Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fluglarvsangrepp på Highland Cattle  (läst 1765 gånger)

alo

  • Inlägg: 128
Fluglarvsangrepp på Highland Cattle
« skrivet: 10 apr-08 kl 11:49 »
Från Highlandbladet:
Citera
Fluglarvsangrepp ID:45
Angrepp av fluglarver på djur är något av det mest vedervärdiga man kan träffa på. Jag minns fortfarande första gången jag som nyutexaminerad veterinär såg detta: En stackars dvärgkanin som råkat få för mycket maskrosblad i juli månad drabbades av diarré. I den miljön trivdes fluglarverna ypperligt... På grund av de utbredda skadorna bedömde jag tillståndet som mycket allvarligt och djurägaren valde att avliva kaninen. Om jag blundar kan jag fortfarande se huden på det lilla djuret röra sig i vågor på grund av larverna som kröp där under.

Orsak

De flugor som i Sverige åstadkommer angepp på djuren är spyflugor (latinskt artnamn Lucilia). Äggen läggs i lämplig miljö, dvs. skyddat och fuktigt, ofta på djurets bakdel. Under rätt betingelser kan äggen på mindre än ett dygn utvecklas till larver. Larverna kryper ned genom pälsen och utsöndrar enzymer som bryter ned vävnaden. Detta lockar till sig ytterligare flugor vilket snabbt gör att larvmängden ökar. Stora mängder larver finns i kroppshåligheter som ändtarm, slidöppning och på nyfödda kalvar även navelöppningen. Under nedbrytningen av vävnaden bildas olika former av gifter vilket påverkar djuret och i den skadade vävnaden är dessutom bakteriella infektioner vanliga. Förekomsten av larverna orsakar kraftig irritation hos djuret och angreppen utgör ett stort lidande.

Symtom

Förloppet är snabbt och i många fall hinner inga tydliga symtom ses förrän djurets allmäntillstånd påverkas. Vid närmare undersökning ses förekomst av fluglarver i hårbotten och kroppshåligheter och vid kraftigare angrepp kan larverna ha åstadkommit sådan vävnadsskada att de finns under huden på djuret. Vid bakteriella angrepp ses nedsatt allmänstillstånd, aptitlöshet och feber. Vid kraftiga angrepp kan tillståndet vara livshotande inom ett dygn.

Faktorer som påverkar risken

1. Temperatur: Högre omgivningstemperatur påskyndar flugornas utveckling.
2. Fuktighet: Flugor är inte särskilt aktiva vid regn, men den höga luftfuktighet som uppstår skapar en fuktig omgivning som gynnar flugornas utveckling. En lång fuktig päls anses vara extra känslig för angrepp.
3. Värddjurets känslighet: Djur som är nedsatta av annan orsak eller som har miljöer där larverna trivs ökar risken. Detta sker till exempel om pälsen är nedsmutsad av urin, träck eller på nyfödda djur med fuktig päls.

Behandling

Åtgärder måste sättas in snabbt på drabbade djur för att inte riskera utbredda vävnadsskador och till och med djurets liv. Den absolut viktigaste åtgärden är att rengöra det angripna området och plocka bort så många fluglarver som möjligt. Klipp bort pälsen för att kunna se ordentligt och gör rent. Sår kan sköljas gärna med till exempel Jodopax eller väteperoxid. Behandlingen måste pågå helst flera gånger dagligen tills inga nya larver kläcks. Vid mer omfattande angrepp bör veterinär kontaktas för bedömning. Vid kraftiga angrepp kan dränering av sårhålor och behandling med antibiotika behövas. I vissa fall har behandling med till exempel Ivomec använts för att avdöda larver. Vid långt gångna fall kan det vara nödvändigt att avliva djur av djurskyddsskäl.

Förebyggande

Under perioder med risk för fluglarvsangrepp, det vill säga sommaren, särskilt vid varm och fuktig väderlek bör noggrann tillsyn ske av djur i riskzonen. Djur kan drabbas snabbt och fall har förekommit även hos djur med daglig tillsyn. Kalvar som föds utomhus under sommaren och djur med diarré löper extra stor risk. Att highland cattlekalvar anses vara mer drabbade beror med största sannolikhet på att deras päls utgör en bra äggläggningsmiljö. Alla sårskador kan också dra till sig äggläggande flugor.

I riskbesättningar eller i besättningar där angrepp förekommit bör åtgärder mot flugförekomsten sättas in. Behandling av djuren med utvärtes preparat som till exempel Flusa och Bay-o-fly verkar avskräckande på flugor. Även Flectronbrickor, som sätts i öronen har god effekt. Ivomec, Dectomax och likande preparat har ingen flugavstötande effekt. Jag anser att även ekologiska besättningar med särskilt hög risk bör använda flugmedel på djuren. Olika former av flugfällor med varierande effekt finns. Miljöer där spyflugor gärna förökar sig bör inte finnas i djurens närhet. Det gäller tex soptunnor och djurkadaver.




Artikel skriven av: Anita Jonasson, Nöthäsovården Linköping
Från Highlandbladet nummer: 92
 

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Fluglarvsangrepp på Highland Cattle
« Svar #1 skrivet: 10 apr-08 kl 12:21 »
"att deras päls utgör en bra äggläggningsmiljö"......

Glad att jag inte har Highland Cattle  ;)

/Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Fluglarvsangrepp på Highland Cattle
« Svar #2 skrivet: 10 apr-08 kl 12:38 »
Flystar är  bra, använder det så snart jag kan räkna till fler än 10 flugor kring varje nöt, använder det även på hästerna. Det minskar inte bara flygorna kring djuren, av någon anledning blir det betydligt mindre flugor i huset också.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare (1 dolda)
Slowfox, Karin Flodin

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser