Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man köpa nya profilhyvlar någonstans?  (läst 3572 gånger)

  • Gäst
Kan man köpa nya profilhyvlar någonstans?
« skrivet: 02 jun-19 kl 17:13 »
Nu menar jag handhyvlar till fönster. Förr fanns det kanske inga fräsmaskiner så de hyvlade för hand de där ränderna/avfasningen på  fönster-ramen.

Där glaset sitter kanske man kan använda handöverfräs. Men de där dekorränderna ock rundade hörnet på träet har jag inte sett någon fräs för. Kanske borde jag kolla mer.

Det är väl ett jättejobb med att bygga om en liten handhyvel. Stålet ska ju slipas på ett speciellt sätt. osv.

Ibland vill man ju byta nedre träet på ett fönster. Det kan ju bli dåligt. Jag har dålig koll vart man ska vända sig för att få sådana trästycken beställda. Helst skulle jag vilja fixa det själv.


Senare: 

Jag googlade ock såg att någon på alternativ.nu hade snickrat en sådan hyvel. Väldigt intressant. För lister vad det nog. Undrar om man slipar stålet när det är härdat? Eller köper man ett mjukt stål och härdar efter man slipat det?
« Senast ändrad: 02 jun-19 kl 17:22 av Fixasjälvkille »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kan man köpa nya profilhyvlar någonstans?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-19 kl 19:50 »
Kallas för moulding planes på engelska. Jag tror det kan bli trixigt att få till en exakt replika av en existerande profil, var väl inte så standardiserat på den tiden så. Men dom finns i alla sorters profiler. Här är en riktik jäkel till hyvel
https://www.youtube.com/watch?v=jAcQap0qJiA

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kan man köpa nya profilhyvlar någonstans?
« Svar #2 skrivet: 02 jun-19 kl 20:38 »
Förr i tiden tillverkade många hantverkare sina profilhyvlar själva, fick kanske hjälp med stålet av en lokal smed.
Man börjar med att smida och grovslipa stålet till ungefär rätt form, sedan härdar man det och till sist finslipar man det.

Stålmaterialet måste vara av härdbart slag beträffande kolhalt, legeringsämnen mm. Vanligtvis köper man det mjukglödgat, eller också får man glödga det för att få det i mjukt tillstånd innan bearbetningen.  De flesta eggverktyg av trä görs av kolstål med ca 1,25-1,5 % kolhalt, jag gissar att det är lagom för hyvelstål också.  Utslitna filar, sparkmedar mm kan gå att använda som material om man inte vill köpa nytt stål utan återanvända skrot.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Kan man köpa nya profilhyvlar någonstans?
« Svar #3 skrivet: 02 jun-19 kl 22:06 »
Denna firma kan kanske hjälpa dig. http://www.rubank.se/

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kan man köpa nya profilhyvlar någonstans?
« Svar #4 skrivet: 03 jun-19 kl 10:45 »
Jag brukar tillverka profilhyvlar för eget bruk och säkert skulle jag kunna göra på beställning också.

Det är närapå omöjligt att ändra profilen på en existerande hyvel och få den att fungera ordentligt. Den skall göras från början så allt är anpassat för profilen.

Jag brukar grovslipa profilen i bettet före jag härdar och anlöper bettet men sista millimetern ungefär måste slipas på färdighärdat bett. Annars håller bettet inte skärpan eftersom den tunna eggen kolar eller rentav bränns sönder ur vid härdningen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kan man köpa nya profilhyvlar någonstans?
« Svar #6 skrivet: 03 jun-19 kl 22:03 »
Den har bara några standardprofiler.

Om man tillverkar en hyvel med träkropp ända från början får man ju vilken profil man vill och då är det inga problem att göra den så den har samma profil som de gamla fönstren.
Annars kan man ju slipa profilbett och fräsa det på vertikalfräs.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Kan man köpa nya profilhyvlar någonstans?
« Svar #7 skrivet: 06 jun-19 kl 13:37 »
Intressant. Men kan man fräsa med överhandfräs? Någon riktig fräs har jag inte.

För övrigt var jag på bonnloppis jättemånga hyvlar för en tusing.+annat grejs. Säkert 20 st.Men jag såg inga med profil.

Hittade ett fönster på ett annat loppis med rätt profil men men inte så breda ramar. kanske kan skarva i en bit under ramen? Sen använda trämaterialet till neder stycket. En knäpp ide' jag fick.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kan man köpa nya profilhyvlar någonstans?
« Svar #8 skrivet: 06 jun-19 kl 14:37 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 2 användare
Clara Palmcrantz, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser