardioder som det blivit kortslutning i. Det blir nog i så fall troligen billigare med en annan generator från skroten än att byta likriktarbryggorna.
If it doesn't work, chrome it!

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #6 skrivet: 11 dec-07 kl 16:30 »
Det blixtrar ej när man tar minus polen på godset på generatorn, borde det kanske fungera då? Ett annat problem, amatör som man är så kollade man ju inte vilket håll generatorn skulle snurra åt innan man började montera ihop det hela. Antar att generatorn måste snurra åt ett visst håll för att fungera eller spelar det ingen roll?
Just nu sitter den fel enligt pilen...

/Bladhis

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #7 skrivet: 11 dec-07 kl 18:37 »
Snurrar generatorn åt fel håll så får den inte den kylning som den ska ha. Laddar gör den oavsett åt vilket håll den roterar.
If it doesn't work, chrome it!

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #8 skrivet: 11 dec-07 kl 20:45 »
Vart kopplar jag in mätinstrument för att mäta om generatorn ger någonting? Mäter jag mellan + och - pol får jag ju bara hur mycket som finns i batteriet.

Fridolf2

  • Gäst
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #9 skrivet: 11 dec-07 kl 21:59 »
Nja, Mäter du på batteriet så får du ju förhoppningsvis 12 volt, laddar sen generatorn så ska det stiga nån volt, har för mig spänningen ska vara en bit över 13 volt om generatorn fungerar som den ska, men det är ju vid lite varv...

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #10 skrivet: 11 dec-07 kl 22:04 »
Om du mäter spänningen över batteriet med generatorn snurrande så bör du ha en spänning av ca. 14V, vanligt är att den ligger mellan 13,8-14,2V om genratorn laddar som den ska.

Ska du däremot mäta hur mycket ström (Ampere) generatorn ger så finns det två metoder beroende på vilket mätinstrument du förfogar över.

1. Med multimeter: koppla multimetern i serie med antingen pluskabeln, som går mellan generator och batteri, eller minuskabeln.

2. Med tångamperemeter: mät runt den positiva eller den negativa kabeln, som går mellan batteri och generator.
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 22:04 av Tompas11 »
If it doesn't work, chrome it!

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #11 skrivet: 15 dec-07 kl 13:32 »
Nu var det helg igen så man kan fortsätta exprimentera. Vid vilket varvtal brukar en bilgenerator börja ge något? Förra helgen när det inte var så fruset var jag uppe i ca 100 v/min på vattenhjuls axeln. På lilla hjulet på generatorn skulle det ha varit ca 1600 v/min. Vad jag inte räknade med var att generatorn bromsade såpass mycket som den gjorde. Denna helgen var varvet 76 v/min utan generator remmen på. 68 med remmen på. 54 med magnistiseringsström till generatorn. Generatorn ska då snurra ca 864 v/min med magnetisering vilket troligen är lite dåligt. Spänningen borde väl stiga till ca 14 volt om den börjar ladda.
« Senast ändrad: 15 dec-07 kl 13:33 av bladhis »

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #12 skrivet: 15 dec-07 kl 17:35 »
Du måste tyvärr komma upp i minst 1500r/m på generatorn för att den ska börja ge någon ström. Annars är det ett intressant projekt du håller på med.

Har du inte funderat på att konstruera en egenhändigt byggd generator? Jag menar då en generator som du lindar spolar till själv och förser med permanentmagneter. Dessa egenhändigt byggda generatorer är mycket mera lättdrivna än en bilgenerator, dessutom så ger de ström vid lägre varvtal. Här är en bra site för sådant.
 http://24volt.eu/
If it doesn't work, chrome it!

Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #13 skrivet: 15 dec-07 kl 18:01 »
BilGenerator Testet

Jag har testat en bilgenerator vid olika varvtal med hjälp av en borrmaskin. Samtidigt mätte jag frekvensen på statorlindningen med en multimeter, och räknade sen om de till varv i minuten.

Omvandlingen:
Eftersom man fick 6 perioder sinusvåg per varv från generatorn, och multimetern mäter (perioder/sek) och de går 60 sekunder på en minut så…
Rpm = frekvens(Hz) / 6(per/varv) * 60 sek  ……….. Rpm = frekvens(Hz) * 10



Resultat från min mätning:
Likspänning vid (D+) på generator vid olika varvtal.

860 rpm ……  8 V      , här tar generatorn ca 20 W från det som snurrar den( ex. vattenhjulet)
950 rpm……. 10 V
1080 rpm……12 V     , här tar generatorn ca 50 W från det som snurrar den( ex. vattenhjulet)
1140 rpm…ca 12.7 V
1180 rpm…….13 V
1300 rpm…..ca 13.8 V
1400 < rpm….. ca 14 V , max spänning inträder, regulatorn börjar jobba, generatorn går lättare

Slutsats:
Under 1080 rpm  = Generatorn drar energi, både från batteriet och det som snurrar generatorn!
vid 1080 rpm      = 12 V = (+-0) läge, generatorn blir självförsörjande
Över 1080 rpm    = Äntligen produceras de (+)ström,
Över 1400 rpm    = Om batteriet är fulladdat och obelastat i övrigt börjar generatorn plötsligt gå mycket lättare vid detta varvtal, regulatorn har minskat strömmen till magnetiseringslindningen. Här och över bör varvtalet ligga.



OBS:Spänningen som generatorn producerar märks inte förrän den överstiger batteriets spänning, Spänningen från mätningarna mättes på uttaget (D+), ca 2-3 V där när generatorn stod stilla, vilket kom från laddningslampan.

OBS II: Varvtalet på generatorn är inte riktigt samma sak som varvtalet på bilmotorn som generatorn varit kopplad till!! Därför kan varvtalen verka höga innan den börjar ladda något.
 
OBS III:
Detta är ingen vetenskaplig mätning, så den får ifrågasättas!

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #14 skrivet: 15 dec-07 kl 18:07 »
Det där testet som du gjort stämmer nog ganska bra på de flesta bilgeneratorer. Det finns undantagsvis vissa generatorer som börjar lämna ström redan vid 1000r/m men de tillhör som sagt undantagen.
If it doesn't work, chrome it!

Fridolf2

  • Gäst
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #15 skrivet: 15 dec-07 kl 18:47 »
Man kan ju kolla lite på remskivorna som brukar sitta på generatorn, ofta är dom ju lite mer än hälften så stora som remskivan på vevaxeln på motorn, så dom går ju med knappt dubbla motorns varvtal.
Sen att den börjar gå lättare när batteriet är fulladdat,om ingenting mer är påkopplat, är ju inte så konstigt. Då plockar man ju inte ut nån energi ur den, och alltså går det inte heller åt nån energi för att driva den. Ju mer energi man tar ut från den, ju tyngre går den,det krävs ju energi för att tillverka energi, man omvandlar ju bara energin i vattnet till elenergi.
Så därför har jag lite svårt att se varför en hemmabyggd generator skulle gå så mycket lättare? Fysikens lagar kommer man ju inte runt...

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #16 skrivet: 15 dec-07 kl 19:25 »
Nej fysikens lagar kommer man som sagt inte runt.
Det är naturligtvis inte utan anledning som ingen i världen använder bilgeneratorer samt dessutom avråder från att använda dessa generatorer vid t.ex. vindkraftsbyggen.

En bilgenerator är ju mycket tungdriven vilket innebär att när den väl börjar ladda så ger den hög ström och då går den mycket tungt. Är då batteriet urladdat så blir det i princip tvärstopp. Hör bara hur det låter på en bil om generatoremmen är lite sliten eller dåligt spänd. Bilgeneratorn är ju självreglerande vad beträffar strömgenereringen, (ju högre belastning desto högre ström lämnar generatorn) det är endast spänningen som laddningsregulatorn styr. En lösning vore ju att bygga någon hembyggd variant som styr magnetiseringsspänningen (gör den lägre) och därmed få generatorn att avge mindre ström och rotera lättare.

Med en hembyggd generator med permanentmagneter av neodymtyp så slipper man också ifrån den energiförlust som magnetiseringspänningen leder till. Dessutom så kan den hembyggda generatorn anpassas till den effekt (ström och spänning) man är ute efter genom att anpassa antal magneter, antal lindningar, antal varv och diametern på koppartråden. Även avståndet mellan magneterna och lindningarna kan anpassas. Den blir med andra ord skräddarsydd till det man vill ha den till.
« Senast ändrad: 15 dec-07 kl 19:25 av Tompas11 »
If it doesn't work, chrome it!

Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #17 skrivet: 15 dec-07 kl 20:46 »
Bilgenerator Testet fortsättning…

Vill bara klargöra ifall de verkade lite oklart kanske att…

Ett förtydligande:
Hela experimentet genomfördes med fulladdade batterier och i övrigt helt obelastad generator, men ändå började generatorn gå klart mycket lättare vid över ca 1400 rpm.

Effektförlust i generator under 1400 rpm
Det är helt enkelt effekt som går till magnetiseringslindningen(ca 50 W vid 1080 rpm) som rår för att de går tyngre vid låga varv(vi pratar alltså obelastad generator). Nu är 50 watt blaha blaha för en bilmotor att driva runt förstås, men för en liten snurra är det mindre kul. Kraft som inte blir ström till batteri utan bara känns tungt(bokstavligt).

Över 1400 rpm
När varven överstiger 1400 rpm så minskar voltregulatorn strömmen i magnetiseringslindningarna(fortfarande pratar vi obelastad generator) och effektförlusterna i generatorn minskar radikalt och generatorn går lättare.



När generatorn belastas:
När man börjar plocka ut ström från generatorn så börjar det självklart gå tungt på riktigt, beroende på hur mycket man tar ut förstås! Men det har Tompas11 redan förklarat så.

Vad kan man göra:
Jag vet inte, kanske linda om generatorn med fler varv i stator lindningen(min hade ca 14 varv), då når generatorn 14 volt vid lägre varvtal. För hur man än vänder på de här så ger den ju för låg spänning vid låga varvtal!

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #18 skrivet: 15 dec-07 kl 22:07 »
Kul projekt bladhis, men du ser ju  inte ut att utnyttja fallhöjden, och det mesta av vattnet skvätter ju åt kråkorna.  Det här måste vi titta lite vetenskapligt på.  :D

När det gäller generatorn är det som Tompas11 säger, hembyggen är alltid bättre än köpta grejer.  :D Bygger man generatorn själv kan man anpassa både effekt och varvtal så att generatorn passar för exakt för vattenhjulet och ger maximal effekt vid halva hjulets obelastade varvtal.

Om man tittar på vattenhjulet så har du en stråle riktad mot plana skovlar och vad som händer då är att vattnet visserligen ger skoveln en knuff, men att det sedan ändrar riktning och stänker ut åt sidorna utan att utföra något mer arbete. Detta var något en amerikansk guldgrävare vid namn Pelton lade märke till på 1870-talet sedan ett vattenhjul i den gruva där han arbetade hade "spårat ur" och börjat gå med högre varvtal än övriga hjul. Om jag inte mins fel så hittade inte Pelton tillräckligt med guld, så det var därför han tog jobb i gruvan. Hur som helst så låter historein bra, så vi säger att det var så.  :D

Om man gör som Pelton gjorde, sätter ihop två skålar, så att vattnet bromsas upp mjukt och utför arbete under hela dess inbromsning, även när det ändrar riktning ut mot sidorna, då får man ut avsevärt högre effekt ur hjulet.

Nu måste det ju vara enkelt också, men jag tänkte att det kanske kunde vara bra med lite vattenhjulsteori. Poncelet´s revolutionerande underfallshjul firar ju trots allt 183-årsjubileum i år.  :D

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:bilgenerator koppling?!
« Svar #19 skrivet: 15 dec-07 kl 22:21 »
Vad som kanske bör förtydligas, är att vattnets hastighet ska bromsas till noll och att så mycket som möjligt av vattnets energi ska tas tillvara under själva inbromsningen. Lyckas man till 100% med detta, då har man ett vattenhjul, eller en turbin med verkningsgraden 100%. I praktiken är det inte möjligt, men man har kommit ganska nära i alla fall. Moderna turbiner ger väl drygt 95%, ett överfallshjul kan nå 93% och ett underfallshjul närmare 90%. Platta skovelhjul utan ränna brukar ge runt 15-20%, så det finns utrymme för mer.
« Senast ändrad: 15 dec-07 kl 22:22 av Zigge »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser