Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Groblad, vad har man det till?  (läst 15227 gånger)

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Groblad, vad har man det till?
« skrivet: 26 sep-07 kl 11:01 »
Ropade in några trevliga glasburkar på auktion. I dessa var det nässlor, kamomill och groblad.
Nässlor och kamomill vet jag hur jag skall använda,
 men vad kan man ha groblad till. Mina örtböcker ger inga besked.
Skall kan använda det som skyddsmedel i odlingarna, eller i matlagning, te osv.
Har närmare 4 liter torkade och vill ju inte kasta det.

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Groblad, vad har man det till?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-07 kl 20:30 »
Torkade - ingen aning. Men färska rena kan man lägga på sår eller om man bränt sig på nässlor. Då gror såret ihop. Men ajg tror de måste vara färska. Ska kolla till dig i min örtabok i morgon.

hobbyhäxan

  • Inlägg: 27
  • Fred & Kärlek
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #2 skrivet: 09 feb-08 kl 23:20 »
Den används bl a vid hosta, mot slembildningar i andningsorganen, mot heshet, ävenblodbrist och dåligt blod, svaga lungor och njurar...

teberedning: 1 rågad tesked torkade örter till 2,5 dl vatten

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #3 skrivet: 15 aug-10 kl 09:54 »
Är det någon som vet om fröna från groblad kan användas till något? De är ju släkt med växten som man får loppfrö från, men jag har inte hittat något som tyder på att man använder grobladsfröna (eller för den delen någon annan del än bladen).
Tacksam för svar.
(Ber om ursäkt för att jag kapar din tråd, Jojje.)

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #4 skrivet: 15 aug-10 kl 09:58 »
När jag var liten brukade vi ta fröställningarna och torka för att ge till min kusins undulater. Vet inte om det är nyttigt men vill minnas att de åt med god aptit. Jag har sett att även hönsen tar sig ett smakprov ibland.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #5 skrivet: 15 aug-10 kl 10:25 »
Funkar som loppfrö. Det går att koka hårgele på grobladsfröna, vatten, frön, småputtra tillsammans ett par minuter. Dosering? Prova dig fram. Bra? Tja.. funkar gör det iaf.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #6 skrivet: 16 aug-10 kl 17:52 »
Om man råkar bränna sig på brännässlor så lindras det ganska snabbt genom att man krossar groblad och gnuggar området med, lindrar även mot insektsbett även om det inte verkar lika bra som mot brännässelsveda tycker jag.

Pappis

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #7 skrivet: 16 aug-10 kl 18:04 »
Grobladens frön är näringsrika och ganska goda.. Går att blanda i musli eller i bröd eller i... ja, vad som helst.
Grobladen kallades av amerikanska indianer för "vit mans fotspår". Om nån är inresserad.
Mvh Pappis

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #8 skrivet: 16 aug-10 kl 20:15 »
Groblad går att äta i sallad, goda när de är späda. Torkade ska gå att använda i tex bröd, soppor osv, ungefär som nässlor, men jag har inte provat själv ännu.
« Senast ändrad: 05 nov-10 kl 06:41 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #9 skrivet: 04 nov-10 kl 22:32 »
Groblad? Jo, man sprutar round-up på det - funkar varje gång :)
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #10 skrivet: 07 nov-10 kl 10:44 »
Groblad? Jo, man sprutar round-up på det - funkar varje gång :)
Det ante mig en spökskrivare för Monsanto ;D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #11 skrivet: 07 nov-10 kl 12:13 »
Avslöjad  :-X
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #12 skrivet: 08 nov-10 kl 20:54 »
Det ante mig en spökskrivare för Monsanto ;D
;D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #13 skrivet: 09 nov-10 kl 17:45 »
Ropade in några trevliga glasburkar på auktion. I dessa var det nässlor, kamomill och groblad.
Nässlor och kamomill vet jag hur jag skall använda,
 men vad kan man ha groblad till. Mina örtböcker ger inga besked.
Skall kan använda det som skyddsmedel i odlingarna, eller i matlagning, te osv.
Har närmare 4 liter torkade och vill ju inte kasta det.
Vet du kan vira groddblad runt tex ett finger som du har en speta lr inflamation så drar groddbladet ut det,, mycket effektivt... funkar med o använda i omslag vid hovböld tex.. rätt nytt för mig med men detta har jag fått lära mig av en gammal örtatant :)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #14 skrivet: 09 nov-10 kl 18:52 »
Jag hörde i somras att någon gjorde salva med grodblad. Var avsvällande.  Man borde ju kunna lägga blad i olja och använda. Nån som vet mera.

Nyfiken på skillnaden mellan arnica och grodblad.  Arnica är ju ett måste vid stukningar medan grodblad har andra egenskaper?
Har köpt torkade grodblad men inte kommit till skott än   :P
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #15 skrivet: 18 jan-11 kl 10:01 »
Jag hörde i somras att någon gjorde salva med grodblad. Var avsvällande.  Man borde ju kunna lägga blad i olja och använda. Nån som vet mera.

Nyfiken på skillnaden mellan arnica och grodblad.  Arnica är ju ett måste vid stukningar medan grodblad har andra egenskaper?
Har köpt torkade grodblad men inte kommit till skott än   :P

Menar du Groblad, så är det en fantastisk växt. När vi hade modersuggor (vi leasade suggorna) så kom de ofta med svåra liggsår på bogarna. Då krossade jag Groblad (kör i mixer) och lägg på geggan, eller sila bort & använd saften på såren som läker ihop på nolltid! Helt fantastiskt. Jag hörde någon som berättade att Groblad är perfekt för mycket svårläkta sår på människor också. Vid deabetes som ofta ger fotsår, lär det vara enormt bra.

Själv är jag på jakt efter någon affär som säljer  emulgerande vax, såg ett TV program som heter Trädgårdens Apotek. Där tipsades det om en Havresalva för torr hud. Jag har allt utom emulgerande vax. Hittar det ingenstans. Kan någon här hjälpa mig?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #16 skrivet: 20 jan-11 kl 08:39 »
Nu kommer jag inte ihåg just det programmet, men visst var det på engelska? Förmodligen är det bara en dålig översättning.

Allt vax är vad jag vet emulgerande, dvs det får vatten och fett att kunna blandas utan att skikta sig. Tex bivax borde fungera utmärkt i det receptet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #17 skrivet: 20 jan-11 kl 22:24 »
Hej!
Jag hänvisar som vanligt till  www.pfaf.org  . De som inte känner till det vetenskapliga namnet på groblad så är det Plantago major. På pfaf så hittar du det mesta du behöver veta om ätliga växter.

Var mycket försiktig när du använder slåttergubbe ( Arnica montana ) med tanke på att den är svårt allergiframkallande. Jag skulle aldrig lägga den på min hud någon längre tid.
MVH
Jan

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #18 skrivet: 21 jan-11 kl 11:55 »
Hej!
Jag hänvisar som vanligt till  www.pfaf.org  . De som inte känner till det vetenskapliga namnet på groblad så är det Plantago major. På pfaf så hittar du det mesta du behöver veta om ätliga växter.

Var mycket försiktig när du använder slåttergubbe ( Arnica montana ) med tanke på att den är svårt allergiframkallande. Jag skulle aldrig lägga den på min hud någon längre tid.
MVHJan
De salvor och liniment med Arnica som saluförs är tillräckligt utspädda. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

kollotrollet

  • Inlägg: 101
    • Uppland
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #19 skrivet: 19 feb-11 kl 16:57 »
För många år sedan på "Plastikkirurgen" på Sabbatsberg i Stockholm testades det att lägga på krossade groblad utblandat med natriumclorid direkt på liggsår.Det rensade upp såren innan en hudtransplantation eller om såren var lite mindre läkte dom ihop av sig själv. Förr användes groblad som plåster. Lades direkt på småsår.Är man allergisk kan man få en reaktion av pollenet.
Vid huvudvärk kan man koka te av färska blad ( torkade ger tydligen inte samma effekt ).

// Heléne
Koloniägare som vill ha höns!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Groblad, vad har man det till?
« Svar #20 skrivet: 19 feb-11 kl 17:21 »
Ropade in några trevliga glasburkar på auktion. I dessa var det nässlor, kamomill och groblad.
Nässlor och kamomill vet jag hur jag skall använda,
 men vad kan man ha groblad till. Mina örtböcker ger inga besked.
Skall kan använda det som skyddsmedel i odlingarna, eller i matlagning, te osv.
Har närmare 4 liter torkade och vill ju inte kasta det.
Kika in på skogsskafferiet.se
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser