Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bildtexter i handboken?  (läst 1884 gånger)

Gångtrött

  • Gäst
bildtexter i handboken?
« skrivet: 29 dec-10 kl 16:26 »
Någon som vet hur man gör för att få bildtexter (under bilderna) i Handboken? Jag har inte lyckats klura ut riktigt hur man ska få till det på något bra sätt.. Och oftast vill man ju ha någon beskrivning till bilden (eller källhänvisning)..

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: bildtexter i handboken?
« Svar #1 skrivet: 29 dec-10 kl 22:40 »
Jo, jag har funderat på det också. Det bästa jag kommit fram till är att beskriva/kommentera bilden i den löpande texten som man låter flöda vid sidan om bilden.

Källa/fotograf går utmärkt att ange om man bifogar bilden till sidan. Man kan då klicka på beskrivning och redigera den. Du kan se ett exempel på sidan om Koreansk silverbuske. Jag "lånade" en public domain bild från Wikipedia.

Men annars kan man lägga in bilden i en tabell och bildtexten i en cell under bilden, som jag tror att du redan provat? Fungerar, men är lite bökigt.
« Senast ändrad: 29 dec-10 kl 22:43 av sɹǝpuɐ »

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: bildtexter i handboken?
« Svar #2 skrivet: 29 dec-10 kl 23:49 »
Men annars kan man lägga in bilden i en tabell och bildtexten i en cell under bilden, som jag tror att du redan provat? Fungerar, men är lite bökigt.

Man kan ju göra en mall? Så blir det enkelt och samma typsnitt på bildtexterna.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: bildtexter i handboken?
« Svar #3 skrivet: 30 dec-10 kl 06:40 »
Fast egentligen tycker jag att bildtexter i anslutning till bilderna i texten är direkt störande. Antingen har bilden en direkt anknytning till den text den finns intill, och det bilden visar beskrivs där på ett tydligt sätt, eller så är bilden rent dekorativ, och då bör den på sikt ersättas med en mer relevant bild. Oavsett vilket ser jag inget behov av en särskild bildtext i omedelbar anslutning till bilden.

"På bilden härintill pågår grävarbeten för just en sådan brunn."

Ett undantag kan vara sidor av typen gallerier. Där man visar exempel på många olika saker/arter och där bilder dominerar över texten. Det är främst då det kan vara rimligt att bygga upp en tabell med bilder och bildtexter.

Man kan även ha en sådan tabell sist på sidan, där man visar ett antal bilder med beskrivande texter. Men man bör inte störa den löpande texten i början av artikeln.

Jag anser att man bör undvika att länka till bilder på andra platser än alternativ.nu. Bäst är det om bilderna bifogas texterna och beskrivs och källangivs där.

Bilder som kräver en bildtext med angivande av fotograf/skapare bör vi undvika helt. I beskrivningen, där bilden ligger bifogad, är det naturligtvis bra att ha med sådant.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: bildtexter i handboken?
« Svar #4 skrivet: 30 dec-10 kl 09:21 »
Ytterligare en möjlighet är att gå in i HTML-koden (View | Källa) för bilden. Då kan man i Title="" lägga in en text som skall visas då man har musmarkören över bilden.

På sidan med receptet på Honungsjössar har jag gjort så.

Nackedeln med det är att den informationen försvinner om man uppdaterar bilden. Ändrar storlek eller justering mm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser