Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Laga hålor på grusväg  (läst 22200 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Laga hålor på grusväg
« skrivet: 04 apr-18 kl 11:30 »
Hur gör ni för att få till en bra lagning av ett vanligt hål i en vanlig grusväg?
Går det att laga ett hål så bra att det inte kommer tillbaka? Vi lagar alltid på samma ställen... Men vi gör väl egentligen inget åt anledningen till hålet, vi bara fyller igen.
Hålet jag tänker på just nu ligger på ett ställe som ofta är lite fuktigt eller rent av blött. Där kanske vi borde gräva upp och lägga nåt större i botten så det kan dränera.

En del lagar med råge, en topp liksom. Det tycker jag ger ett extra hål bakom när bildäcken slår ner igen efter toppen.
En del lagar med fräsmassor från asfaltsvägar i grusvägen - det tror jag inte alls på. Blir ju inge kul när vägen hyvlas senare.
En del lagar hålorna med ny likadan grus som vägen och hyvlar sedan. Det kanske är det bästa? Om det görs i rätt väder vid rätt årstid så vägen kan få packas till igen i lagom fuktigt väder, med lite tillsyn vid hålorna med en kratta? Blir ju en del jobb dock.

Jag tänker ibland att det sällan är hål i en backe. Det kan väl bero på att vattnet rinner undan bättre där än på platta delar av vägen?

Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #1 skrivet: 04 apr-18 kl 12:14 »
I vår vägförening gör han som reparerar vägen såhär:
Först häller han grus i alla gropar, med råge.
Sen låter han det vara ett tag, kanske en vecka. När bilarna kör på högarna så blir det packat.
Sedan skrapar han vägen (eller hyvlar, jag vet inte vad han använder för redskap)


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #2 skrivet: 04 apr-18 kl 12:30 »
I vår vägförening gör han som reparerar vägen såhär:
Först häller han grus i alla gropar, med råge.
Sen låter han det vara ett tag, kanske en vecka. När bilarna kör på högarna så blir det packat.
Sedan skrapar han vägen (eller hyvlar, jag vet inte vad han använder för redskap)

En vägsladd använder man efter traktorn, om man inte har en vägskarpa 

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #3 skrivet: 04 apr-18 kl 12:35 »
Vad för material ska man ha?

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #4 skrivet: 04 apr-18 kl 13:05 »
0/40, 0-40 mm, tycker jag fungerar bra. Det är grövre än det vanliga väggruset  vilket gör att det ligger kvar och inte sprätts iväg.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #5 skrivet: 04 apr-18 kl 13:35 »
Man kan även fundera på vad som är orsaken till att hålet uppkommer.

Är det som det verkar i ditt fall ett blöthål så kan man vara tvingad att gräva ur rejält i med markduken botten och lägga ett nytt bärlager.
I princip bygga upp en ny vägbank.

Far min gjorde det på framfartsvägen, där grävdes det bort totalt 10 meter väg och ca 1 meter djupt för en blötfläck på 1 kvm.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #6 skrivet: 04 apr-18 kl 18:44 »
Jo, skall det bli bra så...

Här brukar vi fylla i med väggrus, men det blir som sagt gärna hål där igen. Det har gått bättre när jag grävt ur lite extra ur hålen och lagt i singel. Har tagit samma som jag har till gårdsplan, 8/16 eller 11/16, men det är bara för att jag har en hög med sådant. Gräver man ut lite extra och hivar i lite grövre och toppar det med 10 cm väggrus till rätt nivå så håller det betydligt längre. Skall nog göra så i sommar, för det är tråkigt med de här återkommande hålorna. Vi kör med lågbudgetväghållning, men killen som har hand om vägen nu har lyckat göra rätt stora insatser utan att spräcka budgeten, så jag får nog anstränga mig lite jag också.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #7 skrivet: 04 apr-18 kl 20:20 »
Lågbudget är att gräva ur och göra avrinningsplatser så att vatten inte står kvar i pölar. Det är mycket pga att däcken skvätter bort material när det står vatten som enligt mig skapar djupare hål.

Så gräv ur ordenligt på låga platser gör "stenkistor" så att vattnet kan rinna bort. Sen fyll på med så mycket man bara kan. Trasigt tegel tycket jag skapar en rätt stabil bas om man har över.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #8 skrivet: 04 apr-18 kl 21:53 »
Utanför mitt hus var det i många år problem med grusvägen, ständigt hål som vägföreningen fyllde igen två gånger om året. Så småningom visade det sig att orsaken var en vattenläcka - avstängningskranen för en servisledning hade spruckit.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #9 skrivet: 04 apr-18 kl 22:44 »
Kan det vara så att ni har en lerpropp?
Om det är jäslera under vägbanken kan leran börja pressa sig upp genom vägbanken på blötaste stället. Tjälen arbetar mer i leran än i vägbanken och så blir lerproppen större för varje år och tjälfallet (gropen) kommer på samma ställe. Åtgärden brukar vara att gräva bort lerproppen till åtminstone en meters djup och fylla med grovt grus. Ju grövre destu bättre.

Kan det vara ett tjälafall?
En sten som tjälen lyfter under vägen och som faller ned igen då tjälen släpper på våren och så blir det en grop ovanpå stenen?
I så fall hjälper det att gräva bort stenen och fylla med grovt grus.

Om det bara är en vattengrop finns det ingen annan råd än att sladda vägen ordentligt.

Vi hade stora problem med tjälskador på vägen då jag var liten men då pappa var kassör kom styrelsen på att köra 20 cm sand på de lägsta avsnitten och sedan grovt krossgrus ovanpå. Sanden tycks till en viss grad isolera mot tjälen och efter det har vi inte alls haft lika mycket tjälskador.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #10 skrivet: 04 apr-18 kl 22:55 »
Instämmer med föregående talare, är det återkommande på samma ställen så bör man ta reda på orsaken, annars kommer man att få dras med det i all evighet oavsett hur mycket tid och pengar man lägger ned på att försöka fixa det.
Hos mina föräldrar var det några stenblock som ställde till det, det blev aldrig  bra förän en bekant åkte dit med grävaren och grävde bort dem och fyllde med kross och på det körbart grus,på något ställe fick vi lägga i en dräneringsledning från ett slags stenkista av kross.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #11 skrivet: 05 apr-18 kl 08:52 »
En egen teori om det här med potthålen i grusvägar, det är ju fruktansvärt många som bara hyr in någon som hyvlar vägen när det blir för mycket hål men redan efter en vecka är ju hålen tillbaka på samma platser varför kan man ju då undra? Jo för när man bara hyvlar vägen så läggs ju gruset i hålen å allt ser bra ut men när gruset som ligger i hålen inte är lika packat som resten av vägen så kommer ju bilhjulen att åka ner i hålen igen å så är potthålet ett faktum igen. Nej ska det verkligen bli bra så måste man fylla igen hålen ordentligt och packa gruset så mycket det bara går gärna med något TUNGT fordon typ en fullstor lastmaskin å har man ingen möjlighet till det så är det bara att vänta någon vecka innan man hyvlar, skrapar eller sladdar vägen då blir det bra å hållbart.
Men självklart så måste man ju fundera på varför det blir hål också å är det ett blöthål så är det väl bara att dränera vägbanan så mycket det bara går med vägtrumma eller dika kanterna så att vattnet kan försvinna bort från vägbanken.

Skickat från min Lenovo K10a40 via Tapatalk

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #12 skrivet: 05 apr-18 kl 09:02 »
När det gäller vår väg så är det nog en kombination av att vägen i sig är för dåligt dränerad (för mycket fint material) och att den är dåligt bomberad.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #13 skrivet: 05 apr-18 kl 10:02 »
En egen teori om det här med potthålen i grusvägar, det är ju fruktansvärt många som bara hyr in någon som hyvlar vägen när det blir för mycket hål men redan efter en vecka är ju hålen tillbaka på samma platser varför kan man ju då undra? Jo för när man bara hyvlar vägen så läggs ju gruset i hålen å allt ser bra ut men när gruset som ligger i hålen inte är lika packat som resten av vägen så kommer ju bilhjulen att åka ner i hålen igen å så är potthålet ett faktum igen. Nej ska det verkligen bli bra så måste man fylla igen hålen ordentligt och packa gruset så mycket det bara går gärna med något TUNGT fordon typ en fullstor lastmaskin å har man ingen möjlighet till det så är det bara att vänta någon vecka innan man hyvlar, skrapar eller sladdar vägen då blir det bra å hållbart.
Men självklart så måste man ju fundera på varför det blir hål också å är det ett blöthål så är det väl bara att dränera vägbanan så mycket det bara går med vägtrumma eller dika kanterna så att vattnet kan försvinna bort från vägbanken.

Skickat från min Lenovo K10a40 via Tapatalk



Nej! Det är dåligt hyvlat om potthålen är tillbaka efter några dagar. Det är fler och fler förare som vill spara på pengarna då stål och diesel är dyrt idag och vägägarna inte vill betala hela kostnaden.
När man hyvlar så hyvlar man ner till botten av potthåken och då blir hela vägen lika lös sas, och om den sedan packas som sig bör så är potthålen borta. Det kan finnas extra djupa potthål som kanske kräver mer jobb runt men när det är gjort så ska vägen vara slät igen.

Det måste finnas fint 0 material i väggruset, det är det som binder ihop det grövre som cement i en gjutning, bara grovt material kommer att rulla runt under bildäcken och tillslut hamna i diket
« Senast ändrad: 05 apr-18 kl 14:59 av Karlsdotter »

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #14 skrivet: 05 apr-18 kl 10:46 »
Fyll i hålorna så fort dom kommer gärna med ett grövre material. Det kan vara lönt att dra en ränna med potatishacka från pölarna så dom torkar ut.
kretslopp

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #15 skrivet: 05 apr-18 kl 12:43 »
Många bra svar, roligt!

Vi har dålig bombering, som blir sämre för varje år då snöröjaren lika gärna hyvlar av grus som snö. Negativ bombering bitvis nu på våren för vägen ser ut som ett U bitvis med grusvallarna på sidorna så regn- och smältvatten stannar på vägen.
Jag brukar dra små rännor på hacka för att tömma pölarna. Hade vi fått till bomberingen hade det inte behövts lika ofta.
Bitvis har vi byggt upp med grövre material och fått vägen bättre. Men på en del ställen är det berg i dagen i diket och inte tillräckligt djupt så där är det svårdränerat.
Vägen är inte så lång och det bor inte så många men den orsakar ändå mycket diskussioner i grannskapet :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #16 skrivet: 05 apr-18 kl 15:05 »
Kunde vara beskrivning av våran väg ;D Bortsett då från att våran väghållare inte skrapar bort gruset.

Vi har haft lite funderingar på det där med bomberingen som blir dålig med vägsladden, och om jag inte gissar fel så har killen som kör tagit hem sladden för att bygga om den så att han kan flytta gruset mot mitten och på lite sikt få ordning på vägen. Givetvis med påfyllnad av väggrus.

Här har vi bitvis handlagt bärlager (platta stenar) och årtionden av sparsam grusning gör att slitlagret är tunt. Så en väghyvel skulle kunna förstöra vägen totalt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #17 skrivet: 05 apr-18 kl 15:43 »
Häromkring kör dom med väghyvel på grusvägarna och dom är oftast i bra skick.
De brukar passa på när det regnar, antar att det är lättare att skrapa vägen då.

För övrigt verkar de göra det mesta med väghyvel.
Igår såg jag att de skrapade rent på Konsums parkering och Pizzerians uteservering, samt infarter till några villor.
På sommaren rensar de vägrenen och dikena från gräs och sly och nån gång har jag bett de klippa gräsmattan åt mig.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #18 skrivet: 05 apr-18 kl 15:54 »
Jag vill bara säga att bombering är att vägen är högre i mitten så vattnet rinner ut ät sidorna.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Laga hålor på grusväg
« Svar #19 skrivet: 05 apr-18 kl 16:04 »

För övrigt verkar de göra det mesta med väghyvel.


Här nere är det jordbrukstraktorer som gör det mesta. Blir inte alltid så bra när korta, mjukdäckade 5-tonsfordon ersätter vägverkets lastbilar på större vägar och i staden. Men på landsbygden vore det konstigt med annat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 4 användare
xaelanar, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser