Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  "Självhushållning" i lägenhet  (läst 17759 gånger)

Den Mångkunnige Nomaden

  • Inlägg: 12
  • Solkock och balkongodlare
    • Västergötland
    • Solköksbloggen/Solköksbutiken
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #40 skrivet: 07 maj-19 kl 06:55 »
Mest nyfiken, men hur stor är din 2:a?

Har kanske inte haft vaktel eller marsvin, men jag har fött upp ätliga insekter i lägenhet - du kan bygga systemet själv eller köpa det. Fördelen med att ha ätliga insekter är att man kan ge dem som foder till fågelfä och fisk utöver att ha dem för egen konsumption (se bara till att du inte har skaldjursallergi, annars blir det jobbigt).

Är även nyfiken på hur du planerar att få in ett kretslopp i lägenheten - det är ju en del av nyckeln till en fungerande produktion som också är ekonomisk. Jag har lyckats få till ett fullt fungerande system där matavfall omvandlas till jord och växtgödning som sedan används till mina krukväxter (strös på istället för köpt gödning). Pengarna man sparar kan användas på annat håll - t.ex. för att köpa in foder.

Har använt Bokashi och maskkompost tillsammans och det har fungerat bra. Lägger matresterna i Bokashi-hinken (står under diskbänken) där de får "pickla" till sig (full hink står i ett skåp för att mogna). När de mognat lägger jag innehållet i en plastback fylld till 1/3 -1/2 med jord (du kan använda köpejord första gången) och blandar ihop det. I det här stadiet kan jag låta innehållet i backen mogna tills ph-värdet blivit mer neutralt och överföra det till maskkomposten eller helt enkelt vänta längre och låta det omvandlas till jord (som går utmärkt att plantera i. Brukar köpa ekologiskt kokosfiber (finns billigt hos t.ex. IKEA, Wexthuset, m.fl.) att blanda ut med eftersom näringsinnehållet är högt.

Om du undrar - varken Bokashi-hinken eller maskkomposten luktar om man sköter dem rätt. Öppnar man dem luktar maskkomposten som färsk mylla och Bokashi-hinkens innehåll luktar surt/mjölksyrat.
Solkock och balkongodlare. Odlar goda grönsaker och tillagar dem med solen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 4 användare
Be, lillatorpet, karin saler, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser