Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hydrolyserat protein...  (läst 14217 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Hydrolyserat protein...
« skrivet: 01 okt-09 kl 23:11 »
Om alla som har hundar här tar och går och läser på sin torrfoder-säck (om du ger hunden torrfoder) och kollar om det någonstans i innehållsförteckningen hittar någon typ av "hydrolyserat protein"....


.....


.....


Okej, har ni gått och kollat?


....


....


Då ska jag ta och klistra in ett citat från en sida jag hittade...


"Det ökande köpmotståndet gör att livsmedelsindustrin försöker dölja glutamat under andra tillsatsnamn. Ett sådant är alla sorters hydrolyserat protein som du därför bör undvika. "


Nå, blev ni skeptiska? Det blev jag oxå, men jag kan inte se nån anledning till att den obundna konsumentorganisationen "Sveriges Konsumenter i Samverkan" ljuger i det dom skriver.

Så... Är folk helt förda bakom ljuset och går och pumpar i sina hundar MÄNGDER med glutamat utan att veta om det?!?!  :o

Eller finns det nån annan förklaring?! Snälla, säg att det finns en annan förklaring...  :-\

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #1 skrivet: 02 okt-09 kl 12:35 »
Inget av de foder jag nånsin gett min hund innehåller nåt sånt. :)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #2 skrivet: 02 okt-09 kl 12:37 »
Ska kolla på påsen när jag kommer hem och jag skulle inte bli förvånad om det står på påsen  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #4 skrivet: 02 okt-09 kl 12:53 »
Ja, det var på den sidan jag hittade det... Gissa om jag blev chockad...  :o

Tex nästan alla Royal Canins hundfoder innehåller hydrolyserat animaliskt protein...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #5 skrivet: 02 okt-09 kl 12:57 »
Ja, det var på den sidan jag hittade det... Gissa om jag blev chockad...  :o

Tex nästan alla Royal Canins hundfoder innehåller hydrolyserat animaliskt protein...

/Sara

Googlade du vidare också? Varför de gör såhär? Man menar att människor/djur med allergier skulle tåla det bättre.

Men de kan ju va så att hundar som reagerar på RC fodrena är allergiska mot glutamat? Och inte soja?

När man överlag tänker logiskt så är ju alla konstgjorda produkter eller manipulerat livsmedel i långa loppet inte bra, förr eller senare blir det biverkningar av nåt slag.

Vet bara inom jordbruket, där va en bonde som berättade att sen hade använt stråförstärkt korn till sina grisar så fick han svårighet med att få dem dräktiga samt att de födde döda kullar eller antalet kultingar i kullen va enstaka.
Ett halvår efter han slutat med detta manipulerade korn återgick suggorna till normal produktion och problemen försvann.

Så jag tor som sagt att alla sånahär konstigheter och manipulativa åtgärder är till alla levande varelsers nackdel.

Meritaton

  • Inlägg: 229
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #6 skrivet: 02 okt-09 kl 13:02 »
När vi ändå är in på detta. De visade en kväll ett program i Tv där de visade vad som va tillåtet och inte i mat för människor och för djur.

Hör och häpna, såna ingredienser eller koncerveringsämnen som absolut inte fick tillsättas i djurfoder eftersom de va skadliga, va helt ok att tillsätta i humankost. Av detta program kunde man bara dra slutsatsen att djurfoder va hälsosammare än människoföda.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #7 skrivet: 02 okt-09 kl 13:04 »
Eller hur!!! Jag blev ju helt jäkla paff... Man sitter bara och gapar och undrar om det verkligen är möjligt... Men visst, allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt...
Det var när jag läst "Den hemlige kocken" som jag började googla, och jag håller med... Alla dom där konstgjorda ämnena kan aldrig vara bra...  :o

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #8 skrivet: 02 okt-09 kl 13:05 »
När vi ändå är in på detta. De visade en kväll ett program i Tv där de visade vad som va tillåtet och inte i mat för människor och för djur.

Hör och häpna, såna ingredienser eller koncerveringsämnen som absolut inte fick tillsättas i djurfoder eftersom de va skadliga, va helt ok att tillsätta i humankost. Av detta program kunde man bara dra slutsatsen att djurfoder va hälsosammare än människoföda.

Ja... Man menar tydligen att människor kan avgöra själva vad dom vill äta och inte, men det kan inte djuren göra... Men det är ju bara nonsens. Det är väl ingen som kan veta vad alla de hundratals olika tillsatserna är och inte!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #9 skrivet: 02 okt-09 kl 14:29 »
Glutamat är salter till glutaminsyra.
Glutaminsyra är en aminosyra, en av de 20 vanligaste i naturliga proteiner.
Proteiner är uppbyggda av aminosyror, som kopplas ihop i olika följder.
När man hydrolyserar proteiner, bryter man upp dessa kopplingar, helt eller delvis. Detsamma sker när matsmältningen spjälkar upp proteiner.

Ska man helt undvika glutaminsyra, så gäller det att inta en strikt proteinfri kost.

Edit;  Detta hjälper inte, eftersom kroppen själv tillverkar glutaminsyra, den är alltså inte en essentiell aminosyra för oss.
« Senast ändrad: 02 okt-09 kl 14:31 av Edgar »

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #10 skrivet: 02 okt-09 kl 14:48 »
Jag ger sällan mina torrfoder, bara när jag har slut på slakt/jaktavfall i frysen. När dom får så ger jag billiga Svensktillverkade foder. Nu råkade jag ha två tomma, sparade och en halv kvar...
Varken Doggy eller Axess verkade innehålla några konstigheter. Best in Show Lamm och ris innehöll något som hette Pro feed, vad det är vet jag inte?!?
Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 02 okt-09 kl 15:06 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #11 skrivet: 02 okt-09 kl 20:56 »
Fick detta svar på AH...

Hydrolys är den kemiska benämningen på "sönderdelning av molekyl genom att en vattenmolekyl adderats". Dessa kemiska reaktioner katalyseras av enzymer... ex. proteaser som sönderdelar proteiner till aminosyror.

Hydrolys är en av de kemiska reaktionerna som sker i mage och tunntarm vid matsmältningen och ett hydrolyserat protein är ett protein som är sönderdelat/ "fördigererat". Syftet med hydrolysen är för att få ökad smältbarhet, iom att matsmältningen redan fått hjälp med endel av jobbet att "klippa ned" proteinet till polypeptider och peptider.

Känns ju lite bättre faktiskt... Men jag undrar ändå varför tusan man tillsätter hydrolyserade proteiner i vanliga hundfoder istället för vanligt köttmjöl...  ???

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #12 skrivet: 02 okt-09 kl 21:06 »
Förmodligen beroende på att proteinerna som hydrolyseras innehåller mycket kollagen (bindväv, senor, tarmar etc).

Fråga: Vad är AH?

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #13 skrivet: 02 okt-09 kl 22:32 »
Förmodligen beroende på att proteinerna som hydrolyseras innehåller mycket kollagen (bindväv, senor, tarmar etc).

Fråga: Vad är AH?

Intressant... alltså ju sämre protein-kvalitet, desto mer måste man sönderdela det för att hunden ska kunna tillgodogöra sig det. Låter vettigt.

AH= Aktiv Hund. Ett hundforum.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #14 skrivet: 02 okt-09 kl 23:04 »
Tack, ska kolla AH.

Det finns hydrolyserat protein från många olika källor, vete, soja osv. beroende på användningsområde.

Hydrolyserat protein används tydligen även till för tidigt födda barn, för det är lättare att tillgodogöra sig.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #15 skrivet: 03 okt-09 kl 19:48 »
Ett stort tack till er som fått fram alla "vetenskapliga"  förklaringar,lärt mig vad det egentligen står och vad det betyder i praktiken. TACK!

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #16 skrivet: 23 jan-10 kl 23:08 »
Jag tror att de flesta som köper sådan mat, köper det för att man tar för givet att Hundmat är bra för hundar att äta ???
Själv har jag nu sedan två år gått över till BARF och kommer inte att gå tillbaka till ngt torrfoder igen, vare sig det innehåller hydrolyserat protein eller ej  ;)

 

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hydrolyserat protein...
« Svar #17 skrivet: 23 jan-10 kl 23:26 »
Det är helt enkelt aminosyror(eller möjligen peptider) som ju protein består av. En normal hund kan givetvis bryta ner proteiner själv. Anledningen till att man har det måste vara att man kan använda råvaror som är billigare. Vissa aminosyror kan även framställas syntetiskt med utgångspunkt från urinämne(bör inte kallas protein då).
Man kan även använda svampar och bakterier för att framställa proteiner i ren form, och om dessa proteiner genomgår hydrolys, skiljer de sig kemiskt inte från de som har ursprung i högre växter eller kött.  Råvarubasen är troligen inte kött.

Det kan oxå vara att tillföra smak (glutamat) som tidigare nämnts.

Jag har oxå sett uppgifter på att aminosyror inte likt vissa proteiner lika ofta framkallar allergier och det utges som anledning till att man hydrolyserar proteinet.
« Senast ändrad: 23 jan-10 kl 23:40 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 2 användare
skräptanten, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser