Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig isolering på taket/ snön smälter/ blir en kal fläck på taket?  (läst 2041 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Jag har inte varit uppe på vinden än, drar mig lite för det, vill inte mötas av något allvarligt. Men, en sak som jag tycker är svår att se, på håll, på ett gammalt hus som är från 1850 talet, om det är ny vattenskada eller gammal vattenskada. Det kan ju hänt mycket på de nästan 200 åren.
När de rev bort en vägg tex så hittade de en gammal vattenskada, en mörk timmerstock, men då grävde besiktningsmannen med en kniv i stocken och den var snustorr och fint virke invändigt, så han konstaterade att det inte var någon aktuell skada.
Vi har testat luftfuktare, luftrenare, husmorstips, astmamedicin, läkarbesök osv. Bott på annat ställe ( semester) men sonen hostar ändå på natten. Så om det är damm, mögel eller trånga luftrör, eller långdragen infektion är svårt att veta.



Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Det där är så intressant. Var det inget mögel, antydan till mögel alls? Vad var det firman ansåg var svartmögel?

Som sagt, det finns de som lever på andras oro. Jag var över hos grannen och tittade på vinden för några veckor sedan, efter att en firma hört av sig och sedan kommit dit och sagt att de hade farligt svartmögel på vinden och taket var tvunget att bytas ut. Rent skitsnack förstås, men om någon som är orolig får sådant sagt med tyngden av påstådd kompetens så kan lätt ett felaktigt beslut tas.


Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Läser nu att man måste måla gamla fuktfläckar med spärrfärg, stämmer det? Kommer de annars fram tillslut med vanlig?  Eller allround färg. Målaren använde samma färg till väggar, trappa, tak och träpanel. Jag är ju inte säker om det är nya fläckar eller om det kan vara gamla fläckar som kommit fram från färgen.


javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Läser nu att man måste måla gamla fuktfläckar med spärrfärg, stämmer det? Kommer de annars fram tillslut med vanlig?  Eller allround färg. Målaren använde samma färg till väggar, trappa, tak och träpanel. Jag är ju inte säker om det är nya fläckar eller om det kan vara gamla fläckar som kommit fram från färgen.

Om du inte vet om fläckarna växer och du inte gjort det redan så rita svagt med blyertspenna runt konturerna på fläcken/fläckarna så ser du om de växer. Nya fläckar brukar kännas kallare än det omgivande taket också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Det där är så intressant. Var det inget mögel, antydan till mögel alls? Vad var det firman ansåg var svartmögel?

Jo, visst var det svart mögel, men det blir det ofta på trä i gamla hus eftersom det alltid är någon period under något år som ger så mycket fukt att mögel kan slå sig ner och växa. Sådana fläckar går inte bort av sig själva, men är ingen fara när de inte är aktiva längre.

Här är en rätt vettig och enkel sammanställning om mögel https://gds.se/hus/inomhusklimat/15-myter-om-mogelsvamp

Och här finns det lite fördjupning om gifterna https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/mogelgifter



Spärrfärg är en smidig variant på att hindra vattenlösliga fläckar att krypa vidare. Men egentligen har du ju föroreningen kvar bakom spärrskiktet. För har det regnat in, och muspiss och skit har lösts upp och transporterat med vattnet, torkat och bildat fläckar, så finns det kvar.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Om du inte vet om fläckarna växer och du inte gjort det redan så rita svagt med blyertspenna runt konturerna på fläcken/fläckarna så ser du om de växer. Nya fläckar brukar kännas kallare än det omgivande taket också.

Och skriv dit datum och årtal vid den inringade fläcken också.  När mitt föräldrahem städades ur och såldes härom året, så noterade jag flera inringade fuktfläckar med uppåt 40 år gammal datummärkning. Ingen av dem hade växt utanför den gamla blyertsmarkeringen.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Och skriv dit datum och årtal vid den inringade fläcken också.  När mitt föräldrahem städades ur och såldes härom året, så noterade jag flera inringade fuktfläckar med uppåt 40 år gammal datummärkning. Ingen av dem hade växt utanför den gamla blyertsmarkeringen.

Smart att skriva datum. Tack för det tipset!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Hur lägger jag enklast in bilder här, de blir alltid för stora…
Jag har stuckit upp huvudet i tak/inspektionsluckan på vinden och jag tycker det ser väldigt torrt ut. Jag ser dock bara övre vinden, där snedtaket går ner på övervåningen finns ingen tillgång att se och det är de de mystiska fläckarna är.
De är ju väldigt gammalt tak, från 1856 och spånfyllnings vind, tilläggsisolerat med sågspån 1977 och då lades det nog in fiberull uppepå 
Vindsluckan och runt den.
Det är ju mörkt trädet men ser torrt ut, luktar lite vind men inte mögel. På någon stock ser det grått/vitt ut. Jag kommer tyvärr inte upp på vinden för det är för lågt i tak och jag har ingen bra stege. En sak jag fundera över är över badrummet ser taket mörkare ut och även svart i spånet. Just här bor det fladdermöss på sommaren, jag brukar höra dem. Kan det vara fladdermössbajs som är under eller blir spån svart vid fukt? Värt att nämna är att stocken ovanför har rivmärken, klädmärket ser det nästan ut, kanske från fladdermössen och Det skulle ju också kunna vara bark som lossat för det såg jag på flera andra ställen där jag stack upp huvudet.
En annan sak jag reagerade på är att jag ser takplåten genom några springor i taknocken, ska det inte vara läkt och annat emellan? Hur gjorde man förr? Är det för att taket ska kunna röra på sig?
Kan jag skicka bilder direkt tilll någon eller är det små bilder som gäller då med?
« Senast ändrad: 28 feb-24 kl 13:13 av Leva mer »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Ta in bilderna i ett vanligt bildbehandlingsprogram och ta ner upplösningen och/eller justera komprimeringsgrad (kvalitet) så bilden blir så tydlig som möjligt inom gränsen på 192 kB.
Ett bra gratisprogram för Windows heter IrfanView. Har du en äldre Microsoft Office så finns det ett bildbehandlingsprogram där som heter Picture Manager. Har du Linux så brukar det ingå ett program som heter Gimp.  Vet ej hur man gör på Mac.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Jag kan bara ändra till pixlar inte stl

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Här kommer en bild, notera mörka under i spånet och vit gråa på en av takstockarna tilll vänster.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Bild nedan är åt andra hållet och ser torrt och fint ut, eller vad tycker ni

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Du behöver inte dra ner upplösningen så långt att storlekarna blir mycket under de tillåtna 192 kB. Vanligtvis håller sig en bild inom storleksgränsen om den är i storlek ungefär 800 x 600, så länge den inte innehåller ovanligt mycket detaljer och skarpa konturer. I så fall får man kanske komprimera lite hårdare eller minska storleken till exempelvis 640 x 480.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Oki jag försökte 500*300 men gick inte. Men ni ser bilderna nu eller?

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Vad tror ni om det vita på stocken på bild ett?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Jag skulle gissa på mögel efter att fuktig luft kommit in på kallt trä. Inget jag skulle oroa mig för om inte ungarna ville bygga koja på vinden.

Testar en bild komprimerad i ett gratisprogram jag brukar använda (paintnet).

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Det är enda stället jag ser vitt, men vitmögel om det är det är väl ingen fara?
Vad tror du det svarta i spån, jag tar mig inte för då får jag åla mig fram i sågspån. Kan det vara skit eller något annat?
Jag skulle gissa på mögel efter att fuktig luft kommit in på kallt trä. Inget jag skulle oroa mig för om inte ungarna ville bygga koja på vinden.

Testar en bild komprimerad i ett gratisprogram jag brukar använda (paintnet).


javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Ser inget svart på bilden precis. Är spånet grått eller är det returfiber?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Det är längst in mot väggen, som det är svart i spånet. Jag misstänker att fladdermössen kan ha hängt där och bajsat ner, för zoomar man in på bilden så ser det ut som att bark lossat på stocken eller klösmärken tom. Ger fladdermöss klösmärken?

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Ser inget svart på bilden precis. Är spånet grått eller är det returfiber?
Spånet jag kunde se var torrt och gulfärgat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
Luffsen, Mikael Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser