Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renkött  (läst 9289 gånger)

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Renkött
« Svar #20 skrivet: 30 jul-07 kl 23:29 »
När jag bodde i Stockholm kunde man beställa renkött via dåvarande Esso motorhotell uppe i Solna.
Har dock för mig att minimumbeställningen var ett halft djur.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Elektra

  • Inlägg: 478
Re:Renkött
« Svar #21 skrivet: 17 aug-07 kl 23:17 »
Jag har aldrig sett renkött i någon affär, varken i Västsverige eller i Tyskland fastän jag alltid kikar efter "vilt". Förutom renskav då. Men det är ju en sorts avfallsprodukt, div. köttslamsor och sånt. Det kanske går att beställa, men säkert inte bara ett par kilo eller så.
Renskav är ingen avfallsprodukt! Det är precis vad namnet säger, man "skaver" av flisor från en frusen bit renkött direkt ner i pannan mha en kniv. Det är fint kött och inget avfall, men jag kan inte med lukten eller smaken av renkött. :P
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

SvenS

  • Gäst
Re:Renkött
« Svar #22 skrivet: 18 aug-07 kl 00:04 »
Renskav är ingen avfallsprodukt! Det är precis vad namnet säger, man "skaver" av flisor från en frusen bit renkött direkt ner i pannan mha en kniv. Det är fint kött och inget avfall, men jag kan inte med lukten eller smaken av renkött. :P

Det är för mycket senor i ett paket renskav man köper, och för dyrt !

Maran

  • Gäst
Re:Renkött
« Svar #23 skrivet: 18 aug-07 kl 09:53 »
Det är för mycket senor i ett paket renskav man köper, och för dyrt !

www.renomera.se

De har fin renskav utan en massa senor. 520 kr för 5 kg + frakt. (Nu blev jag sugen..). Man kan även beställa hel eller halv ren när det är säsong. (Webshopen är usel, så ring in beställningen.)

Testade en gång en sorts renskav i vacuumpack köpt på mataffären. Den "renskaven" var verkligen en avfallsprodukt! Senor långa som spagetti, höll på att kvävas *ryser*. Men riktig renskav är underbart!

icko

  • Inlägg: 138
    • Skåne
    • Ickos
Re:Renkött
« Svar #24 skrivet: 04 sep-07 kl 11:55 »
Jag har aldrig sett renkött i någon affär, varken i Västsverige eller i Tyskland fastän jag alltid kikar efter "vilt". Förutom renskav då. Men det är ju en sorts avfallsprodukt, div. köttslamsor och sånt. Det kanske går att beställa, men säkert inte bara ett par kilo eller så.

Hejsan alla !   Jag vill bara upplysa om att renskav absolut inte är någon avfallsprodukt.
Renskav skärs direkt, och i halvfrusen form  från t.ex bogbaldet
Vilken bit som används spelar ingen roll.Det är metoden som används som avgör om det är skav eller inte.
Som det har nämts tidigare så skaver man av bitar från köttet
Det är som att tälja.
Vad som också påpekats är att en del upplevt att skaven har varit seg och senig.
Detta beror sannorligt på felaktig hantering,alltså skärmetod.
Allt kött skall skäras tvärs över fibrerna.
skär man längst efter fiberriktningen så får man också ett segare kött,och följaktigen längre sammanhängande senor.
Denna skärmetod gäller även renskav.

Kebabb kött är en form av skav.och är i sitt årginal fårkött.
En kebabb är med andra ord "Fårskav i pitabröd".

//   icko
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 2 användare
ärt, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser