Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gäss tillsammans med andra fjäderfä  (läst 8894 gånger)

Egirevs

  • Inlägg: 18
    • Skåne
Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« skrivet: 25 jan-09 kl 18:23 »
Hej,
Jag har 4 skånegäss och två knölgäss tillsammans med ett gäng ankor, funkar super. Jag undrar om det funkar att ha höns, kalkon och påfågel tillsammans med dessa. Djuren har fri tillgång till inne och ute vistelse samt badplats. Mvh John
Söker Tyska lant ankor!

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #1 skrivet: 25 jan-09 kl 20:48 »
Det går säkert bra att ha gässen med ankorna på vintern men jag skulle inte räkna med det när hormonerna kickar in om nån vecka/månad. Mina gäss går ute med mina ankor och höns på dagarna men de har ett eget kryp in på nätterna och där de får vara i fred med sina ägg under våren. Mina gäss är snälla mot andra djur men jag skulle inte ha dem tillsammans med de andra på nätterna och under avelsäsongen för jag vet inte vad som händer om det skulle bli trångt.

Känner de som har fått höns dödade av gäss på våren.

Ute tror jag att du kan ha dem alla sorters djur bara de får ett eget ställe på nätterna.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #2 skrivet: 25 jan-09 kl 21:09 »
Gäss är ju så att om de får in ett annat djur i ett hörn så kan det bli mos av det andra djuret. Jag skulle inte riskera nåt inne utan ge alla varsitt hägn där. Men ute har jag bara haft problem när jag har släppt ut såna raser som gässen inte sett när de var små. Men mina har aldrig dödat nåt djur men jag vet att de är kapabla till det. Så har du platsen så bygg varsin box åt dem.

Kalkoner och ankor hade jag problem med. Kalkonerna jagade mina gamla ankor tills de var helt slut och inte orkade röra sig längre. Det blev enkel biljett till frysboxen för kalkonerna.

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #3 skrivet: 26 jan-09 kl 22:08 »
Jag funderar på om vi kan ha våra gäss tillsammans med en liten häst ( fallabella) ??? Som det är nu är gässen helt galna och nyper nästan alla som kommer i närheten. Hormonerna styr dem totalt..... >:(

De har redan attakerat 2 vuxna och vi kan ju inte låta dem nypas så det börjar blöda. Då kommer ingen vilja köpa ägg av oss längre.

 :'( :'( :'( :'( :'(
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #4 skrivet: 26 jan-09 kl 22:13 »
Jag hade tom med problem med två flockar gäss, i natthärbärget. En skiva mellan hjälpte, den var möjlig att passera, men det gjorde  de inte. Var flock gick till sig för att sova, och gudnåde den som råkade gå fel.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #5 skrivet: 27 jan-09 kl 10:20 »
En av mina gäss passade på att nypa en löpanka i gumpen i morse så nu ligger det lite svarta fjädrar ute vid vattenbaljorna. Gässen börjar bli lite vassare nu för snart så ska ju häckningen igång.

Såg även att Ölandshanen slogs med en av amerikanerna i går så nu blir det snart att dela raserna av.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #6 skrivet: 28 jan-09 kl 21:30 »

Min pappa-gås gjorde sitt bästa att ta livet av min stora collie-hane. Jag fick rusa dit och slita bort gåsen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

mellanstugan

  • Inlägg: 70
    • Södermanland
    • mellanstugan
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #7 skrivet: 29 jan-09 kl 21:06 »
Jag har mina 2 gäss går ihop med 2 stora hästar och 4 får. men på natten är  alla för sig. Min gåspojk bet vår schäferhane i svansen när han satt och bajsade men då höll det på att bli frysboxen nästa för hunden blev ganska arg då. Gässen kan inte gå lösa på gården för han attackerar allt, bilar hästar hundar människor som går förbi.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #8 skrivet: 30 jan-09 kl 01:36 »
Gäss verkar ju helt gaaalna....  :-\
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #9 skrivet: 30 jan-09 kl 09:07 »
Ja man kan tycka så men de är helt underbara och roliga oxå. Vilket överväger. Stora stolta och fina är de oxå. :D
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #10 skrivet: 30 jan-09 kl 10:12 »
Ja trots deras egensinne är gäss de djur som man skulle sakna mest på gården.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #11 skrivet: 11 feb-09 kl 21:00 »
Det går säkert bra att ha gässen med ankorna på vintern men jag skulle inte räkna med det när hormonerna kickar in om nån vecka/månad. Mina gäss går ute med mina ankor och höns på dagarna men de har ett eget kryp in på nätterna och där de får vara i fred med sina ägg under våren. Mina gäss är snälla mot andra djur men jag skulle inte ha dem tillsammans med de andra på nätterna och under avelsäsongen för jag vet inte vad som händer om det skulle bli trångt.

Känner de som har fått höns dödade av gäss på våren.

Ute tror jag att du kan ha dem alla sorters djur bara de får ett eget ställe på nätterna.

Instämmer helt och fullt.

Mina gäss går med mina ankor och höns, men har eget krypin på  natten och när de ruvar. Är det för trångt kan de döda andra höns. 2 tuppar har de dränkt i vattenhink förra våren. Efter det så har de eget utrymme på natten.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

LaPi

  • Inlägg: 248
    • Halland
    • Digeshults Farm
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #12 skrivet: 15 feb-09 kl 00:05 »
När ni ändå tagit upp ämnet.....

Kanske en super dum fråga  :-[men jag ställer den ändå!
Om man har ankor och gäss i samma hägn, det finns ingen risk att det blir gäskor? eller ankäss? Att de parar sig med den andra arten?

Eller är det samma risk som att en anka och en höna skulle slå sina påsar ihop  ;D
Besök hemsidan för info och fina bilder.
http://farmen.digeshult.se

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #13 skrivet: 15 feb-09 kl 00:43 »
När ni ändå tagit upp ämnet.....

Kanske en super dum fråga  :-[men jag ställer den ändå!
Om man har ankor och gäss i samma hägn, det finns ingen risk att det blir gäskor? eller ankäss? Att de parar sig med den andra arten?

Eller är det samma risk som att en anka och en höna skulle slå sina påsar ihop  ;D


Att de skulle para sig är inte omöjligt, men någon risk för att något ägg skulle blir fertilt föreligger inte.

LaPi

  • Inlägg: 248
    • Halland
    • Digeshults Farm
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #14 skrivet: 15 feb-09 kl 00:44 »
Så bra, då behöver jag inte fundera för det längre! TACK!  ;D

Att de skulle para sig är inte omöjligt, men någon risk för att något ägg skulle blir fertilt föreligger inte.
Besök hemsidan för info och fina bilder.
http://farmen.digeshult.se

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #15 skrivet: 15 feb-09 kl 12:19 »
Även om de inte kan få avkomma bör man ha dem i skilda hägn inne. Gäss dödar även ankor om de kommer åt...

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #16 skrivet: 15 feb-09 kl 12:48 »
Även om de inte kan få avkomma bör man ha dem i skilda hägn inne. Gäss dödar även ankor om de kommer åt...

Man får allt vara observant, men visst händer det att gäss accepterar ankor, har haft en soloanka som vandrade med en gåsflock, och kanske trodde  de alla att han var gås.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #17 skrivet: 15 feb-09 kl 13:46 »
Att de skulle para sig är inte omöjligt, men någon risk för att något ägg skulle blir fertilt föreligger inte.

Men gåshane + ankhona = ajaj i ankans rygg?  :-\
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #18 skrivet: 15 feb-09 kl 20:52 »
Men gåshane + ankhona = ajaj i ankans rygg?  :-\

Precis och så kan gåshanarna bli ilskna på ankhanarna. Min Ölandsgåshane försöker strypa en av mina myskhanar så fort han får tag på honom inne i stallet om jag inte hinner vara med och styra in dem i sina respektive hägn.

Jag skulle inte chansa och blanda för jag har sett vad mina gäss är kapabla till under de dryga 5 år som jag varit gåsägare.

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Gäss tillsammans med andra fjäderfä
« Svar #19 skrivet: 15 feb-09 kl 20:59 »
Våra gäss är helt galna nu och nyper allt och alla. Dock inte den lilla farabella hästen som de delar hage med.

Men inte ens vi går säkra som matar dem.

Nej nu är de inte roliga längre. :'( :'( :'(
Jo det klart de är men inte när de är elaka.
Skulle inte ha dem med mindre djur.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare
Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser